IBPP2/443-45/08/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-45/08/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko K., przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2008 r. (data wpływu 22 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy rozliczenie przez Wnioskodawcę kosztów dostawy mediów związanych z wynajmem lokali gminnych stanowi odsprzedaż podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy rozliczenie przez Wnioskodawcę kosztów dostawy mediów związanych z wynajmem lokali gminnych stanowi odsprzedaż podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym Gminy powołanym m.in. do administrowania i najmu zasobu lokalowego Gminy.

W nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych Wnioskodawca reprezentuje Gminę - jednego z właścicieli lokali we wspólnocie mieszkaniowej - zwanego dalej Wspólnotą. Stroną umowy na dostawę mediów z dostawcami mediów w nieruchomościach Wspólnot jest Wspólnota.

Odbiorcami mediów (rozumianych w niniejszym wniosku jako zimna woda, odprowadzenie kanalizacji, energia cieplna oraz wywóz śmieci komunalnych) są właściciele wyodrębnionych lokali oraz najemcy lokali stanowiących własność Gminy.

Wspólnota nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług - dalej podatku VAT. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT.

W celu utrzymania należytego stanu lokali właściciele, w tym Gmina, są zobowiązani do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością w formie comiesięcznych zaliczek. Koszty te można podzielić na koszty związane z częściami wspólnymi nieruchomości oraz z utrzymaniem własnego lokalu.

Wnioskodawca zauważa, iż zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 23 grudnia 2003 r., znak: PPI-811/912/03/JW Wspólnota, tj. jej członkowie nie dokonują sprzedaży w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, (obecnie art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej Ustawy - obowiązującej od 1 maja 2004 r.), gdyż zaliczki wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali nie stanowią obrotu. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - Wspólnoty-przez jej członków.

Wspólnota otrzymując faktury VAT od dostawców za media z uwagi na to, że nie jest podatnikiem podatku VAT i w tym zakresie nie świadczy czynności opodatkowanych podatkiem VAT, księguje w koszty kwotę brutto. Z kolei obciążając właściciela - Wnioskodawcę, księguje wystawia zawiadomienie do zapłaty (notę lub rachunek) również w kwocie brutto. Zawiadomienie to określa kwotę, którą Wnioskodawca powinien zapłacić do Wspólnoty z tytułu partycypacji w kosztach zużycia mediów związanych z utrzymaniem lokali własnych Gminy we Wspólnocie.

W związku z tym, że najemcy lokali we Wspólnocie stanowiących własność Gminy nie mają możliwości zawarcia umowy bezpośrednio z dostawcą mediów, a obowiązek zapewnienia dostawy mediów w takim przypadku spoczywa na właścicielu tych lokali, tj. Gminie, to KZGM obciąża najemców tych lokali kosztami dostarczanych mediów w celu odzyskania poniesionych kosztów zużycia mediów we Wspólnocie. Wnioskodawca obciążenie to traktuje jako odsprzedaż mediów, czyli czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Najemcy lokali gminnych na podstawie umów najmu zawartych z Wnioskodawcą obowiązani są zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy o ochronie praw lokatorów mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego uiszczać oprócz czynszu opłaty niezależne od właściciela, czyli opłaty za dostarczone media.

Umowa najmu zawierana jest pomiędzy Wnioskodawcą, a najemcą lokalu gminnego. W umowie najmu zawarty jest zapis, że " (...) Najemca oprócz czynszu jest zobowiązany do uiszczenia opłat niezależnych od Wynajmującego, tj. opłat za dostarczane media...".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako jeden z właścicieli we Wspólnocie, dokonując rozliczenia najemców kosztów dostawy mediów, dokonuje odsprzedaży i ma z tego tytułu obowiązek naliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku gdy działając w imieniu Gminy (właściciela będącego członkiem Wspólnoty) dokonuje rozliczeń kosztów dostawy mediów związanych z wynajmem lokali gminnych we Wspólnocie przenosząc je na najemców zgodnie z zawartymi umowami rozliczeń kosztów dostawy mediów związanych z wynajmem lokali gminnych we Wspólnocie przenosząc je na najemców zgodnie z zawartymi umowami najmu, nie dokonuje odsprzedaży mediów i nie powinien z tego tytułu naliczać podatku VAT. Wnioskodawca nie jest stroną umowy na dostawę mediów, jest nią Wspólnota. W wewnętrznych rozliczeniach pomiędzy Wspólnotą, a jej członkami nie występuje obrót (sprzedaż) w rozumieniu ustawy VAT. Z uwagi na to Wnioskodawca ponosi koszty (w kwocie brutto) partycypacji z tytułu dostawy mediów we Wspólnocie na podstawie dokumentów nie dających prawa do odliczenia podatku VAT (not lub rachunków). W takiej sytuacji w rozliczeniu pomiędzy Wnioskodawcą jako podatnikiem podatku VAT, a najemcami lokali nie powinna występować odsprzedaż mediów dokumentowana fakturami VAT.

Wnioskodawca twierdzi, iż nie otrzymując faktur /AT od Wspólnoty nie ma możliwości refakturowania najemcom ponoszonych kosztów.

Traktowanie powyższej czynności (tj. czynności obciążania najemców lokali gminnych we Wspólnocie z tytułu dostarczonych mediów) jako odsprzedaży opodatkowanej podatkiem /AT powoduje, iż Wnioskodawca ponosi stratę ponieważ:

* otrzymując notę lub rachunek z tytułu partycypacji w kosztach zużycia mediów we Wspólnocie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego (takowy nie występuje), a zobowiązany jest naliczyć VAT należny rachunkiem "w stu", tj. wyliczyć z kwoty noty lub rachunku kwotę netto i kwotę należnego podatku /AT oraz odprowadzić do Urzędu Skarbowego kwotę wykazanego podatku należnego,

* kwotę brutto z tytułu partycypacji w kosztach zużycia mediów wykazaną w nocie lub na rachunku otrzymanego ze Wspólnoty jest zobowiązany odprowadzić do Wspólnoty

* zostaje tutaj naruszona zasada "neutralności podatku /AT".

Stanowisko powyższe, zdaniem Wnioskodawcy potwierdza ww. interpretacja NP PP1-811/912/03/JW Ministerstwa Finansów z dnia 23 grudnia 2003 r. oraz wydane postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego m.in. Urzędu Skarbowego w Wejherowie sygnatura PP/443-14/06, Urzędu Skarbowego w Zawierciu sygnatura 111/443-18/OS/IG, Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty sygnatura I USB II1/436/164/04/k.k. oraz I USB II1/188/04/k.k., Urzędu Skarbowego Łódź Polesie sygnatura III - 1V443/VAT/1319/2004/EL, Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście sygnatura III - 2/443-75/05/AN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Kierując się brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, postawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest więc umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.) w stosunkach najmu oprócz czynszu wynajmujący może pobierać jedynie opłaty niezależne od właściciela, a w wypadku innych tytułów prawnych uprawniających do używania lokalu, oprócz opłat za używanie lokalu, właściciel może pobierać jedynie opłaty niezależne od właściciela, z zastrzeżeniem ust. 6. Natomiast w myśl art. 9 ust. 6 ww. ustawy opłaty niezależne od właściciela mogą być pobierane przez właściciela tylko w wypadkach, gdy korzystający z lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawą mediów lub dostawą usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca tj. Komunalny Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jest zakładem budżetowym Gminy powołanym m.in. do administrowania i najmu zasobu lokalowego Gminy.

W nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych Wnioskodawca reprezentuje Gminę - jednego z właścicieli lokali we Wspólnocie Mieszkaniowej. Stroną umowy o dostawę mediów do lokali z dostawcami mediów (rozumianych w niniejszym wniosku jako zimna woda, odprowadzenie kanalizacji, energia cieplna oraz wywóz śmieci komunalnych) jest Wspólnota Mieszkaniowa. Odbiorcami mediów są właściciele wyodrębnionych lokali oraz najemcy lokali stanowiących własność Gminy. Wspólnota Mieszkaniowa nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. W celu utrzymania należytego stanu lokali właściciele, w tym Gmina, są zobowiązani do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością w formie comiesięcznych zaliczek.

Wspólnota Mieszkaniowa, otrzymując faktury VAT od dostawców za media, księguje w koszty kwotę brutto, obciążając właściciela, w tym KZGM, wystawia zawiadomienie do zapłaty (notę lub rachunek) również w kwocie brutto. Zawiadomienie to określa kwotę, którą KZGM powinien zapłacić do Wspólnoty z tytułu partycypacji w kosztach zużycia mediów związanych z utrzymaniem lokali własnych Gminy we Wspólnocie.

W związku z tym, że najemcy lokali we Wspólnocie stanowiących własność Gminy, nie mają możliwości zawarcia umowy bezpośrednio z dostawcą mediów, a obowiązek zapewnienia dostawy mediów w takim przypadku spoczywa na właścicielu tych lokali, tj. Gminie, to KZGM obciąża najemców tych lokali kosztami dostarczanych mediów w celu odzyskania poniesionych kosztów zużycia mediów we Wspólnocie.

W świetle powyższego wydatki za dostawę mediów do poszczególnych lokali jak również kwoty utrzymania części wspólnych nieruchomości obowiązani są pokryć korzystający z lokali, czyli najemcy tych lokali. Przepis art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego nie daje podstaw do refakturowania wydatków za media fakturą VAT czy rachunkiem lub notą uznaniową na najemców lokali gminnych. Bowiem wydatki z tytułu utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych nieruchomości, jak również opłaty za dostarczone media w sytuacji gdy korzystający z lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcą mediów stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług najmu na rzecz lokatorów. Zatem ww. wydatki są świadczeniem należnym Wynajmującego z tytułu umowy najmu lokali, a nie z tytułu odsprzedaży mediów czy przeniesienia na najemców kosztów z mediami związanych (KZGM występuje w imieniu Gminy będącej członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej a umowy o dostawę mediów ma zawarte Wspólnota). Tym samym wydatki za media stanowiące obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług najmu będą opodatkowane stawką właściwą dla świadczonych usług najmu, tj:

* w przypadku najmu lokali użytkowych, będzie miała zastosowanie 22% stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy,

* w przypadku najmu lokali mieszkalnych, zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 4 załącznika nr 4 do ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnośnie wskazanych we wniosku interpretacji innych organów podatkowych należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa. Zatem tut. organ przy wydawaniu interpretacji indywidualnej nie ma obowiązku kierować się stanowiskiem innych organów podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl