IBPP2/443-491/10/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-491/10/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 1 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy otrzymana premia pieniężna z tytułu osiągniętego obrotu powinna być opodatkowana podatkiem VAT należnym, na zasadach ogólnych, tj. 22% i udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez odbiorcę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy otrzymana premia pieniężna z tytułu osiągniętego obrotu powinna być opodatkowana podatkiem VAT należnym, na zasadach ogólnych, tj. 22% i udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez odbiorcę.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lipca 2010 r. znak: IBPP2/443-491/10/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą między innymi w zakresie handlu artykułami elektrycznymi. Wnioskodawca zawarł z Firmą X Sp. z o.o. (dalej Dostawca) umowę o długoterminowej współpracy w zakresie zakupu i sprzedaży towarów Dostawcy na terenie kraju. W umowie Dostawca zagwarantował Wnioskodawcy udzielenie premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia w danym roku kalendarzowym danego poziomu zakupów netto w zakresie produktów objętych premiowaniem. Premia jest naliczana narastająco od początku roku i wypłacana zaliczkowo w kwartalnych okresach.

Natomiast w piśmie z dnia 12 lipca 2010 r. Wnioskodawca poinformował, że:

1.

Przedmiotowa premia pieniężna jest naliczana, jako iloczyn faktycznie wykonanego przez Wnioskodawcę w danym roku kalendarzowym obrotu premiowanego netto od Dostawcy i właściwego wskaźnika procentowego premii.

2.

Wysokość premii jest zatem zmienna i zależy od osiągnięcia w danym roku podatkowym danego poziomu zakupów (obrotów) netto w zakresie produktów objętych premiowaniem.

3.

Przedmiotowa premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą, lecz z osiągnięciem w danym roku kalendarzowym danego poziomu zakupów netto towarów objętych premiowaniem zgodnie z umową handlową.

4.

Otrzymana przez Wnioskodawcę premia pieniężna związana jest z pełnieniem funkcji autoryzowanego dystrybutora i dystrybucją towarów handlowych Dostawcy.

5.

Warunkiem uzyskania premii pieniężnej od Dostawcy jest osiągnięcie określonego w umowie obrotu premiowanego za dany rok kalendarzowy.

6.

W opisanej sytuacji Wnioskodawca jest podmiotem otrzymującym premię pieniężną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana premia pieniężna z tytułu osiągniętego obrotu powinna być opodatkowana podatkiem VAT należnym, na zasadach ogólnych, tj. 22% i udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez odbiorcę.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W oparciu o interpretacje indywidualną Nr IBPP1/443-44/08/AZ z dnia 3 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca uważa, że przychody związane z przekroczeniem pewnego obrotu, tj. tzw. premie pieniężne powinny być opodatkowane VAT-em należnym 22%. Wypłata premii jest rodzajem świadczenia pieniężnego dla kupującego za nabycie zwiększonej i uzgodnionej ilości towarów. Zatem zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego i jako zapłatę za wykonana usługę otrzymuje bonus w premii pieniężnej.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa premia pieniężna powinna być opodatkowana VAT-em 22% i udokumentowana fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z kolei, w myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Natomiast stosownie do art. 106 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z wielkością osiągniętego obrotu i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

2.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

3.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

4.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

5.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą miedzy innymi w zakresie handlu artykułami elektrycznymi. Wnioskodawca zawarł z Dostawcą umowę o długoterminowej współpracy w zakresie zakupu i sprzedaży towarów dostawcy na terenie kraju. W umowie Dostawca zagwarantował Wnioskodawcy udzielenie premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia w danym roku kalendarzowym danego poziomu zakupów netto w zakresie produktów objętych premiowaniem. Premia jest naliczana narastająco od początku roku i wypłacana zaliczkowo w kwartalnych okresach. Przedmiotowa premia pieniężna jest naliczana, jako iloczyn faktycznie wykonanego przez Wnioskodawcę w danym roku kalendarzowym obrotu premiowanego netto od dostawcy i właściwego wskaźnika procentowego premii. Wysokość premii jest zatem zmienna i zależy od osiągnięcia w danym roku podatkowym danego poziomu zakupów (obrotów) netto w zakresie produktów objętych premiowaniem. Przedmiotowa premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą, lecz z osiągnięciem w danym roku kalendarzowym danego poziomu zakupów netto towarów objętych premiowaniem zgodnie z umową handlową. Otrzymana przez Wnioskodawcę premia pieniężna związana jest z pełnieniem funkcji autoryzowanego dystrybutora i dystrybucją towarów handlowych Dostawcy. Warunkiem uzyskania premii pieniężnej Dostawcy jest osiągnięcie określonego w umowie obrotu premiowanego za dany rok kalendarzowy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołany powyżej stan prawny należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia w danym okresie rozliczeniowym określonego poziomu zakupów netto w zakresie produktów objętych premiowaniem, nie będzie związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy.

Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, podstawową przesłanką do otrzymania premii, jest dokonanie zakupów produktów, objętych premiowaniem, oferowanych przez dostawcę o wartości przekraczającej ustalony pułap.

Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca otrzymujący premie pieniężne nie świadczy na rzecz dostawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w konsekwencji czynność ta u Wnioskodawcy nie będzie podlegała opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę przedmiotowej premii pieniężnej nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, jak też nie będzie skutkowało obowiązkiem dokumentowania tej czynności przez Wnioskodawcę dla celów tego podatku jakimikolwiek dokumentami.

W konsekwencji powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w kwestii opodatkowania opisanej we wniosku premii pieniężnej i jej udokumentowania należy uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. gdy premia ta ustalana jest na podstawie obrotu za dany okres.

Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania opisanej premii pieniężnej przez dostawcę Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego tą premię pieniężną.

Tut. organ pragnie także wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa. Zatem tut. organ przy wydawaniu interpretacji indywidualnej nie ma obowiązku kierować się stanowiskiem innych organów podatkowych. Bez wpływu dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy jest więc powołana przez Wnioskodawcę interpretacja Nr IBPP1/443-44/08/AZ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl