IBPP2/443-469/13/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-469/13/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie: opodatkowania dostawy roślin ozdobnych przez rolnika ryczałtowego, obowiązku ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej obrotów uzyskiwanych ze sprzedaży roślin ozdobnych oraz zasad dotyczących wystawiania faktur VAT RR na rzecz rolnika ryczałtowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie: opodatkowania dostawy roślin ozdobnych przez rolnika ryczałtowego, obowiązku ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej obrotów uzyskiwanych ze sprzedaży roślin ozdobnych oraz zasad dotyczących wystawiania faktur VAT RR na rzecz rolnika ryczałtowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 sierpnia 2013 r. znak: IBPBI/1/415-508/13/WRz, IBPP2/443-469/13/ICz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą pracującą na etacie. Dodatkowo od marca 2013 r. prowadzi działalność gospodarczą rozliczną na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego "X", która polega na sprzedaży głównie doniczek produkcyjnych oraz innych art. ogrodniczych (podłoża, kora, nawozy). W związku z osiągnięciem limitu przychodu ze sprzedaży od lipca 2013 r. zobowiązany jest do ewidencjonowania sprzedaży z użyciem kasy fiskalnej.

Ponadto Wnioskodawca - jako X jest zarejestrowany w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Roślin i Nasiennictwa i zajmuje się produkcją roślin ozdobnych. Posiada grunt rolny o powierzchni 40 arów. Zajmuje się produkcją roślin ozdobnych - głównie iglaki, drzewa i krzewy liściaste, byliny. Rośliny kupuje z przeznaczeniem do dalszego wzrostu i późniejszej sprzedaży głównie klientowi indywidualnemu (ostatecznemu). Nie jest to produkcja zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej.

W związku z powyższym w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytania (oznaczone jak we wniosku):

2. Czy sprzedaż tych roślin Wnioskodawca będzie musiał rejestrować na kasie fiskalnej.

4. Czy w przypadku przekroczenia w działalności gospodarczej "X" limitu do VAT i konieczności sprzedaży towarów i usług z podatkiem VAT, rośliny takie powinny być opodatkowane podatkiem VAT, czy z tego tytułu Wnioskodawca jest traktowany jako rolnik ryczałtowy i sprzedaż roślin nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

5. Jeśli z produkcji roślin Wnioskodawca traktowany jest jako rolnik ryczałtowy to jaki dokument ma wystawiać osobom prowadzącym działalność gospodarczą na sprzedaż roślin i usług ogrodniczych.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 21 sierpnia 2013 r., oznaczenie jak w piśmie):

Pyt. 2 Kasa fiskalna rejestruje sprzedaż towarów przez "X" a nie sprzedaż roślin ozdobnych wyprodukowanych przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego.

Pyt. 4 Zdaniem Wnioskodawcy oddzielnie należy traktować działalność gospodarczą "X", a oddzielnie produkcję i sprzedaż roślin ozdobnych. Z działalności "X" po przekroczeniu limitu (proporcjonalnie), sprzedaż towarów będzie opodatkowana podatkiem VAT 23%. Nie będzie opodatkowana podatkiem VAT i nie będzie liczona do limitu VAT sprzedaż roślin ozdobnych przez Wnioskodawcę wyprodukowanych oraz kupionych i przetrzymanych przez okres przynajmniej 1 miesiąca, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost.

Pyt. 5 Dokumentem sprzedaży roślin ozdobnych przez Wnioskodawcę wyprodukowanych oraz kupionych i przetrzymanych przez okres przynajmniej 1 miesiąca, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, może być dowód dostawy lub faktura VAT-RR (wystawiona przez kupującego-czynnego podatnika VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 2 pkt 15 stanowi, że przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Z art. 43 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy wynika, że zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ww. ustawy rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Z przywołanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawnia go do zwolnienia przedmiotowego, np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji również podlegać będzie, co do zasady, opodatkowaniu, z możliwością skorzystania w tym zakresie ze zwolnienia podmiotowego.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W przedmiotowym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w części II w poz. 48 (zwalniającej z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej niektórą sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności) zostały wymienione dokonywane przez rolników ryczałtowych dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze, korzystających ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Natomiast szczególne zasady dotyczące wystawiania faktur VAT RR zostały uregulowane w przepisie art. 116 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie z powołanym przepisem faktura VAT-RR nie jest wystawiana przez sprzedawcę, ale przez nabywcę. Podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą zakup tych produktów. Oryginał faktury przekazywany jest sprzedawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu.

Stosownie do art. 116 ust. 2 ustawy, faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;

3.

numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;

4.

datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;

5.

nazwy nabytych produktów rolnych;

6.

jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;

7.

cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

8.

wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;

9.

stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;

10.

kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;

11.

wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;

13.

czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Według art. 116 ust. 3 ustawy o VAT, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: "Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług".

Natomiast w myśl art. 117 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1.

wystawiania faktur, o których mowa w art. 106;

2.

prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3.

składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy podkreślić, że przepisy dotyczące rolników ryczałtowych, określone w Dziale XII - Rozdział II ustawy o podatku od towarów i usług, przewidują szczególne procedury dotyczące dokumentowania transakcji nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego oraz rozliczania podatku od towarów i usług w związku z taką transakcją. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 117 pkt 1 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur VAT. To podmiot (zarejestrowany jako podatnik VAT czynny) nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Zatem, czytelny podpis osoby uprawnionej do otrzymania faktury lub podpis oraz imię i nazwisko tej osoby (rolnika ryczałtowego) stanowi akceptację treści faktury wystawianej przez nabywcę produktów rolnych, również w zakresie terminu płatności.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od marca 2013 r. prowadzi działalność gospodarczą rozliczną na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego "X", która polega na sprzedaży głównie doniczek produkcyjnych oraz innych art. ogrodniczych (podłoża, kora, nawozy). W związku z osiągnięciem limitu przychodu ze sprzedaży od lipca 2013 r. zobowiązany jest do ewidencjonowania sprzedaży z użyciem kasy fiskalnej.

Ponadto Wnioskodawca - jako X jest zarejestrowany w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Roślin i Nasiennictwa i zajmuje się produkcją roślin ozdobnych. Posiada grunt rolny o powierzchni 40 arów. Zajmuje się produkcją roślin ozdobnych - głównie iglaki, drzewa i krzewy liściaste, byliny. Rośliny kupuje z przeznaczeniem do dalszego wzrostu i późniejszej sprzedaży głównie klientowi indywidualnemu (ostatecznemu). Nie jest to produkcja zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży roślin ozdobnych Wnioskodawca będzie działał jako rolnik ryczałtowy, natomiast dokonywana przez niego jako rolnika ryczałtowego sprzedaż roślin ozdobnych pochodzących z własnego gospodarstwa korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy. W zakresie sprzedaży roślin ozdobnych nie powstanie również obowiązek prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym art. 117 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej obrotu z tytułu sprzedaży roślin ozdobnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 3 ustawy, który stanowi, iż w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Zatem do obrotu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej pod nazwą "X" nie należy wliczać obrotu uzyskiwanego z tytułu działalności rolniczej tj. z tytułu sprzedaży roślin ozdobnych.

Reasumując, należy stwierdzić, że:

* z tytułu sprzedaży roślin ozdobnych Wnioskodawca będzie posiadał status rolnika ryczałtowego, a sprzedaż tych roślin będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, przy założeniu, że wskazane rośliny ozdobne sprzedawane przez Wnioskodawcę są produktami rolnymi w rozumieniu art. 2 pkt 20,

* sprzedaż roślin ozdobnych przez Wnioskodawcę nie podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej,

* Wnioskodawca działający jako rolnik ryczałtowy będzie zwolniony z obowiązku wystawiania faktur VAT RR.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, 4 i 5 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zwrócić uwagę na stwierdzenie, które zostało przedstawione we własnym stanowisku Wnioskodawcy w piśmie z dnia 21 sierpnia 2013 r.

Wnioskodawca wskazał, iż z działalności "X" po przekroczeniu limitu (proporcjonalnie), sprzedaż towarów będzie opodatkowana podatkiem VAT 23%. Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% w zakresie dostawy towarów (doniczek oraz innych art. ogrodniczych) przez "X". Kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, zatem tut. organ nie dokonywał oceny jej prawidłowości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl