IBPP2/443-476/13/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-476/13/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2013 r. znak: L. dz...... (data wpływu 4 września 2013 r.) oraz pismem z dnia 9 września 2013 r. znak: L. dz.... (data wpływu 9 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla wykonania, wymienionych we wniosku, usług polegających na budowie przyłącza kanalizacyjnego od sieci głównej (wykonywanych poza bryłą budynku) do budynku mieszkalnego i obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów wykorzystywanych na działalność gospodarczą - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla wykonania, wymienionych we wniosku, usług polegających na budowie przyłącza kanalizacyjnego od sieci głównej (wykonywanych poza bryłą budynku) do budynku mieszkalnego i obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów wykorzystywanych na działalność gospodarczą - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 września 2013 r. znak: L. dz.... (data wpływu 4 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 sierpnia 2013 r. znak: IBPP2/443-476/13/RSz oraz pismem z dnia 9 września 2013 r. znak:.... (data wpływu 9 września 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - m.in. odprowadzania i oczyszczania ścieków, realizuje inwestycję polegającą na budowie sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

Projektowana i wykonywana przez Spółkę kanalizacja deszczowa i sanitarna zakłada budowę kanałów sanitarnych i deszczowych wraz z odgałęzieniami do posesji. Sieci kanalizacyjne zaprojektowano w wydzielonych drogach ogólnodostępnych lub na terenach prywatnych na co uzyskano od właścicieli stosowne pozwolenia. Projektowane odgałęzienia boczne zostały wyprowadzone poza pas drogowy i zakończone studzienką przed granicą działki, a jeśli warunki na to nie pozwoliły, to zaprojektowano ich zamknięcie za pomocą zaślepki. Powyższy przebieg pozwoli w przyszłości na wykonanie przyłącza do budynku bez naruszenia nawierzchni drogi lub chodnika. Po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej mieszkańcy miasta powinni na własny koszt wybudować przyłącze kanalizacyjne, uzyskać zezwolenia na podpięcie się do kanalizacji a następnie podłączyć swoją posesję i usytuowany na niej budynek do sieci głównej. Mieszkańcy mogą na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej ze Spółką zlecić jej wykonanie inwestycji (budowę przyłącza kanalizacyjnego do obiektu budownictwa mieszkaniowego oraz obiektów przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej). Spółka zaś zamierza w drodze przetargu wyłonić firmę zewnętrzną która na jej zlecenie wykona budowę przyłączy o którym mowa powyżej. Przyłącze będzie budowane (będzie przebiegać) na działkach prywatnych od budynku do studzienki w istniejącym ciągu kanalizacji sanitarnej.

Ponadto, Wnioskodawca w ww. piśmie z dnia 2 września 2013 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 sierpnia 2013 r. poinformował i wyjaśnił, że:

1. Wnioskodawca jest spółką ze 100% udziałem Gminy i realizuje zadanie własne Gminy w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, a w szczególności dostarczania wody i odbioru ścieków. Spółka nie jest producentem wody, którą to kupuje od K. Przedsiębiorstwo obok podstawowej działalności statutowej w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wykonuje również różnorakie usługi związane z dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków, takie jak wykonywanie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, czyszczenie kanałów kołowych sieci kanalizacyjnej, instalowanie i wymiana urządzeń pomiarowych, a szczególności zestawów wodomierzowych. Podstawowe czynności statutowe w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków związane są z opłatami które ponosi odbiorca wody, dostawca ścieków. Opłaty te wynikają z taryfy zatwierdzanej przez Radę Miasta. Pozostałe usługi związane z dostawą wody i odprowadzania ścieków wyceniane są na podstawie kalkulacji warsztatowej (kosztorysowej) i nie znajdują odzwierciedlenia w taryfie opłat. Wnioskodawca podkreślił, że właścicielem urządzeń wodnych jak i kanalizacyjnych jest Spółka, która otrzymała wspomniane środki w formie aportu z Gminy.

Ponadto, zgodnie ze Statutem Spółki, Przedsiębiorstwo posiada wpis w KRS dotyczący następujących przedmiotów działalności:

PKD 37.00 Z - odprowadzania i oczyszczanie ścieków,

PKD 36.00 Z - pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,

PKD 43.22 Z - wykonywanie instalacji wodno - kanalizacyjnych, cieplnych, gazowy i klimatyzacyjnych,

PKD 42.21 Z - roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,

PKD 71.20 A - badania i analizy związane z jakością żywności,

PKD 68.20 Z -wynajem i zarząd nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

PKD 49.41 Z - transport drogowy towarów

PKD 42.99 Z - roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej,

PKD 71.12 Z - działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

PKD 71.20 Badania i analizy techniczne.

2. Spółka zawiera z mieszkańcami Gminy, umowy o zapewnienie wykonania przyłącza kanalizacyjnego. Wnioskodawca nadmienił, że ze względu na ograniczone możliwości przerobu oraz zbyt małą liczbę pracowników w dziale technicznym, część wyżej opisanych prac i zadań (m.in. wykonanie przyłączy kanalizacyjnych) zostaje zlecona firmom zewnętrznym na podstawie zawartej umowy. Przedmiotowa umowa obejmuje wyłonienie wykonawcy robót budowlanych (w trybie przetargu nieograniczonego) i zawarcie z nim umowy o roboty budowlane, wykonanie nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi, dokonanie odbioru robót, rozliczenie z wykonawcą z tytułu wykonania robót, wykonanie innych czynności wynikających z umowy o roboty budowlane. Świadczenie ma charakter kompleksowy i jego celem jest nie tyle fizyczne wybudowanie przyłącza ale podłączenie nieruchomości mieszkańca do sieci kanalizacyjnej Spółki. Przyłącze wybudowane w ramach takiej umowy nie jest własnością Spółki (w szczególności nie stanowi samodzielnego środka trwałego Spółki ani części składowej innego środka trwałego Spółki) a mieszkańca. Można stwierdzić, że wykonanie przyłącza kanalizacyjnego będzie "wstępem" do zawarcia kolejnej umowy z mieszkańcem na odbiór i zagospodarowanie ścieków, które będą klasyfikowane symbolem PKWiU - ex 37. Zgodnie z regulacjami dotyczącymi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, koszt budowy przyłącza obciąża właściciela podłączanej nieruchomości, a Spółka będzie zajmować się tylko rozliczaniem kosztu budowy tegoż przyłącza. Od firmy wyłonionej w przetargu na wykonanie ww. robót, Spółka otrzymywać będzie faktury wraz z kosztorysem i rozliczeniem konkretnego przyłącza kanalizacyjnego, a Spółka będzie fakturować roboty budowlane na mieszkańca z którym ma podpisaną umowę cywilno-prawną.

Wnioskodawca również nadmienił, że mieszkaniec otrzymywać będzie dofinansowanie do budowy przyłączy:

* do 45% wartości przyłącza w formie bezzwrotnej dotacji z NFOŚiGW w Warszawie,

* do 45% wartości przyłącza dofinansowanie przez Gminę (nie będą miały znaczenia długości i wartości przyłącza),

* 10% płatne przez mieszkańca posesji jako zaliczka przed budową przyłącza po podpisaniu umowy cywilno-prawnej.

3. Według Wnioskodawcy - usługa polegająca na wykonaniu przyłącza kanalizacyjnego łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną Spółka zalicza się do grupowania PKWiU 36.00.20.0 "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych". Wykonanie przyłącza wodociągowego przez właściciela lub zarządzającego siecią wodociągową jest usługą związaną z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowej, to analogicznie wykonanie przyłącza kanalizacyjnego przez właściciela sieci kanalizacyjnej jest usługą związaną z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Skoro zatem usługa wykonania (zlecenie wykonania) przyłącza kanalizacyjnego od bryły budynku do sieci kanalizacyjnej jest wymieniona w załączniku nr 3 od ustawy o VAT, to należy uznać że Spółka może zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT - 8%.

Ponadto Spółka - jak nadmieniła we wniosku - opierając się na art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - uważa, iż usługę polegającą na wykonaniu przyłącza (niekoniecznie wykonaną własnymi siłami przerobowymi i własną kadrą - zlecenie tego zadania innej firmie zewnętrznej) może zakwalifikować do dostaw, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym a zatem należy zastosować tu stawkę preferencyjną 8% (ust. 2 tegoż art.).

5. W punkcie 61 wniosku ORD-IN, Spółka winna wskazać art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; oraz pozycje 140-142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Ponadto, Wnioskodawca w ww. piśmie z dnia 9 września 2013 r. w uzupełnieniu do wniosku w sprawie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej podatku od towarów i usług (VAT) wyjaśnił, że w punkcie 3 uzupełnienia z dnia 2 września 2013 r. Spółka uzupełniając opis sprawy zaliczyła usługi o których mowa w przedmiotowym wniosku do grupowania PKWiU 36.00.20.0 "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych", zaś winna je zaliczyć do grupowania PKWiU 37.00.11.0 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prace budowlane polegające na wykonaniu przyłącza kanalizacyjnego od sieci głównej (a więc wykonywanych poza bryłą budynku) do budynku mieszkalnego i obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów wykorzystywanych na działalność gospodarczą, mogą skorzystać ze stawki preferencyjnej podatku od towarów i usług - 8%.

W ww. piśmie z dnia 2 września 2013 r. (w punkcie 4) Wnioskodawca poinformował i wyjaśnił, że postawione pytanie przez Spółkę we wniosku z dnia 24 maja 2013 r. dotyczyło usług świadczonych przez Wnioskodawcę (Spółkę) na rzecz właścicieli nieruchomości.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dostaw, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należy zastosować stawkę preferencyjną 8% (ust 2 tegoż art.). Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, o czym stanowi art. 41 ust. 12a rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z ust. 12b art. 41 wynika, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Należałoby również podnieść iż zgodnie z PKOB, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych przystosowane są do przebywania ludzi (...). Natomiast przez obiekty budowlane należy rozumieć konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Pojęcie obiektów budowlanych zostało również zdefiniowane w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: w Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118), zgodnie z którym obiektem budowlanym jest: budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowla stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami oraz obiekt małej architektury. Stosownie do art. 3 pkt 2 ww. ustawy, pod pojęciem budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Wg Spółki, prace polegające na wybudowaniu przyłącza kanalizacyjnego - (które wg art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków - to odcinek przewodu łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną, za pierwszą studzienką licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku do granicy nieruchomości gruntowej) można uznać jako realizację robót budowlanych prowadzonych w obiekcie budownictwa mieszkaniowego i w konsekwencji zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług, nawet jeśli roboty prowadzone są poza bryłą budynku mieszkaniowego, gdyż bez przyłącza budynek nie spełnia funkcji mieszkalnego. Dodatkowo zgodnie z ustawą, o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków budowa urządzeń wodociągowych obciąża gminę ale budowa przyłączy do sieci następuje na koszt osoby ubiegającej się o przyłączenie (art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków). Wybudowanie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych i włączenie ich do sieci stanowi niezbędną przesłankę do rozpoczęcia dostarczania wody i odbierania ścieków od właścicieli przyłączonych nieruchomości. Nie można natomiast zastosować preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług do obiektów nie związanych z budownictwem mieszkaniowym - a więc do obiektów użyteczności publicznej, oraz do obiektów gdzie wykonywana jest działalność gospodarcza oraz innych. W tym przypadku należy zastosować podstawową stawkę podatku, tj. 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej również ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w przepisach ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ww. ustawy o VAT).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wybudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy budynków: Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budowa" dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 6 ww. ustawy, przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z uregulowań zawartych w ww. ustawie - Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Należy zauważyć, iż przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. ustawy stanowi, iż w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Pojęcie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zdefiniowane zostało w art. 146 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z tym przepisem przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Tak więc, mimo, iż art. 146 cyt. ustawy o VAT, nadal jest częścią tej ustawy, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy, to przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008 r.

Ww. roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, nie zostały objęte stawką 8%, ponieważ w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT ustawodawca nie posłużył się tym terminem.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - m.in. odprowadzania i oczyszczania ścieków, realizuje inwestycję polegającą na budowie sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

Projektowana i wykonywana przez Spółkę kanalizacja deszczowa i sanitarna zakłada budowę kanałów sanitarnych i deszczowych wraz z odgałęzieniami do posesji. Sieci kanalizacyjne zaprojektowano w wydzielonych drogach ogólnodostępnych lub na terenach prywatnych na co uzyskano od właścicieli stosowne pozwolenia. Projektowane odgałęzienia boczne zostały wyprowadzone poza pas drogowy i zakończone studzienką przed granicą działki, a jeśli warunki na to nie pozwoliły, to zaprojektowano ich zamknięcie za pomocą zaślepki. Powyższy przebieg pozwoli w przyszłości na wykonanie przyłącza do budynku bez naruszenia nawierzchni drogi lub chodnika. Po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjnej mieszkańcy miasta powinni na własny koszt wybudować przyłącze kanalizacyjne, uzyskać zezwolenia na podpięcie się do kanalizacji a następnie podłączyć swoją posesję i usytuowany na niej budynek do sieci głównej.

Podstawowe czynności statutowe w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków związane są z opłatami które ponosi odbiorca wody, dostawca ścieków.

Ponieważ, jak wynika z opisu sprawy, przyłącza kanalizacyjne wykonywane są poza budynkiem, zatem w świetle powyższych rozważań usługi związane z ich wykonaniem nie mogą korzystać z obniżonej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika też, iż Wnioskodawca jest właścicielem urządzeń wodnych jak i kanalizacyjnych (otrzymał je w formie aportu z Gminy).

Usługa polegająca na wykonaniu przyłącza kanalizacyjnego łączącego wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości odbiorcy usług z siecią kanalizacyjną została zaliczona przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 37.00.11.0 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Odnosząc się do powyższej kwestii, należy wskazać, iż w załączniku nr 3 do ww. ustawy o VAT, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją pod pozycją 142 wymieniono - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 37 - "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy o VAT, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług. Tut. Organ nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU.

Wnioskodawca wskazał, o czym mowa była wcześniej, że usługi których dotyczy pytanie sklasyfikowane zostały zgodnie z PKWiU w grupowaniu 37.00.11.0 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi, których dotyczy jego zapytanie, są usługami związanymi z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków mieszczącymi się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków", to wówczas usługi te świadczone przez Wnioskodawcę mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 oraz poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy w tym miejscu również zauważyć, że bez znaczenia dla zastosowania w powyższej sytuacji obniżonej stawki podatku pozostaje okoliczność wykonywania tych usług w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego bądź też nie objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W tych okolicznościach stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe, ponieważ - co prawda - zastosowanie w sprawie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%, jednakże podstawę prawną zastosowania obniżonej stawki do ww. usług wykonywania przyłączy kanalizacyjnych nie stanowi wskazany przez Wnioskodawcę art. 41 ust. 12 ustawy o VAT lecz przepis art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 oraz poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, a ponadto obniżona stawka podatku będzie miała zastosowanie niezależnie od faktu wykonywania tych usług w obiektach budownictwa objętych bądź nie społecznym programem mieszkaniowym.

Jednocześnie podkreślić należy, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy nie są właściwe organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone, w szczególności interpretacja niniejsza nie odnosi się do kwestii opodatkowania usług w zakresie wykonania przyłącza kanalizacyjnego świadczonych przez podwykonawców na rzecz Wnioskodawcy.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl