IBPP2/443-457/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-457/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu podłóg drewnianych w budynkach i lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu podłóg drewnianych w budynkach i lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów tartacznych w szczególności parkietów. Planuje uruchomić działalność w zakresie usług budowlanych - montażu podłóg drewnianych własnej produkcji na indywidualne zamówienia klientów. Wnioskodawca zawierać będzie umowy cywilnoprawne na usługi budowlane polegające na montażu podłóg drewnianych. Faktura VAT dokumentująca wykonanie usługi będzie zawierać jedną pozycję - montaż podłogi - obejmującą materiał podstawowy, materiały montażowe i instalacyjne oraz robociznę. Usługi będą wykonywane w budynkach sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 11 oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 12 a także w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264. Spółka zakłada również, że z uwagi na dużą ilość zleceń będzie korzystać z usług firm w trybie tzw. podwykonawstwa. Przy czym to spółka będzie odpowiadać wobec klienta za wykonane usługi.

Dodatkowo w piśmie z dnia 25 maja 2011 r. Wnioskodawca poinformował, iż przedmiotowe usługi będą wykonywane w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ponadto w piśmie z dnia 17 czerwca 2011 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że spółka planuje uruchomić działalność w zakresie montażu podłóg drewnianych z wykorzystaniem klepek parkietowych różnej wielkości - od małych klepek parkietowych do dużej deski parkietowej - własnej produkcji.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że Polska Norma PN-EN 13226, którą stosuje, posiada status normy europejskiej (EN).

Norma ta określa ten wyrób jako:

1.

podłogi drewniane

- elementy posadzkowe lite z wypustami i/lnb wpustami.

W związku z tym Wnioskodawca zmodyfikował wniosek w części

1.

stanu faktycznego - zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie "Nasza firma prowadzi działalność i zakresie produkcji wyrobów tartacznych w szczególności podłóg drewnianych-elementów posadzkowych litych z wypustami i/lub wpustami.

2.

w części reasumpcji własnego stanowiska określenie "usługi montażu parkietu podłogowego" zastąpił określeniem "usługi montażu podłóg drewnianych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę należy zastosować do usług montażu parkietu własnej produkcji w budynkach i lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, przy założeniu, że następuje to w wykonaniu umowy na usługi budowlane a na fakturze będzie ujęta jedna pozycja obejmująca całość zadania wraz z użytym do montażu materiałem podstawowym jaki będzie parkiet.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym do wykonania usługi budowlanej polegającej na montażu podłóg drewnianych własnej produkcji w budynkach i lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie ma 8% stawka podatku VAT.

W myśl przepisów art. 146a w związku z art. 41 ust. 2 i 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stosuje się stawkę 8% podatku VAT w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264. Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2 i lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Stosownie do zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji wyrobów i Usług z 2008 r., które znajdą zastosowanie w przedmiotowej sprawie roboty instalacyjne i montażowe włączając instalowanie (montaż) stolarki budowlanej własnej produkcji klasyfikuje się w dziale 43. Roboty związane z układaniem parkietów mieszczą się w 43.33.29.0 "Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane".

Reasumując: usługi montażu podłóg drewnianych własnej produkcji w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym na zlecenie klienta, gdy na tę okoliczność spisano stosowną umowę cywilnoprawną podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Jak wynika z cyt. wyżej przepisu przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się m.in. obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264, ale tylko wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. A zatem nie wszystkie obiekty sklasyfikowane w klasie ex 1264 zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów tartacznych w szczególności podłóg drewnianych - elementów posadzkowych litych z wypustami i/lub wpustami. Planuje uruchomić działalność w zakresie usług budowlanych - montażu podłóg drewnianych własnej produkcji na indywidualne zamówienia klientów. Wnioskodawca zawierać będzie umowy cywilnoprawne na usługi budowlane polegające na montażu podłóg drewnianych. Faktura VAT dokumentująca wykonanie usługi będzie zawierać jedną pozycję - montaż podłogi - obejmującą materiał podstawowy, materiały montażowe i instalacyjne oraz robociznę. Usługi będą wykonywane w budynkach sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 11 oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 12 a także w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264. Spółka zakłada również, że z uwagi na dużą ilość zleceń będzie korzystać z usług firm w trybie tzw. podwykonawstwa. Przy czym to spółka będzie odpowiadać wobec klienta za wykonane usługi.

Dodatkowo w piśmie z dnia 25 maja 2011 r. Wnioskodawca poinformował, iż przedmiotowe usługi będą wykonywane w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ponadto w piśmie z dnia 17 czerwca 2011 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że spółka planuje uruchomić działalność w zakresie montażu podłóg drewnianych z wykorzystaniem klepek parkietowych różnej wielkości - od małych klepek parkietowych do dużej deski parkietowej - własnej produkcji.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że Polska Norma PN-EN 13226, którą stosuje, posiada status normy europejskiej (EN). Norma ta określa ten wyrób jako:

1)

podłogi drewniane

- elementy posadzkowe lite z wypustami i/lnb wpustami.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się produkcją wyrobów tartacznych w szczególności podłóg drewnianych. Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż zawierać będzie umowy cywilnoprawne na usługi budowlane polegające na montażu podłóg drewnianych. Faktura VAT dokumentująca wykonanie usługi będzie zawierać jedną pozycję - montaż podłogi - obejmującą materiał podstawowy, materiały montażowe i instalacyjne oraz robociznę.

Przedmiotowe usługi, jak stwierdził Wnioskodawca, wykonywane będą w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie montażu podłóg drewnianych własnej produkcji w budynkach i lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, podlegać będą opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT.

Stawka ta będzie miała zastosowanie do całości robót budowlanych (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane będą w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz pod warunkiem, że Wnioskodawca będzie zawierał umowy na wykonanie montażu podłóg drewnianych, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl