IBPP2/443-450/08/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-450/08/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2008 r. (data wpływu 14 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktury dokumentującej zakup samochodu specjalnego pogrzebowego oraz przy zakupie paliwa do tego pojazdu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktury dokumentującej zakup samochodu specjalnego pogrzebowego oraz przy zakupie paliwa do tego pojazdu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w maju 2008 r. dokonał zakupu samochodu specjalnego pogrzebowego marki Mercedes Benz VITO - używanego, który stanowi w jego działalności środek trwały.

Przedmiotem działalności są opodatkowane usługi pogrzebowe. Przy zakupie samochodu Wnioskodawca otrzymał fakturę VAT z 22% podatkiem VAT. Wnioskodawca udał się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów w celu uzyskania zaświadczenia VAT-1. Niestety odmówiono wykonania badania. W związku z powyższym Wnioskodawca odliczył tylko 60% podatku naliczonego, traktując ten samochód jako osobowy.

Z faktur dokumentujących zakup paliwa do tego samochodu Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo odliczając tylko 60% podatku naliczonego przy zakupie tego samochody.

2.

Czy postępuje prawidłowo nie rozliczając podatku VAT z faktur dokumentujących zakup paliwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, samochody używane do świadczenia usług pogrzebowych polegających w głównej mierze na transporcie zwłok powinny być traktowane jako samochody specjalne, a nie osobowe. Niesprawiedliwym jest pozbawienie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT przy świadczeniu tego rodzaju usług.

Jednakże w świetle obowiązujących przepisów Wnioskodawca uważa, że postąpił prawidłowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 3 ww. ustawy w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W myśl art. 86 ust. 4 ustawy o VAT przepis ust. 3 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów/pojazdów/ na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zgodnie z art. 86 ust. 5 i 5a cyt. ustawy o VAT, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię stosownego zaświadczenia należy dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.

Załącznik nr 9, o którym mowa w art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT, zawiera wykaz pojazdów, w stosunku do których pomimo dopuszczalnej masy całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie w pełnej wysokości bez spełniania dodatkowych warunków. Są to następujące pojazdy:

1.

Agregat elektryczny/spawalniczy,

2.

Bankowóz,

3.

Do prac wiertniczych,

4.

Koparka, koparko-spycharka,

5.

Ładowarka,

6.

Oczyszczanie dróg,

7.

Podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

8.

Pomoc drogowa,

9.

Zimowego utrzymania dróg,

10.

Żuraw samochodowy.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 1 pkt 3 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem są usługi pogrzebowe. W maju 2008 r. dokonał zakupu samochodu specjalnego pogrzebowego marki Mercedes Benz VITO - używanego, który stanowi w jego działalności środek trwały.

Z uwagi na to, iż Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów odmówiła wykonania dodatkowego badania technicznego, które potwierdziłoby, że samochód specjalny (służący działalności w zakresie usług pogrzebowych), spełnia kryteria o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca odliczył tylko 60% podatku naliczonego, traktując ten samochód jako osobowy.

Z faktur dokumentujących zakup paliwa do tego samochodu Wnioskodawca nie odlicza podatku VAT.

Ponieważ samochody typu Mercedes Benz VITO, w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym nie posiadają statusu pojazdów specjalnych oraz nie zostały uwzględnione w załączniku nr 9 do ustawy o VAT, nie stanowią więc samochodów specjalnych w rozumieniu przepisów cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, w odniesieniu do samochodów tego typu nie ma zastosowania przepis art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT, w tym wypadku zastosowanie znajduje art. 86 ust. 3 cyt. wyżej ustawy, zgodnie z którym Wnioskodawcy przysługuje odliczenie kwoty podatku naliczonego stanowiącej 60% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Wobec powyższego Wnioskodawcy, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT otrzymanych w związku z zakupami paliwa przeznaczonego do napędu opisanego we wniosku pojazdu. Wnioskodawca nie uzyskał bowiem dla tego pojazdu zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy o VAT, ponadto pojazdy te nie zostały również wymienione w załączniku nr 9 do ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia kwoty 60% podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup samochodu specjalnego pogrzebowego oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do tego pojazdu należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktury dokumentującej zakup samochodu specjalnego pogrzebowego oraz przy zakupie paliwa do tego pojazdu zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl