IBPP2/443-455/12/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-455/12/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 4 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi czyszczenia i konserwacji sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, czyszczenie separatorów oraz osadników oczyszczających wody opadowe z kanalizacji deszczowej i sanitarnej, z myjni samochodowych, z osadników tłuszczu wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia pompowni ścieków kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia kratek ściekowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 4 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi czyszczenia i konserwacji sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, czyszczenie separatorów oraz osadników oczyszczających wody opadowe z kanalizacji deszczowej i sanitarnej, z myjni samochodowych, z osadników tłuszczu wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia pompowni ścieków kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia kratek ściekowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje usługi czyszczenia i konserwacji sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, czyszczenie separatorów oraz osadników oczyszczających wody opadowe z kanalizacji deszczowej i sanitarnej, z myjni samochodowych, z osadników tłuszczu wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia pompowni ścieków kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia kratek ściekowych. Usługi świadczone są dla zakładów przemysłowych, spółdzielni mieszkaniowych, zakładów wodociągów oraz odbiorców indywidualnych. Ww. usługi wykonywane są poprzez płukanie hydrodynamiczne kanałów, separatorów i osadników przy pomocy specjalistycznych samochodów oraz odbiór powstałych odpadów i odtransportowanie do utylizacji.

Zgodnie z otrzymaną interpretacją Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 30 marca 2012 r. ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka VAT obowiązuje na świadczone usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku VAT wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją 142 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Zdaniem Wnioskodawcy (sprostowanym pismem z dnia 3 lipca 2012 r.) wykonywane przez niego usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 można opodatkować stawką VAT w wysokości 8%, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu te usługi są wykonywane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%), pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z grupy PKWiU 37 pod nazwą "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych" opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje usługi czyszczenia i konserwacji sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, czyszczenie separatorów oraz osadników oczyszczających wody opadowe z kanalizacji deszczowej i sanitarnej, z myjni samochodowych, z osadników tłuszczu wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia pompowni ścieków kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia kratek ściekowych. Usługi świadczone są dla zakładów przemysłowych, spółdzielni mieszkaniowych, zakładów wodociągów oraz odbiorców indywidualnych. Ww. usługi wykonywane są poprzez płukanie hydrodynamiczne kanałów, separatorów i osadników przy pomocy specjalistycznych samochodów oraz odbiór powstałych odpadów i odtransportowanie do utylizacji.

Zgodnie z otrzymaną interpretacją Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 30 marca 2012 r. ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.1 "Usługi związane ze ściekami".

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stosowania właściwej stawki podatku VAT na świadczone przez niego usługi.

W celu wskazania właściwej stawki podatku na ww. usługi, istotne będzie przeanalizowanie przepisów dotyczących opodatkowania usług należących do grupowania PKWiU 37.00.1.

Podkreślić jednakże należy, że fakt zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU do grupowania 37.00.1 nie jest wystarczającą przesłanką do uznania, iż korzystają one z opodatkowania stawką podatku w wysokości 8%. Jak już bowiem wcześniej wyjaśniono w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako opodatkowane 8% stawką podatku, wymieniono usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, klasyfikowane według PKWiU do grupowania 37. Obok numeru grupowania PKWiU umieszczono znacznik - ex. W świetle przywołanego wcześniej przepisu art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, powyższe oznacza, iż nie wszystkie usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 37 o tytule "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych" podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% lecz jedynie te które zostały wymienione w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT czyli usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Takimi usługami, w ocenie tut. organu, nie są wskazane w opisie stanu faktycznego usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie czyszczenia i konserwacji sieci kanalizacyjnej deszczowej i sanitarnej, czyszczenie separatorów i osadników oczyszczających wody opadowe z kanalizacji deszczowej sanitarnej, z myjni samochodowych, z osadników tłuszczu, czyszczenia pompowni ścieków kanalizacji deszczowej, czyszczenia kratek ściekowych. Przedstawiony opis tych usług wskazuje, że mają one na celu oczyszczenie ww. urządzeń z osadów, tłuszczu czy też innych zanieczyszczeń a nie usługami związanymi z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Bez wpływu na powyższe pozostaje fakt, iż osady, tłuszcze czy też inne nieczystości powstałe w skutek wykonania ww. usług są następnie wywożone przez Wnioskodawcę do utylizacji.

Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy prawa jak również przedstawione wyżej okoliczności sprawy, należy stwierdzić, iż będące przedmiotem zapytania, świadczone przez Wnioskodawcę, usługi w zakresie czyszczenia i konserwacji sieci kanalizacyjnej deszczowej i sanitarnej, czyszczenie separatorów i osadników oczyszczających wody opadowe z kanalizacji deszczowej sanitarnej, z myjni samochodowych, z osadników tłuszczu wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, usługi czyszczenia pompowni ścieków kanalizacji deszczowej wraz z wywiezieniem do utylizacji powstałych odpadów, czyszczenia kratek ściekowych, jako że nie mogą być uznane za usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, nie mogą korzystać z opodatkowania 8% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i w związku z poz. 142 załącznika nr 3 do tej ustawy. Ponieważ obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie przewidują dla ww. usług opodatkowania stawką obniżoną jak również zwolnienia, stąd też podlegają one opodatkowaniu 23% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności powyższego zaklasyfikowania według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stąd też tut. organ, nie będąc uprawniony do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU, przyjął przedstawione we wniosku zaklasyfikowanie jako element przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, bez dokonywania weryfikacji jego prawdziwości.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl