IBPP2/443-455/11/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-455/11/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 28 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki 8% dla usługi montażu klimatyzatorów wraz z oprzyrządowaniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami: z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 28 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki 8% dla usługi montażu klimatyzatorów wraz z oprzyrządowaniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca w przedmiocie swojej działalności zajmuje się sprzedażą urządzeń klimatyzacyjnych oraz ich instalacją - montażem i przeglądami tych urządzeń zarówno dla zakładów pracy, jak i odbiorcy indywidualnego.

W roku 2010 Wnioskodawca wykonując tego typu usługi, powołując się na PKWiU 45.33.12 związane z instalacją klimatyzacji i wentylacji, jako roboty budowlane sklasyfikowane w dziale 45 PKWiU - stosowano stawkę 7% podatku VAT do faktur na rzecz robót wykonanych w budynkach mieszkalnych lub lokalach mieszkalnych.

Od roku 2011 ww. roboty zostały sklasyfikowane w dziale 43 PKWiU podgrupa 43.22.12.00.

Wnioskodawca zajmuje się dostarczaniem klimatyzatorów, całym oprzyrządowaniem i ich instalacją w budynkach jednorodzinnych, jak i lokalach mieszkalnych.

W uzupełnieniu do stanu faktycznego, Wnioskodawca wyjaśnił, iż montaż klimatyzatorów jest wykonywany w lokalach i budynkach mieszkalnych zarówno istniejących, jak i w trakcie ich budowy, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2 i 300 m 2.

Montaż klimatyzacji polega na wykonaniu instalacji klimatyzacyjnej w skład której wchodzą następujące etapy:

* urządzenie - klimatyzator,

* wieszak do trwałego zamocowania urządzenia,

* rury miedziane, którymi przemieszczany jest czynnik chłodniczy,

* elementy maskujące w postaci listwy do estetycznego schowania rur, instalacji elektrycznej i instalacji odprowadzającej skropliny,

* elementy instalacji elektrycznej w postaci kabli elektrycznych i podzespołów zabezpieczających,

* agregat montowany na zewnątrz na ścianie budynku lub lokalu.

Wszystkie te elementy tworzą jedną całość i są trwale umieszczone w lokalach mieszkalnych oraz budynkach mieszkalnych i są elementem modernizacji.

Wszystkie te roboty dotyczą budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (PKOB 11).

Przedmiotem zawartych umów z klientem jest dostawa klimatyzatora wraz z oprzyrządowaniem oraz ich montaż.

Faktura jest wystawiana na usługę wraz z towarem (klimatyzator, oprzyrządowanie).

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wyjaśnił ostatecznie, iż z klientem jest zawarta umowa na wykonanie usługi montażu klimatyzatora wraz z oprzyrządowaniem.

Wnioskodawca stwierdził, iż nie wnosi o ustalenie stawki na dostawę klimatyzatora.

Ponadto, Wnioskodawca doprecyzował, że montaż klimatyzatorów jest wykonywany w lokalach i budynkach mieszkalnych zarówno istniejących, jak i będących w trakcie budowy, których powierzchnia użytkowa nie przekracza odpowiednio 150 m 2 i 300 m 2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (zmodyfikowane w piśmie uzupełniającym z dnia 20 czerwca 2011 r.):

Czy Wnioskodawca może zastosować obniżoną stawkę 8% dla usługi montażu klimatyzatorów wraz z oprzyrządowaniem.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 20 czerwca 2011 r.):

Wnioskodawca uważa, że stawkę 8% może zastosować do montażu klimatyzatorów z oprzyrządowaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawca w pismach: z dnia 20 czerwca 2011 r. oraz z dnia 5 lipca 2011 r., doprecyzował opis zaistniałego stanu faktycznego, zmodyfikował zadane pytanie oraz sformułował ostatecznie własne stanowisko w sprawie. Wskazane powyżej pytanie i własne stanowisko przywołane zostało w postaci wynikającej z ww. pism Wnioskodawcy z dnia 20 czerwca 2011 r. oraz z dnia 5 lipca 2011 r. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do ostatecznie przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, pytania i własnego stanowiska zawartego w tych pismach.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 12b ww. ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ww. ustawy o VAT).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, wprowadzoną w życie przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami cyt. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy - Prawo budowlane, przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7 ustawy - Prawo budowlane).

Z kolei, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego (art. 3 pkt 7a ustawy - Prawo budowlane).

Przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 ustawy - Prawo budowlane).

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Z kolei, definicja zawarta w słowniku języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, określa, iż modernizacja to unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Ulepszenie czy też modernizacja to trwałe unowocześnienie budynku (lokalu), które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie budynku (lokalu) do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżenie kosztów eksploatacji.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie usług remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Należy jednakże zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest wyłącznie dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11, a i to w takim zakresie, w jakim objęte są społecznym programem mieszkaniowym.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się dostarczaniem klimatyzatorów z całym oprzyrządowaniem i ich instalacją w budynkach jednorodzinnych, jak i lokalach mieszkalnych.

Montaż klimatyzatorów jest wykonywany w lokalach i budynkach mieszkalnych zarówno istniejących, jak i będących w trakcie budowy, których powierzchnia użytkowa nie przekracza odpowiednio 150 m 2 i 300 m 2.

Montaż klimatyzacji polega na wykonaniu instalacji klimatyzacyjnej w skład której wchodzą następujące etapy:

* urządzenie - klimatyzator,

* wieszak do trwałego zamocowania urządzenia,

* rury miedziane, którymi przemieszczany jest czynnik chłodniczy,

* elementy maskujące w postaci listwy do estetycznego schowania rur, instalacji elektrycznej i instalacji odprowadzającej skropliny,

* elementy instalacji elektrycznej w postaci kabli elektrycznych i podzespołów zabezpieczających,

* agregat montowany na zewnątrz na ścianie budynku lub lokalu.

Wszystkie te elementy tworzą jedną całość i są trwale umieszczone w lokalach mieszkalnych oraz budynkach mieszkalnych i są elementem modernizacji.

Wszystkie te roboty dotyczą budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (PKOB 11).

Wnioskodawca wskazał, iż z klientem jest zawarta umowa na wykonanie usługi montażu klimatyzatora wraz z oprzyrządowaniem.

Faktura jest wystawiana na usługę wraz z towarem (klimatyzator, oprzyrządowanie).

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego montowania, czy montażu różnych towarów.

W zaistniałej sytuacji, Wnioskodawca wykonuje usługę montażu klimatyzacji w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym (PKOB 11) jako świadczenie główne.

Ze świadczeniem złożonym mamy do czynienia w sytuacji dostawy powiązanych ze sobą towarów lub usług (bądź też towarów wraz z usługą) w taki sposób, że stanowią one pewną nierozerwalną całość oferowaną kontrahentowi.

Należy zauważyć, iż w zaistniałej sytuacji, sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont czy też modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę remontu lub modernizacji, o których mowa w ustawie o podatku od towarów i usług.

Ponieważ przedmiotem ww. umów są usługi, które, jak już wcześniej wskazano, podlegają opodatkowaniu według stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% i stawka ta odnosi się do całej wartości usługi, zatem opodatkowaniem preferencyjną stawką podatku objęte są również towary (klimatyzator, oprzyrządowanie), ponieważ ich wartość stanowi element kalkulacyjny samej usługi.

Biorąc pod uwagę ww. powołane definicje: "budowy" "remontu" "modernizacji" oraz "przebudowy", zdaniem tut. organu, montaż klimatyzacji (tj. wykonanie instalacji klimatyzacyjnej, montaż urządzenia - klimatyzatora, wieszaka do trwałego zamocowania urządzenia, rur miedzianych którymi przemieszczany jest czynnik chłodniczy, elementów maskujących w postaci listwy do estetycznego schowania rur, instalacji elektrycznej i instalacji odprowadzającej skropliny, elementów instalacji elektrycznej w postaci kabli elektrycznych i podzespołów zabezpieczających, agregatu montowanego na zewnątrz na ścianie budynku lub lokalu), realizowany w ramach budowy lub modernizacji (remontu) budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz lokali mieszkalnych, objętych społecznym programem mieszkaniowym, należy zaliczyć do usług, które mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Usługi te mają, bowiem na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadząc do zwiększenia jego wartości użytkowej.

W konsekwencji powyższego, biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, że montaż klimatyzatorów wraz z oprzyrządowaniem, wykonywany przez Wnioskodawcę w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych oraz w lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym (PKOB 11), opodatkowany jest stawką podatku w wysokości 8%, na mocy art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy. Opisane przez Wnioskodawcę usługi stanowią, bowiem usługi wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zatem, należy nadmienić, iż przedstawiony stan faktyczny dotyczący sprzedaży klimatyzatorów wraz z oprzyrządowaniem, oraz usług związanych z przeglądami tej instalacji nie jest przedmiotem oceny przez tut. organ, bowiem Wnioskodawca nie zadał pytania w tym zakresie, jak również nie przedstawił własnego stanowiska.

Ponadto, tut. organ zauważa, iż wydając przedmiotową interpretację stwierdzenia, iż, cyt. "W roku 2010 Wnioskodawca wykonując tego typu usługi, powołując się na PKWiU 45.33.12 związane z instalacją klimatyzacji i wentylacji, jako roboty budowlane sklasyfikowane w dziale 45 PKWiU - stosowano stawkę 7% podatku VAT do faktur na rzecz robót wykonanych w budynkach mieszkalnych lub lokalach mieszkalnych. Od roku 2011 ww. roboty zostały sklasyfikowane w dziale 43 PKWiU podgrupa 43.22.12.00." przyjęto jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i nie były one przedmiotem oceny.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do wskazanej w pytaniu i stanowisku Wnioskodawcy wysokości stawki podatku VAT dla usługi montażu klimatyzatorów wraz z oprzyrządowaniem.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl