IBPP2/443-475/08/JCi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-475/08/JCi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana "X", przedstawione we wniosku (data wpływu 21 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazywania otrzymania przedpłaty, przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, w deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazywania otrzymania przedpłaty, przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, w deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej.W dniu 12 sierpnia 2008 r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymuje 100% przedpłaty na towar od kontrahenta z Niemiec. Towar jest wysyłany do kontrahenta sukcesywnie. Zazwyczaj zaliczka nie zdąży się rozliczyć w kwartale. Na przedpłatę w dniu jej otrzymania firma wystawia fakturę ze stawką 0%, ujmuje ten fakt w deklaracji VAT-7 w poz. WWD, natomiast faktury dokumentujące sprzedaż nie są ujmowane w deklaracji VAT-7 (ze względu, żeby nie zawyżyć obrotów uprawniających do zwrotu podatku VAT). W deklaracji VAT UE kwartalnej i Intrastat są wykazywane faktury dotyczące sprzedaży a pomijane są faktury zaliczkowe. W związku z tym powstają rozbieżności między VAT-7 a VAT UE i Intrastat. Firma dołącza do każdej deklaracji VAT UE wyjaśnienie z czego wynikają niezgodności. Do III kwartału 2007 r. Urząd Skarbowy przyjmował te wyjaśnienia. Problem powstał w IV kwartale 2007 r. Nie uznano wyjaśnień twierdząc, że wartości z VAT-7 za odpowiednie trzy miesiące muszą być zgodne z VAT UE za dany kwartał. Wnioskodawca prosi o wyjaśnienie jak ma prawidłowo ujmować powyższe zdarzenia, żeby deklaracje VAT-7 za poszczególne miesiące były zgodne z VAT UE.Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, iż "faktury dokumentujące sprzedaż nie są ujmowane w deklaracji VAT-7" tzn. wysyłce towaru do kontrahenta towarzyszy faktura dokumentująca m.in. ilość i cenę towaru, datę jego wydania oraz wyraźnie jest opisane na fakturze, że po rozliczeniu zaliczki kwota do zapłaty wynosi zero. Faktury te nie są ujmowane w deklaracji VAT-owskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w deklaracji podsumowującej VAT UE wykazywać tak samo jak w deklaracji VAT -7 tzn. wykazywać tylko faktury na przedpłatę a pomijając faktury dotyczące sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozbieżności pomiędzy deklaracjami, w tym konkretnym przypadku, muszą występować. Deklaracja VAT UE jak nazwa wskazuje jest informacją podsumowującą o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są zobowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach i dostawach towarów, za okresy kwartalne, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

1.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

2.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowującej dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, informacja podsumowująca winna zawierać między innymi łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.Podobna wskazówka znajduje się w objaśnieniach stanowiących integralną część druku VAT-UE (informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach). Zgodnie z powyższymi objaśnieniami podatnik winien wykazać w kwartalnej informacji podsumowującej - dla każdego kontrahenta z osobna - wszystkie dokonane dostawy wewnątrzwspólnotowe (część C kolumna c informacji VAT-UE) oraz oddzielnie wszystkie nabycia wewnątrzwspólnotowe (część D kolumna c informacji VAT-UE).W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu w przypadku, gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.Dodatkowo w myśl art. 20 ust. 3 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny.

Natomiast w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów stosownie do ust. 6 art. 20 ww. ustawy w przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5 tegoż artykułu, a więc przed 15. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. W myśl przepisu art. 20 ust. 7 ustawy o VAT, przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktur wystawianych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju. Zatem analizując wyżej przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, iż przyjęcie zaliczek przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów winno być wykazywane w kwartalnych informacjach podsumowujących - zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego dla tych zaliczek, tj. z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej przyjęcie zaliczki. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości w złożonych informacjach podsumowujących podatnik, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie jej korektę na formularzu VAT-UEK. Sporządzenie informacji podsumowującej w oderwaniu od deklaracji podatkowej jest niezgodne z ww. przepisami. W informacjach podsumowujących należy wykazywać te dostawy, dla których Podatnik nabył prawo do wykazywania ich w deklaracji VAT-7 ze stawką 0% jako dostawy wewnątrzwspólnotowe. Suma dostaw wewnątrzwspólnotowych wykazanych w VAT-UE za dany kwartał winna równać się sumie dostaw wykazanych w poz. 30 deklaracji VAT-7 za dany kwartał.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl