IBPP2/443-488/08/LŻ - Instalacja, naprawa i konserwacja kotłów centralnego ogrzewania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-488/08/LŻ Instalacja, naprawa i konserwacja kotłów centralnego ogrzewania.

"(...) Czy prawidłowym jest przyjęcie stawki VAT 7% dla usług instalowania, naprawy i konserwacji kotłów centralnego ogrzewania (PKWiU 28.22.9) oraz robót związanych z instalacją centralnego ogrzewania (PKWiU 45.33.11) w przypadku gdy kotłownia stanowi integralną część budynku, a Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie produkcji kotłów C.O.?

(...) W myśl art. 41 ust. 1 wyżej cyt. ustawy (ustawy o podatku od towarów i usług - przyp. red.) stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

*

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

*

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

(...) Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1)

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2)

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. z 2006 r. Dz. U. nr 156, poz. 1118 ze zm.), przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei w pkt 8 tego artykułu zawarto definicję remontu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Ponadto zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. nr 177, poz. 1468 ze zm.) robotami zaliczanymi do remontu lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego są m.in. remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w budynku lub lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzanie po budynku lub lokalu mieszkalnym instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:

1)

instalacji sanitarnych;

2)

instalacji elektrycznych, odgromowych, uziemienia;

3)

instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych;

4)

instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych;

5)

przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych;

6)

instalacji i urządzeń grzewczych.

A zatem montaż kotłów centralnego ogrzewania może mieścić się w kategorii robót budowlano-montażowych oraz remontów związanych z budownictwem mieszkaniowym, lecz tylko w sytuacji, gdy instalacji kotła będą towarzyszyły roboty budowlane. Sama bowiem instalacja kotła, bez robót budowlanych, nie może mieścić się w ww. katalogu robót budowlano-montażowych oraz remontów (podkreśl. red.).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

(...) Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie instalacji kotłów centralnego ogrzewania w budownictwie mieszkaniowym, sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 11 (mieszkania te nie są realizowane w ramach budownictwa społecznego), poprzedzone pracami budowlano-montażowymi opisanym we wniosku, traktowane jako kompleksowa usługa modernizacji kotłowni, będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT na podstawie przepisu § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim roboty budowlano-montażowe, remonty nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy czyli w sytuacji:

*

gdy przedmiotowe usługi budowlano-montażowe nie będą wykonywane w ramach modernizacji lub remontu budynków lub lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym, oraz

*

gdy ww. usługi będą wykonywane w ramach modernizacji lub remontu w obiektach budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, lecz tylko w stosunku do części podstawy opodatkowania przekraczającą udział powierzchni użytkowej kwalifikującej te budynki lub lokale do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Reasumując, jeżeli usługi instalacji (wymiany) kotłów centralnego ogrzewania, w kotłowniach będących integralną częścią budynku, poprzedzone usługą remontowo-budowlaną, wykonywane są w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego (ale nie w ramach budownictwa społecznego), a firma niebędąca producentem wykonuje tę usługę z użyciem własnych materiałów (w tym zakupionych uprzednio kotłów centralnego ogrzewania), co wynika z zawartej ze zleceniodawcą umowy na kompleksową modernizację kotłowni, to do całej wartości usługi należy zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót, w analizowanej sytuacji 7%, zgodnie z przepisem § 5 ust. 1a ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Należy jednak podkreślić, że w sytuacji gdy wykonywane usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w PKWiU 28.22.13 polegać będą wyłącznie na dostawie kotła i jego instalacji to nie można mówić o robotach budowlano-montażowych czy remoncie związanym z obiektem budownictwa mieszkaniowego i właściwą stawką podatku VAT przy świadczeniu tych usług będzie stawka 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż prawidłowym jest przyjęcie stawki VAT 7% dla usług instalowania, naprawy i konserwacji kotłów centralnego ogrzewania (PKWiU 28.22.9) oraz robót związanych z instalacją centralnego ogrzewania (PKWiU 45.33.11) w przypadku gdy kotłownia stanowi integralną część budynku a Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie produkcji kotłów C.O., w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym należy uznać za prawidłowe. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/12/33-35