IBPP2/443-44/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-44/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych (upominków) w zakresie sprzedaży premiowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych (upominków) w zakresie sprzedaży premiowej.

W dniu 16 marca 2009 r. wpłynęło do tut. organu, jako uzupełnienie do ww. wniosku, pismo Wnioskodawcy z dnia 10 marca 2009 r. będące odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 marca 2009 r. znak: IBPP2/443-44/09/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż lekarstw i środków medycznych (apteka). W celu zwiększenia sprzedaży prowadzona jest tzw. sprzedaż premiowa polegająca na przekazywaniu kart stałego klienta, a w momencie zakupu powyżej określonej kwoty klient otrzymuje punkty, po zgromadzeniu odpowiedniej ich ilości dostaje drobny upominek, są to najczęściej artykuły spożywcze i kosmetyki o wartości nie przekraczającej kwoty 10,00 zł netto, jednak po przekroczeniu pewnego pułapu punktów klient otrzymuje nagrodę rzeczową o wartości nie przekraczającej 100,00 zł netto. Wnioskodawca poinformował, że prowadzoną sprzedaż premiową dokonuje na podstawie regulaminu, który jest wywieszony w aptece na widocznym miejscu. W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazał, że nie będzie prowadzonej ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym zostały przekazane nieodpłatnie nagrody (upominki).Wnioskodawca poinformował, że stan faktyczny dotyczy przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i dotyczy on sprzedaży premiowej wg przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydane w ramach sprzedaży premiowej nagrody (upominki) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 7 ust. 2 oraz art. 29 ust. 10 tej ustawy, pomimo że od zakupionych upominków przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydawane nieodpłatnie nagrody, upominki przeznaczane są na cele działalności gospodarczej i nie podlegają podatkowi od towarów i usług. Natomiast VAT naliczony od zakupionych upominków podlega odliczeniu na ogólnych zasadach. Dotyczy to tak upominków do wartości 10 zł netto jak i upominków do 100,00 zł netto. Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu upominków podatnikowi przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Przepis art. 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ustawodawca, dla celów podatku od towarów i usług, zrównał z odpłatną dostawą towarów niektóre nieodpłatne czynności.

I tak, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 cyt. ustawy o VAT przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zauważyć jednocześnie należy, iż stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Należy jednocześnie zauważyć, iż zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Przez odpłatną dostawę towarów należy więc rozumieć także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów - za wyjątkiem druków reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.

Dokonując analizy treści przywołanych przepisów należy uznać, iż nieodpłatne przekazanie zakupionych towarów jako nagród dla klientów, co do zasady, traktowane będzie jako związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów. Należy zauważyć, iż nie dotyczy to nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, które to czynności zostały wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług z jednoczesnym przyznaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu na mocy art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z tym przekazywane nieodpłatnie niewielkie ilości towarów mogą zostać zaliczone do prezentów o małej wartości, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, tj. że wartość przekazywanych nieodpłatnie towarów dla jednej osoby nie przekroczy w roku podatkowym 100 zł - jeżeli podatnik prowadził stosowną ewidencję albo wartość przekazywanych nieodpłatnie towarów dla jednej osoby nie przekroczy 10 zł (brak obowiązku prowadzenia ewidencji). Wówczas przekazanie takie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast wszelkie inne przekazanie towarów (o wartościach przekraczających ww. kwoty) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż lekarstw i środków medycznych (apteka). W celu zwiększenia sprzedaży prowadzona jest tzw. sprzedaż premiowa polegająca na przekazywaniu kart stałego klienta, a w momencie zakupu powyżej określonej kwoty klient otrzymuje punkty, po zgromadzeniu odpowiedniej ich ilości dostaje drobny upominek, są to najczęściej artykuły spożywcze i kosmetyki o wartości nie przekraczającej kwoty 10,00 zł netto, jednak po przekroczeniu pewnego pułapu punktów klient otrzymuje nagrodę rzeczową o wartości nie przekraczającej 100,00 zł netto. Wnioskodawca wskazał, że nie będzie prowadzonej ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym zostały przekazane nieodpłatnie nagrody (upominki). Przy nabyciu przekazywanych nagród (upominków) Wnioskodawca korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Opodatkowanie czynności nieodpłatnego przekazania towarów w postaci nagród rzeczowych (upominków) uzależnione jest, co do zasady, od tego, czy towary te wyczerpują ustawowe przesłanki, pozwalające uznać je za prezenty o małej wartości. Biorąc pod uwagę stan prawny oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż przekazywane klientom nieodpłatnie, w formie nagród rzeczowych, towary o wartości przekraczającej kwotę 10 zł (bez podatku) jednak nie więcej niż 100,00 zł (bez podatku) na jedną obdarowaną osobę nie mogą zostać uznane za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 o VAT, ponieważ nie będzie prowadzona ewidencja pozwalająca na ustalenie tożsamości osób, którym zostaną one przekazane.

Jeśli zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu ww. towarów przeznaczonych na nagrody rzeczowe (upominki) dla klientów, to ich nieodpłatne przekazanie klientom podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w kwestii opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania ww. nagród rzeczowych w ramach sprzedaży premiowej jest nieprawidłowe.

W przypadku natomiast czynności wydawania klientom upominków o wartości nie przekraczającej kwoty 10,00 zł (brak obowiązku prowadzenia ewidencji osób obdarowanych) należy uznać je za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 o VAT. Zatem czynność przekazania ww. upominków nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w kwestii opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania ww. upominków w ramach sprzedaży premiowej jest prawidłowe. Oceniając jednakże stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należy uznać je za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych towarów przekazywanych w formie nagród rzeczowych oraz upominków, gdyż nie było to przedmiotem zapytania. Dlatego też dla celów niniejszej interpretacji przyjęto, jako element przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które będą następnie przekazane nieodpłatnie w formie nagród rzeczowych (upominków) dla klientów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009 r., bowiem, jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, stan faktyczny dotyczy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujących od dnia 1 stycznia 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl