IBPP2/443-46/08/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-46/08/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana reprezentowanego, przez Panią przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2007 r. (data wpływu 22 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2008 r. oraz pismem z dnia 21 kwietnia 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług pośrednictwa świadczonych na rzecz osób trzecich (dostawców towarów posiadających siedziby poza terytorium Polski) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 13 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług pośrednictwa świadczonych na rzecz osób trzecich tj. dostawców towarów posiadających siedziby poza terytorium Polski.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 marca 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 10 marca 2008 r. nr IBPP2/443-46/08/UH oraz pismem z dnia 21 kwietnia 2008 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność opodatkowaną od 2005 r. Działalność Wnioskodawcy polega na wyszukiwaniu potencjalnych klientów branżowych celem zainteresowania ich ofertą firm z Włoch - producentów maszyn i urządzeń do przetwórstwa oraz chłodnictwa przemysłowego. W przypadku zainteresowania potencjalnego klienta Wnioskodawca przedstawia ofertę handlową na te maszyny. Oferty przygotowywane są przez producentów tych maszyn i urządzeń w oparciu o przesłane zapytania ofertowe. Kontrakt podpisywany jest bezpośrednio przez firmę polską kupującą maszynę i dostawcę maszyn z Włoch. Prowizja od sprzedaży płacona jest w uzgodnionej wysokości, po zakończeniu każdego kontraktu.

W pismach uzupełniających Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił iż:

* transport maszyn i urządzeń rozpoczyna się u producenta (Włochy),

* nabywca usługi nie podał innego numeru identyfikacyjnego na innym terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce świadczona usługa,

* Wnioskodawca działa w imieniu i na rzecz producentów maszyn i urządzeń - wyszukuje nabywców maszyn na terenie Polski,

* kwota prowizji jest uzależniona od wartości kontraktu (wielkości dostawy),

* prowizję wypłaca firma włoska na podstawie faktury wystawionej przez firmę T.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca dobrze interpretuje art. 22 ust. 1 ustawy o VAT:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

1)

towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;

oraz art. 28. 5. W przypadku usług:

c)

dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów - z zastrzeżeniem ust. 6.

Czy prawidłowo Wnioskodawca wystawia fakturę bez VAT, czyli NP.

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, że w jego ocenie miejscem opodatkowania usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę jest podatnik we Włoszech, co wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca wystawia włoskiemu kontrahentowi fakturę z informacją o niepodleganiu podatkowi VAT w Polsce. Zdaniem Wnioskodawcy podatek winien uiścić podatnik włoski na terytorium swojego kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na postawie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 cyt. wyżej ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle ww. ustawy o VAT, ustalić miejsce świadczenia usług.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter - np. przy świadczeniu usług pośrednictwa.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

Miejsce dokonania dostawy towarów, o którym mowa wyżej ustalane jest zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 cyt. ustawy o VAT. Stosownie do treści przepisu art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl art. 28 ust. 6 cyt. ustawy o VAT, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Przez usługi pośrednictwa, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga jednak, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Z jego brzmienia nie wynika, aby wskazany w nim wymóg działania w imieniu i na rzecz osób trzecich dotyczył zawierania umów, na podstawie których zrealizowane zostaną dostawy, lecz odnosi się do świadczenia usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy i które muszą mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Dyspozycją tego przepisu nie będą zatem objęte, z jednej strony takie działania, które pośrednik, w szerokim znaczeniu tego słowa, będzie podejmował wobec odbiorcy towaru w imieniu własnym, lecz na rzecz (na rachunek) dostawcy, a z drugiej strony eliminował będzie również takie działania, które określony podmiot będzie podejmował w stosunku do potencjalnych odbiorców, np. samorzutnie, bez uzgodnienia z dostawcą i bez posiadania stosownego umocowania z jego strony do działania i dokonywania czynności na jego rzecz, a które w efekcie również mogą prowadzić do zrealizowania dostaw. Natomiast użyty w tym przepisie wymóg, "działania w imieniu osób trzecich" (w tym przypadku dostawcy towarów) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.

W kontekście powyższego należy zatem uznać, że Wnioskodawca świadcząc powyżej opisane w stanie faktycznym usługi występuje w roli pośrednika. Wyszukuje klientów branżowych celem zainteresowania ich ofertą firm z Włoch-producentów maszyn i urządzeń do przetwórstwa oraz chłodnictwa przemysłowego. Przedstawia ofertę handlową potencjalnym nabywcom ww. maszyn. Kontrakt podpisywany jest bezpośrednio przez firmę polską kupującą maszynę i dostawcę maszyn z Włoch. Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest uzależnione od wartości kontraktu, od wielkości dostawy dokonanej przez Dostawcę maszyn z Włoch, na terytorium Polski.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż działa w imieniu i na rzecz producentów maszyn i urządzeń.

Reasumując, należy uznać świadczoną przez Wnioskodawcę usługę za usługę pośrednictwa związaną bezpośrednio z dostawą towarów, o której mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT, dla której miejscem świadczenia jest miejsce dokonania dostawy towarów. Za miejsce dokonania dostawy, w przypadku gdy towar jest wysyłany lub transportowany z kraju trzeciego lub z kraju Unii Europejskiej do Polski należy przyjąć miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W przedmiotowej sprawie miejscem dokonania dostawy towarów, będzie terytorium kraju, w którym rozpoczyna się transport (wysyłka), czyli Włochy. Tam też będzie podlegała opodatkowaniu transakcja dokonywana przez Wnioskodawcę.

Zacytowany wyżej ust. 6 art. 28 ustawy o VAT nie ma w tym przypadku zastosowania, ponieważ podany przez nabywcę usługi numer, pod którym jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, został nadany przez państwo członkowskie, na którym, zgodnie z art. 28 ust. 5 ustawy o VAT, ma miejsce świadczenia przedmiotowa usługa. W związku z powyższym w przedstawionym stanie faktycznym, świadczona przez Wnioskodawcę usługa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Faktury dokumentujące dokonane transakcje należy wystawić zgodnie z zasadami określonymi w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zgodnie z § 27 ust. 1-4 ww. rozporządzenia, przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Zatem należy uznać, że Wnioskodawca prawidłowo przyjął, iż świadczone przez niego usługi pośrednictwa, zgodnie z opisanym stanem faktycznym nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podatkiem od towarów i usług, oraz że za wykonaną usługę wystawia fakturę bez podatku VAT, umieszczając informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl