IBPP2/443-484/14/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-484/14/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą sklasyfikowaną zgodnie z PKD 70.22.Z, będący czynnym podatnikiem od podatku od towarów i usług VAT, pracujący dodatkowo na umowę zlecenie i wykonując w ramach tej umowy czynności kierownika projektu, powinien od tej umowy zlecenia rozliczać podatek VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą sklasyfikowaną zgodnie z PKD 70.22.Z, będący czynnym podatnikiem od podatku od towarów i usług VAT, pracujący dodatkowo na umowę zlecenie i wykonując w ramach tej umowy czynności kierownika projektu, powinien od tej umowy zlecenia rozliczać podatek VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 4 sierpnia 2014 r. znak: IBPP2/443-484/14/IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 01.12.2010 i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 14 września 2012 r. Przeważającą działalnością gospodarczą wnioskodawcy zgodnie z PKD 85.59.B jest działalność w obszarze "pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane". We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wnioskodawca ma wskazaną również działalność PKD 70.22.Z i obejmuje ona: doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie: planowania strategicznego i organizacyjnego, strategii i działalności marketingowej, kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych, zarządzania produkcją, zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania, opracowywania systemów prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie: planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu, planowania, organizacji, efektywności i kontroli itp. Podklasa ta nie obejmuje: projektowania księgowych systemów informatycznych, sklasyfikowanego w 62.01.Z, doradztwa i reprezentowania prawnego, sklasyfikowanych w 69.10.Z, działalności rachunkowo-księgowej i doradztwa podatkowego, sklasyfikowanych w 69.20.Z, doradztwa w zakresie architektury i inżynierii, sklasyfikowanego w 71.11.Z, 71.12.Z, doradztwa w zakresie ochrony środowiska, rolnictwa, bezpieczeństwa, sklasyfikowanego w 74.90.Z, doradztwa w zakresie wyszukiwania miejsc pracy i poszukiwania pracowników, sklasyfikowanego w 78.10.Z, doradztwa w zakresie edukacji, sklasyfikowanego w 85.60.Z. Dodatkowo, poza prowadzoną działalnością Wnioskodawca współpracuje z innym podmiotem na zasadzie umowy zlecenie. Przedmiotem współpracy są czynności przypisane funkcji kierownika w ramach projektu. W ramach pełnienia funkcji kierownika do szczegółowych zadań Wnioskodawcy (Zleceniobiorcy) należy: całościowe zarządzanie projektem oraz koordynowanie działań, kierowanie zespołem projektowym w tym trenerów, doradców zawodowych i psychologów oraz innych osób zaangażowanych w realizację projektu, zarządzanie finansami projektu, nadzorowanie rozliczeń finansowych, kierowanie biurem projektu, zapewnienie prawidłowej, komunikacji zarówno na płaszczyźnie zespołu projektowego jak i na zewnątrz realizacji projektu, bieżące zarządzanie zmianami w projekcie, nadzór nad realizacją projektu zgodnie z umową o dofinansowanie, informowanie Instytucji Wdrażającej na bieżąco o zmianach, wspieranie działań na rzecz równości płci w kontekście działalności zespołu projektowego, wykonywanie płatności w ramach projektu (przelewy), dokonywanie zakupów w ramach projektu zgodnie z zasadą konkurencyjności i zasadą efektywnego zarządzania finansami, prowadzenie postępowań zgodnie z zasadą konkurencyjności, analiza ryzyka, opracowywanie działań zapobiegawczych i naprawczych, bieżące monitorowanie i kontrola ryzyka, podejmowanie działań naprawczych w przypadku zagrożenia niewłaściwego przebiegu projektu oraz prowadzenie miesięcznej karty czasu pracy (ewidencji godzin i zadań) zgodnie z godzinowym wymiarem czasu pracy - 80 godzin. Umowa jest zawarta na czas określony. W umowie zlecenie znajdują się następujące warunki: Zleceniobiorca zobowiązuje się wykonać przedmiot umowy osobiście (personel). Zleceniobiorca ponosi wobec Zleceniodawcy odpowiedzialność za szkody wyrządzone wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania wynikającego z zawartej umowy. Za świadczone usługi stanowiące przedmiot opisywanej umowy Zleceniodawca płacił będzie Zleceniobiorcy wynagrodzenie miesięczne brutto po potrąceniu obowiązkowych obciążeń.

Zleceniobiorca posiada uprawnienia, kwalifikacje, wiedzę i doświadczenie niezbędne do świadczenia usług stanowiących przedmiot umowy zlecenie oraz zna przepisy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące przy świadczeniu usług stanowiących przedmiot wskazanej umowy, przestrzega tych zasad.

W piśmie z 12 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że opisane we wniosku prace zlecone, wykonane przez Wnioskodawcę, nie są czynnościami, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. 51, poz. 307 z późn. zm);

Opisane we wniosku prace zlecone, wykonane przez Wnioskodawcę, są czynnościami, z tytułu których przychody zostały w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. 51, poz. 307 z późn. zm);

Z tytułu wykonywania prac zleconych Wnioskodawca jest związany ze zlecającym umową zlecenia, tworzącą stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecenie, zgodnie z opisem stanu faktycznego. W umowie określono warunki wykonania czynności, wynagrodzenie z tytułu czynności zleconych oraz zakres odpowiedzialności. Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność wobec zleceniodawcy za szkody wyrządzone wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania wynikającego z zawartej umowy.

Zgodnie z informacją podaną we wniosku oraz uzupełnieniu Wnioskodawca informuje, iż z tytułu zawartej umowy zlecenia ze zlecającym Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich. Powyższe wynika z odpowiedniego zapisu umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą sklasyfikowaną zgodnie z PKD 70.22.Z, będący czynnym podatnikiem od podatku od towarów i usług VAT, pracujący dodatkowo na umowę zlecenie i wykonując w ramach tej umowy czynności kierownika projektu powinien od tej umowy zlecenie rozliczać podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi na podstawie umowy zlecenie nie mieszczą się w definicji działalności gospodarczej określonej w ustawie o podatku od towarów i usług VAT art. 15 ust. 3 pkt 3 ponieważ umowa jest zawarta poza działalnością gospodarczą, a Wnioskodawca wykonujący umowę zlecenie nie ponosi ryzyka związanego z czynnościami zleconymi, w umowie zlecenia określone zostały warunki wykonywania czynności zleconych: rodzaj wykonywanych czynności zleconych, czas pracy, okres na jaki została zawarta, kwota wynagrodzenia. Wnioskodawca za czynności zlecone odpowiada wyłącznie wobec Zleceniodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług ma zatem charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 cyt. ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy stanowi, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Natomiast zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

1.

(uchylony);

2.

przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;

3.

przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;

4.

przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;

5.

przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;

6.

przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;

7.

przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;

8.

przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;

9.

przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1 grudnia 2010 r. i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 14 września 2012 r. Przeważającą działalnością gospodarczą wnioskodawcy zgodnie z PKD 85.59.B jest działalność w obszarze "pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane". We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wnioskodawca ma wskazaną również działalność PKD 70.22.Z. Dodatkowo, poza prowadzoną działalnością Wnioskodawca współpracuje z innym podmiotem na zasadzie umowy zlecenie. Przedmiotem współpracy są czynności przypisane funkcji kierownika w ramach projektu. W ramach pełnienia funkcji kierownika do szczegółowych zadań Wnioskodawcy (Zleceniobiorcy) należy: całościowe zarządzanie projektem oraz koordynowanie działań, kierowanie zespołem projektowym w tym trenerów, doradców zawodowych i psychologów oraz innych osób zaangażowanych w realizację projektu, zarządzanie finansami projektu, nadzorowanie rozliczeń finansowych, kierowanie biurem projektu, zapewnienie prawidłowej, komunikacji zarówno na płaszczyźnie zespołu projektowego jak i na zewnątrz realizacji projektu, bieżące zarządzanie zmianami w projekcie, nadzór nad realizacją projektu zgodnie z umową o dofinansowanie, informowanie Instytucji Wdrażającej na bieżąco o zmianach, wspieranie działań na rzecz równości płci w kontekście działalności zespołu projektowego, wykonywanie płatności w ramach projektu (przelewy), dokonywanie zakupów w ramach projektu zgodnie z zasadą konkurencyjności i zasadą efektywnego zarządzania finansami, prowadzenie postępowań zgodnie z zasadą konkurencyjności, analiza ryzyka, opracowywanie działań zapobiegawczych i naprawczych, bieżące monitorowanie i kontrola ryzyka, podejmowanie działań naprawczych w przypadku zagrożenia niewłaściwego przebiegu projektu oraz prowadzenie miesięcznej karty czasu pracy (ewidencji godzin i zadań) zgodnie z godzinowym wymiarem czasu pracy - 80 godzin. Umowa jest zawarta na czas określony. W umowie zlecenie znajdują się następujące warunki: Zleceniobiorca zobowiązuje się wykonać przedmiot umowy osobiście (personel). Zleceniobiorca ponosi wobec Zleceniodawcy odpowiedzialność za szkody wyrządzone wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania wynikającego z zawartej umowy. Za świadczone usługi stanowiące przedmiot opisywanej umowy Zleceniodawca płacił będzie Zleceniobiorcy wynagrodzenie miesięczne brutto po potrąceniu obowiązkowych obciążeń.

Zleceniobiorca posiada uprawnienia, kwalifikacje, wiedzę i doświadczenie niezbędne do świadczenia usług stanowiących przedmiot umowy zlecenie oraz zna przepisy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące przy świadczeniu usług stanowiących przedmiot wskazanej umowy, przestrzega tych zasad. Wnioskodawca wskazał także, że opisane we wniosku prace zlecone, wykonane przez Wnioskodawcę, nie są czynnościami, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. 51, poz. 307 z późn. zm). Opisane we wniosku prace zlecone, wykonane przez Wnioskodawcę, są czynnościami, z tytułu których przychody zostały w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. 51, poz. 307 z późn. zm). Z tytułu wykonywania prac zleconych Wnioskodawca jest związany ze zlecającym umową zlecenia, tworzącą stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecenie, zgodnie z opisem stanu faktycznego. W umowie określono warunki wykonania czynności, wynagrodzenie z tytułu czynności zleconych oraz zakres odpowiedzialności. Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność wobec zleceniodawcy za szkody wyrządzone wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania wynikającego z zawartej umowy. Wnioskodawca informuje, iż z tytułu zawartej umowy zlecenia ze zlecającym Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich. Powyższe wynika z odpowiedniego zapisu umowy.

Z powołanych wcześniej przepisów wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest spełnienie wszystkich elementów wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, które muszą wystąpić łącznie. Oznacza to, że przychody z tytułu wykonywanych czynności nie tylko winny być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi. Nie stanowią bowiem samodzielnej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko i wyłącznie te czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, że każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje, jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Zauważyć natomiast trzeba, że sformułowanie w wyżej cyt. art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnoszące się do odpowiedzialności, należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami.

Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przywołany przepis ustawy o podatku od towarów i usług stanowi implementację do prawa krajowego art. 4 ust. 4 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. WE L Nr 145, str. 1 z późn. zm.), obecnie art. 10 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.). Zgodnie z postanowieniami wskazanego przepisu Dyrektywy 112 warunek, o którym mowa w art. 9 ust. 1, przewidujący, że działalność gospodarcza jest prowadzona samodzielnie wyklucza opodatkowanie VAT pracowników i innych osób, o ile są one związane z pracodawcą umową o pracę lub jakimikolwiek innymi więzami prawnymi tworzącymi stosunek prawny między pracodawcą a pracownikiem w zakresie warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności pracodawcy.

Z kolei przepis art. 9 ust. 1 powołanej Dyrektywy 112 wskazuje, że podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Z powyższego zatem wynika, że warunkiem posiadania statusu podatnika jest prowadzenie działalności gospodarczej samodzielnie (niezależnie). Użycie pojęcia "samodzielnie", wyklucza opodatkowanie pracowników i innych osób, o ile są one związane z pracodawcą przez umowę o pracę lub innym stosunkiem prawnym do niego zbliżonym, tworzącym więzy między pracodawcą a pracownikiem co do warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności pracodawcy.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniach sprecyzował, że za samodzielną nie będzie mogła być uznana działalność gospodarcza, która wykonywana jest przy wykorzystaniu infrastruktury i organizacji wewnętrznej podmiotu, na rzecz którego jest prowadzona, nie powoduje żadnego ryzyka ekonomicznego po stronie usługodawcy a nadto nie powoduje odpowiedzialności usługodawcy wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością (orzeczenia w sprawie C-202/90 Ayuntamiento de Sevilla a Recaudadores de Tributos de las Zonas primera y segunda, C-235/85 pomiędzy Komisją Europejską a Królestwem Holandii).

Zauważyć należy, że - jak wskazał Wnioskodawca - z tytułu zawartej umowy zlecenia ze zlecającym Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich. Powyższe wynika z odpowiedniego zapisu umowy. Wnioskodawca zobowiązuje się wykonać przedmiot umowy osobiście (personel). Zleceniobiorca ponosi wobec Zleceniodawcy odpowiedzialność za szkody wyrządzone wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania wynikającego z zawartej umowy. Za świadczone usługi stanowiące przedmiot opisywanej umowy Zleceniodawca płacił będzie Zleceniobiorcy wynagrodzenie miesięczne brutto po potrąceniu obowiązkowych obciążeń.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, w odniesieniu do czynności będących przedmiotem zapytania, nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem występują przesłanki wynikające z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, co oznacza, że zostały spełnione kryteria wyłączające świadczenie ww. usług z czynności podlegających tej ustawie.

Zatem czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach opisanej umowy nie można uznać za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że w umowie zlecenia znajdują się następujące warunki: Zleceniobiorca zobowiązuje się wykonać przedmiot umowy osobiście (personel), z tytułu zawartej umowy zlecenia ze zlecającym Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich, Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność wobec Zleceniodawcy za szkody wyrządzone wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania wynikającego z zawartej umowy, za świadczone usługi stanowiące przedmiot opisywanej umowy Zleceniodawca płacił będzie Zleceniobiorcy wynagrodzenie miesięczne brutto po potrąceniu obowiązkowych obciążeń.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że w okolicznościach przedmiotowej sprawy działanie Wnioskodawcy w ramach umowy zlecenia, gdzie przedmiotem współpracy są czynności przypisane funkcji kierownika w ramach projektu, nie mieści się w definicji działalności gospodarczej określonej w ustawie o podatku od towarów i usług. Działaniom Wnioskodawcy nie można bowiem przypisać spełnienia warunku samodzielności, który stanowi cechę działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z tych też względów, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, świadczone przez Wnioskodawcę czynności objęte ww. umową nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, czynności kierownika projektu wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach zawartej umowy zlecenia, nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, a w rezultacie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższych ustaleń stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl