IBPP2/443-433/011/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-433/011/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 28 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania premii pieniężnych (bonusów) otrzymywanych od kontrahentów zagranicznych za wynagrodzenie za usługę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 28 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania premii pieniężnych (bonusów) otrzymywanych od kontrahentów zagranicznych za wynagrodzenie za usługę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupu towarów/materiałów od kontrahentów zagranicznych z krajów unijnych i z krajów trzecich. Wnioskodawca będzie otrzymywać od swoich kontrahentów zagranicznych premie (bonusy) pieniężne za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie od kontrahentów towarów/materiałów.

W piśmie z dnia 22 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że dla uzyskania premii nie musi on spełniać żadnych specjalnych warunków, nie jest wymagane podjęcie dodatkowych działań w celu uzyskania premii pieniężnych. Jedynym warunkiem jest osiągnięcie odpowiedniego pułapu obrotów przy zakupach u danego kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 czerwca 2011 r.):

Czy premie pieniężne, bonusy, które Wnioskodawca będzie otrzymywał od kontrahentów zagranicznych są wynagrodzeniem za usługę, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że otrzymana od kontrahentów zagranicznych premia pieniężna (bonus) za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie przez niego towarów/materiałów od kontrahentów zagranicznych związana jest z określonym zachowaniem Wnioskodawcy, a zatem ze świadczeniem usług przez Wnioskodawcę. Skoro otrzymana premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem Wnioskodawcy (nabywaniem towarów/materiałów od kontrahenta zagranicznego), a zatem ze świadczeniem usług przez Wnioskodawcę, to miejscem świadczenia tej usługi będzie terytorium usługobiorcy. Zgodnie z art. 28b, ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (z zastrzeżeniem określonych w ustawie wyjątków).

Podsumowując, otrzymane przez Wnioskodawcę od kontrahentów zagranicznych premie (bonusy) pieniężne w przedstawionym w poz. 54 stanie faktycznym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Mimo niewystępowania obowiązku opodatkowania po stronie Wnioskodawcy otrzymanej premii pieniężnej, konieczne będzie odpowiednie dokumentowanie otrzymywanych premii pieniężnych. Stosownie bowiem do art. 106, ust. 2 ustawy o VAT fakturę wystawia się również, gdy miejscem opodatkowania danej czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, a dla tej czynności dokonujący dostawy nie jest zidentyfikowany dla podatku od wartości dodanej lub w przypadku terytorium państwa trzeciego podatku o podobnym charakterze. Szczegółowe zasady wystawiania ww. faktury uregulowane są - na chwilę obecną - w par. 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur. Ponadto, Spółka będzie zobowiązana do wykazania kwoty należnej z tytułu premii pieniężnej w deklaracji VAT-7 w pozycji 21 zatytułowanej jako "Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju". Koniecznym będzie również uwzględnienie kwot premii (bonusów) pieniężnych w informacjach podsumowujących, jeżeli ich wypłaty będzie dokonywał podmiot z innego niż Polska kraju Wspólnoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Usługa, w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupu towarów/materiałów od kontrahentów zagranicznych z krajów unijnych i z krajów trzecich. Wnioskodawca będzie otrzymywać od swoich kontrahentów zagranicznych premie (bonusy) pieniężne za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie od kontrahentów towarów/materiałów. Dla uzyskania premii nie musi on spełniać żadnych specjalnych warunków, nie jest wymagane podjęcie dodatkowych działań w celu uzyskania premii pieniężnych. Jedynym warunkiem jest osiągnięcie odpowiedniego pułapu obrotów przy zakupach u danego kontrahenta.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne (bonusy) od kontrahentów zagranicznych za osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupach w okresie czasowym nie będzie związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę.

Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, nie jest wymagane aby podejmował jakiekolwiek dodatkowe działania, nie musi spełniać dodatkowych warunków, poza osiągnięciem określonego pułapu obrotów w określonym czasie. Premia nie jest więc uzależniona od żadnych działań dodatkowych Wnioskodawcy, a zatem nie świadczy on na rzecz kontrahenta zagranicznego usług zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów i usług lub jakiejkolwiek innej usługi.

Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca otrzymujący premię pieniężne (bonusy) nie świadczy na rzecz kontrahenta zagranicznego usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych (bonusów) nie będzie rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymana od kontrahentów zagranicznych premia pieniężna (bonus) za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie przez niego towarów/materiałów od kontrahentów zagranicznych związana jest z określonym zachowaniem Wnioskodawcy, a zatem ze świadczeniem usług przez Wnioskodawcę, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy również zwrócić uwagę, że skoro w zaistniałej sytuacji nie ma świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, rozważania co do miejsca świadczenia usług są bezprzedmiotowe Z tego również powodu bezprzedmiotowe staje się określenie sposobu dokumentowania czynności oraz ujęcia jej w deklaracji VAT-7.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii stosowania rabatów, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl