IBPP2/443-45/10/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-45/10/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania, otrzymywanych od Gminy dopłat dokonanych w trybie i na zasadach określonych w k.s.h., przeznaczanych na pokrycie kosztów bieżącej działalności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat, otrzymywanych od Gminy, dokonanych w trybie i na zasadach określonych w k.s.h., przeznaczanych na pokrycie kosztów bieżącej działalności.

Wniosek został uzupełniony w dniu 17 marca 2010 r. w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 10 marca 2010 r. znak: IBPBI/2/423-93/10/JD, IBPP2/443-45/10/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest spółką prawa handlowego utworzoną przez Gminę z jej 100% udziałem. Spółka realizuje zadania Gminy z zakresu użyteczności publicznej.

Przedmiotem działalności Spółki jest:

* PKD (93.11.Z) - działalność obiektów sportowych

* PKD (93.19.2) - pozostała działalność związana ze sportem

* PKD (79.12.Z) - działalność organizatorów turystyki

* PKD (79.90.B) - działalność w zakresie informacji turystycznej

* PKD (93.29.Z) - pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna

* PKD (85.51.Z) - pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych

* PKD (93.13.Z) - działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej

* PKD (96.04.Z) - działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

* PKD (82.30.Z) - działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów

* PKD (68.20.Z) - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi

* PKD (49.39.Z) - pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej nie sklasyfikowany.

W umowie spółki - wspólnik zobowiązał się do dokonywania kwartalnych dopłat w wysokości do 40% wartości udziałów, przeznaczonych na kompensaty Spółce kosztów nie znajdujących pokrycia w należnościach Spółki z tyt. usług publicznych określonych w pkt 1 i 9.

Dopłaty te będą wykorzystane do bieżącego dofinansowywania działalności Spółki. Następnie skumulowane dopłaty kwartalne ujęte w księgach na kapitale rezerwowym po zakończeniu roku obrotowego i sporządzeniu bilansu wraz z ewentualną dopłatą uchwaloną w razie potrzeby za okres roczny, przeznaczone zostaną na pokrycie straty bilansowej poprzez podjęcie przez Zgromadzenie Wspólników odpowiedniej uchwały w sprawie pokrycia straty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotowe dopłaty, dokonywane w trybie i na zasadach określonych w k.s.h., będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe dopłaty zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie są ani odpłatną dostawą towarów ani odpłatnym świadczeniem usług. Zwiększają kapitał rezerwowy i są przeznaczone na bieżące dofinansowanie działalności Spółki i pokrycie strat bilansowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołany przepis art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Ze wskazanego przepisu wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego utworzoną przez Gminę z jej 100% udziałem. Spółka realizuje zadania Gminy z zakresu użyteczności publicznej. Wnioskodawca zawarł umowę, w której wspólnik zobowiązał się do dokonywania kwartalnych dopłat w wysokości do 40% wartości udziałów, przeznaczonych na kompensaty Wnioskodawcy kosztów nie znajdujących pokrycia w należnościach Spółki z tyt. usług publicznych określonych w pkt 1 i 9, tj. działalność obiektów sportowych oraz działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów.

Dopłaty te będą wykorzystane do bieżącego dofinansowywania działalności Spółki. Następnie skumulowane dopłaty kwartalne ujęte w księgach na kapitale rezerwowym po zakończeniu roku obrotowego i sporządzeniu bilansu wraz z ewentualną dopłatą uchwaloną w razie potrzeby za okres roczny, przeznaczone zostaną na pokrycie straty bilansowej poprzez podjęcie przez Zgromadzenie Wspólników odpowiedniej uchwały w sprawie pokrycia straty.

Jak wynika z powyższego, przedstawione w złożonym wniosku dofinansowanie otrzymywane przez Wnioskodawcę od Gminy, przeznaczane jest na kompensaty kosztów nie znajdujących pokrycia w należnościach Spółki z tyt. usług publicznych w szczególności związanych z działalnością obiektów sportowych oraz działalnością związaną z organizacją targów, wystaw i kongresów. Z treści wniosku wynika także, iż przedmiotowe dofinansowanie jest przeznaczane na pokrycie kosztów bieżącej działalności Wnioskodawcy.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż przedmiotowe dofinansowanie, otrzymywane od Gminy, nie stanowi obrotu, w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, będącego podstawą opodatkowania, gdyż nie ma ono bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Dopłata taka ma charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie całej działalności Wnioskodawcy. Tym samym nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl