IBPP2/443-46/10/LŻ - Możliwość zwolnienia od podatku VAT sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu w przypadku dostawy budowli trwale związanej z tym gruntem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-46/10/LŻ Możliwość zwolnienia od podatku VAT sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu w przypadku dostawy budowli trwale związanej z tym gruntem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 16 marca 2010 r.) oraz pismem z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 30 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT do zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu w przypadku dostawy komina - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu w przypadku dostawy komina.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2010 r. (data 16 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 marca 2010 r. znak: IBPP2/443-46/10/LŻ oraz pismem z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 30 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Przedsiębiorstwo) zamierza sprzedać Spółce z o.o. prawo wieczystego użytkowania gruntu i prawo własności posadowionych na tym gruncie budynków i urządzeń, stanowiących odrębne nieruchomości, które to prawa objęte są księgą wieczystą. Spółka z o.o. została wybrana jako nabywca ww. praw, w wyniku pisemnego przetargu przeprowadzonego w oparciu o postanowienia zbycia nieruchomości będących własnością lub znajdujących się w użytkowaniu wieczystym oraz nakładów budowlanych na nieruchomościach Wnioskodawcy. W dniu 22 grudnia 2009 r. przed notariuszem został sporządzony protokół w formie aktu notarialnego, mocą którego strony ww. transakcji postanowiły odroczyć zawarcie umowy sprzedaży do czasu wyjaśnienia wątpliwości prawnych w przedmiocie opodatkowania transakcji przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Zarządzeniem nr 150/91 z dnia 5 sierpnia 1991 r. Wojewody nastąpił podział Wojewódzkiego..., którego działalność ustała z dniem 31 sierpnia 1991 r., a w wyniku podziału tego Przedsiębiorstwa zarządzeniem tegoż Wojewody nr 158/91 z dnia 13 sierpnia 1991 r. utworzone zostało z dniem 1 września 1991 r. przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą: Przedsiębiorstwo, jako przedsiębiorstwo użyteczności publicznej. Na podstawie zarządzenia Wojewody nr 47/92 z dnia 18 marca 1992 r. w sprawie przydzielenia środków majątkowych dla Przedsiębiorstwa, składniki majątkowe podzielonego Wojewódzkiego... wraz z jego zobowiązaniami i wierzytelnościami przydzielone zostały utworzonemu w wyniku podziału Przedsiębiorstwu. Wojewoda, na mocy aktu notarialnego z dnia 6 marca 2001 r. dokonał nieodpłatnego przeniesienia na rzecz Przedsiębiorstwa - jako częściowe wyposażenie przedsiębiorstwa państwowego powstałego z podziału innego przedsiębiorstwa państwowego:

1.

użytkowania wieczystego gruntu składającego się z działek oznaczonych numerami geodezyjnymi:

-

106/4 o powierzchni 600 m2,

-

106/6 o powierzchni 821 m2,

-

106/8 o powierzchni 2094 m2,

-

131/5 o powierzchni 6787 m2,

-

131/11 o powierzchni 833 m2 oraz

-

131/12 o powierzchni 5138 m2,

-

133/3 o powierzchni 90 m2

objętego księgą wieczystą;

2.

prawa własności budynków i urządzeń posadowionych na ww. gruncie, stanowiących odrębne nieruchomości, tj.:

-

budynku kotłowni o powierzchni zabudowy 773 m2 i kubaturze 7359 m3,

-

budynku kotłowni o powierzchni zabudowy 728 m2 i kubaturze 7134 m3,

-

wiaty magazynowej o powierzchni zabudowy 30 m2 i kubaturze 66 m3,

-

wiaty magazynowej o powierzchni zabudowy 35 m2 i kubaturze 80 m3,

-

wiaty magazynowej o powierzchni zabudowy 87 m2 i kubaturze 192 m3,

-

wiaty magazynowej o powierzchni zabudowy 17,5 m2 i kubaturze 122 m3,

-

wiaty magazynowej o powierzchni zabudowy 17,5 m2 i kubaturze 122 m3.

Wszystkie działki stanowią jedną nieruchomość, obszar jednorodny pod względem zagospodarowania, sposobu użytkowania i stanu prawnego, o łącznej powierzchni 16363 m2 (1,6363 ha). Na ww. nieruchomości znajduje się również stalowy komin o wysokości ok. 40 m, posadowiony na betonowym fundamencie, wyposażony w podesty i drabinę stalową oraz oświetlenie sygnalizacyjne, wykorzystywany od 1998 r. pod stację przekaźnikową telefonii cyfrowej. Komin wybudowany został w 1986 r. i stanowi odrębną budowlę - odrębny środek trwały.

Budynek kotłowni nr 1 (działka nr 103/67) o powierzchni zabudowanej 773 m2 i kubaturze 7359 m3 został wybudowany w 1978 r., natomiast w roku 1984 przekazany został nieodpłatnie na rzecz Wojewódzkiego... przez inwestora, tj. Spółdzielnię Mieszkaniową. Wartość początkowa budynku wynosi 1 483 986,20 zł Z kolei budynek kotłowni nr 2 (działka nr 103/82) o powierzchni zabudowanej 728 m2 i kubaturze 7134 m3 wybudowany został w 1984 r., w roku 1986 został przekazany nieodpłatnie na rzecz Wojewódzkiego... przez inwestora, tj. Spółdzielnię Mieszkaniową. Wartość początkowa budynku wynosi 1 094 221,92 zł. Natomiast wchodzące w skład ww. nieruchomości wiaty, co ustalono na podstawie dokumentu OT, zostały wybudowane w 1989 r. przez Wojewódzkie.... Wartość początkowa wiat 10.063,31 zł. Wiaty są trwale z gruntem związane i wykazane są w księdze wieczystej jako odrębne nieruchomości.

Ponadto, Przedsiębiorstwo informuje, iż Spółka nie poniosła nakładów inwestycyjnych związanych z ulepszeniem nieruchomości objętych księgą wieczystą. Komin i grunt u podstawy komina oddane są do używania na podstawie umowy najmu zawartej z firmą P. w dniu 25 maja 1996 r.

Podsumowując:

1.

w stosunku do ww. obiektów nie przysługiwało Przedsiębiorstwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2.

Przedsiębiorstwo nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

3.

w 1998 r. komin został oddany do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu użytkownikowi budowli po jej wybudowaniu,

4.

ww. obiekty są trwale z gruntem związane.

Ponadto w piśmie z dnia 9 marca 2010 r. oraz z dnia 29 marca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

zgodnie z mapą zasadniczą z uzbrojeniem terenu wynika, iż stalowy komin posadowiony jest pomiędzy budynkami Kotłowni nr 1 i Kotłowni nr 2 na granicy działek nr 131/12 i 131/5.

2.

stalowy komin, o którym mowa w pkt 1 jest nadal przedmiotem umowy najmu,

3.

zgodnie z mapą zasadniczą z uzbrojeniem terenu oraz na podstawie odpisu zwykłego księgi wieczystej działki objęte wnioskiem ORD-IN są w większości zabudowane:

-

nr 106/4 - zabudowana jest w części budynkiem Kotłowni nr 2 i drogą wewnętrzną,

-

nr 106/6 - zabudowana 1 wiatą i częścią budynku Kotłowni nr 2,

-

nr 106/8 - zabudowana częścią budynku Kotłowni nr 2

-

nr 131/5 - zabudowana 4 wiatami oraz częścią budynku Kotłowni nr 1 oraz Kotłowni nr 2,

-

nr 131/11 - zabudowana częścią budynku Kotłowni nr 2,

-

nr 131/12 - zabudowana częścią budynków Kotłowni nr 1 i 2,

-

nr 133/3 - niezabudowana.

Ponadto Wnioskodawca informuje, iż we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. budynki kotłowni zostały omylnie oznaczone zarówno co do nazwy, jaki i co do działek na nich zlokalizowanych. Zgodnie z wyrysem mapy zasadniczej opis dotyczący Kotłowni nr 1 powinien dotyczyć Kotłowni nr 2, a opis Kotłowni nr 2 dotyczy Kotłowni 1. Zatem Kotłownia nr 1 obejmuje powierzchnię zabudowy 728 m2 i kubaturę 7134 m3, a Kotłownia nr 2 powierzchnię zabudowy 773 m2 oraz kubaturę 7359 m3. Z kolei Kotłownia nr 1 zlokalizowana jest na terenie działek nr 131/5 oraz 131/12, a Kotłownia nr 2 zlokalizowana jest na terenie działek nr 106/8, 131/12, 106/4, 106/6, 131/5 i 131/11.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, iż ww. działki stanowią jedną całość i będą objęte jedną umową sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu i prawa własności posadowionych na tym gruncie budynków i urządzeń. Nabywca Sp. z o.o. został wyłoniony w drodze pisemnego przetargu przeprowadzonego w oparciu o postanowienia regulaminu pod nazwą "Regulamin zbycia nieruchomości będących własnością lub znajdujących się w użytkowaniu wieczystym oraz nakładów budowlanych na nieruchomościach". Przedmiotem wniosku ORD-IN nie jest zbycie nakładów budowlanych.

Ponadto działka nr 133/3 jest działką niezabudowaną i stanowi jedną z siedmiu działek wchodzących w skład nieruchomości zabudowanej obiektami byłej kotłowni (budynki, komin, place składowe, drogi, wiaty). Zatem przeznaczenie tej działki jest identyczne jak pozostałych 6-ciu działek wchodzących w skład omawianej nieruchomości, a w szczególności działka ta stanowi skrajny fragment placu składowego.

Ponadto przekazanie drogi wewnętrznej (działka 106/4) odbyło się w roku 1986, a więc w czasie kiedy nie funkcjonowało pojęcie podatku od towarów i usług (VAT) gdyż podatek od towarów i usług w Polsce zaczął obowiązywać od lipca 1993 r. W związku z powyższym nie dokonano odliczenia podatku naliczonego. Nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu w przypadku dostawy budowli, tj. komina, który został wybudowany w 1986 r. a oddany do użytkowania w 1998 r., w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu użytkownikowi budynku po jego wybudowaniu, objęte jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu w przypadku dostawy komina, który został wybudowany w 1986 r. a oddany do użytkowania w 1998 r., w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu użytkownikowi budynku po jego wybudowaniu, objęte jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z objaśnieniami do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w związku z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, komin jako inny obiekt inżynierii lądowej i wodnej, pozostały gdzie indziej nie sklasyfikowany, uznać należy za budowlę. Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Wobec powyższego, uwzględniając przedstawiony stan faktyczny, zasadnym jest twierdzenie, że pierwsze zasiedlenie komina - budowli miało miejsce w 1998 r.

Wnioskując a contrario z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynku, budowli lub ich części jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W analizowanym przypadku dostawa komina - budowli zwolniona jest od podatku na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą komina - budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Z kolei stosownie do § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Ww. budowla - komin jest trwale z gruntem związany.

Biorąc pod uwagę, że przyszłe zdarzenie dotyczy zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu i dostawy komina - budowli trwale z gruntem związanej, zbycie to jest zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w piśmie z dnia 9 marca 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnia, iż we wniosku ORD-IN z dnia 11 stycznia 2010 r. zostało podane nieprawidłowe rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336). W Dzienniku Ustaw z 30 grudnia 2009 r. Nr 224, poz. 1799 opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które obowiązuje od dnia 1 stycznia 2010 r. Właśnie niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Przepis § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. stanowiące, że zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku. Przepis § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. stanowił, że zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku. Zapis tych rozporządzeń o przedmiocie wniosku o interpretację są identyczne. Zmienia się tylko podstawa zwolnienia tj. zamiast § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. powinien być § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o budowli należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca (Przedsiębiorstwo) zamierza sprzedać prawo wieczystego użytkowania gruntu i prawo własności posadowionych na tym gruncie budynków i urządzeń, stanowiących odrębne nieruchomości, które to prawa objęte są księgą wieczystą. Wojewoda, na mocy aktu notarialnego z dnia 6 marca 2001 r. dokonał nieodpłatnego przeniesienia na rzecz Przedsiębiorstwa - jako częściowe wyposażenie przedsiębiorstwa państwowego powstałego z podziału innego przedsiębiorstwa państwowego:

1.

użytkowania wieczystego gruntu działek;

2.

prawa własności budynków i urządzeń posadowionych na ww. gruncie, stanowiących odrębne nieruchomości.

Na ww. nieruchomości znajduje się również stalowy komin o wysokości ok. 40 m, posadowiony na betonowym fundamencie, wyposażony w podesty i drabinę stalową oraz oświetlenie sygnalizacyjne, wykorzystywany od 1998 r. pod stację przekaźnikową telefonii cyfrowej. Komin wybudowany został w 1986 r. i stanowi odrębną budowlę - odrębny środek trwały.

Zgodnie z mapą zasadniczą z uzbrojeniem terenu wynika, iż stalowy komin posadowiony jest pomiędzy budynkami Kotłowni nr 1 i Kotłowni nr 2 na granicy działek nr 131/12 i 131/5. Stalowy komin jest nadal przedmiotem umowy najmu.

W stosunku do ww. obiektów nie przysługiwało Przedsiębiorstwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedsiębiorstwo nie ponosiło wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

W 1998 r. komin został oddany do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu użytkownikowi budowli po jej wybudowaniu,

Ww. obiekty są trwale z gruntem związane.

Zatem dostawa komina jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż dostawa komina nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą komina upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W przedmiotowej sprawie przedmiotem dostawy będzie również prawo wieczystego użytkowania gruntu na którym posadowiony jest komin.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli - art. 29 ust. 5a ustawy.

Natomiast, na mocy § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Reasumując, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu, w przypadku dostawy budowli tj. komina, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w związku z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej zastosowania zwolnienia zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu w przypadku dostawy budynków kotłowni oraz budynków wiat zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl