IBPP2/443-428/08/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-428/08/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lasów Państwowych przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 4 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustalenia obowiązku posiadania numeru identyfikacji podatkowej przez oferenta zgłaszającego się do przetargu publicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia obowiązku posiadania numeru identyfikacji podatkowej przez oferenta zgłaszającego się do przetargu publicznego.Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 4 sierpnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 lipca 2008 r., znak: IBPP2/443-428/08/UH

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania przetargu publicznego oraz sposobu i warunków przeprowadzania negocjacji cenowej w przypadku sprzedaży lasów, gruntów i innych nieruchomości znajdujących się w zarządzie Wnioskodawcy, pisemna oferta powinna zawierać numery PESEL, NIP i REGON oferenta o ile spoczywa na nim obowiązek ich uzyskania.Wnioskodawca przeprowadził w dniu 17 marca 2008 r. pisemny przetarg nieograniczony na sprzedaż nieruchomości gruntowej położonej w K. Ś.Na przetarg wpłynęła oferta od osoby prywatnej, w której oferent nie podał NIP ale zamieścił informację, iż nie spoczywa na nim obowiązek jego posiadania oraz, że dla potrzeb kupna nieruchomości będzie NIP posiadał. Oferent posługuje się adresem zamieszkania na terenie Gminy G. i dowodem osobistym.Przyjęcie oferty tego oferenta może nastąpić wówczas, gdy Wnioskodawca uzyska pewność, że oferent nie ma obowiązku posiadania NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Ponieważ sprawa dotyczy mienia Skarbu Państwa Wnioskodawca prosi o wyjaśnienie

- czy obowiązek posiadania NIP dotyczy wszystkich obywateli czy też zachodzą sytuacje, w których obywatel nie musi NIP posiadać.

- czy na dzień 17 marca 2008 r. oferent miał obowiązek posiadania NIP czy też takiego obowiązku nie posiadał.

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, iż jego stanowisko wynika pośrednio z treści rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania przetargu publicznego oraz sposobu i warunków przeprowadzania negocjacji cenowej w przypadku sprzedaży lasów, gruntów i innych nieruchomości znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych (Dz. U. Nr 78, poz. 532).W myśl § 14 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, pisemna oferta powinna zawierać numery PESEL, NIP, i REGON oferenta, o ile spoczywa obowiązek ich uzyskania. Zdaniem Wnioskodawcy istnieją przypadki, w których oferent nie ma obowiązku posiadania NIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej "NIP". W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o NIP, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP. W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o VAT, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwane dalej "płatnikami składek ubezpieczeniowych"; podmioty te również otrzymują NIP.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego obowiązani są dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) oraz w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 i Nr 68, poz. 623).

Zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy o NIP, podatnicy będący wyłącznie podatnikami podatków stanowiących dochody budżetów gmin dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie:

1.

złożenia pierwszej deklaracji na podatek rolny, leśny lub od nieruchomości,

2.

dokonania pierwszej wpłaty podatków wymienionych w pkt 1

- od dnia wejścia w życie ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:

1.

pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych zaliczek, lub

2.

dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał zmniejszenia kwot zaliczek, lub

3.

pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy zlecenia

- dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy podają NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne. W opisie stanu faktycznego wskazano, iż Wnioskodawca przeprowadził pisemny przetarg nieograniczony na sprzedaż nieruchomości gruntowej.Na przetarg wpłynęła oferta od osoby prywatnej, w której oferent nie podał NIP ale zamieścił informację, iż nie spoczywa na im obowiązek jego posiadania oraz w przypadku kupna nieruchomości NIP będzie posiadał.

Jak wynika z cyt. wyżej przepisów numer identyfikacji podatkowej powinni posiadać:

* podatnicy bez względu na rodzaj płaconych podatków tj. podatku dochodowego, podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego,

* płatnicy zaliczek na podatek lub składek na ubezpieczenia społeczne,

* podmioty będące wyłącznie podatnikami podatków stanowiących dochody budżetów gmin tj. podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości.

Zatem osoby fizyczne podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu na podstawie cyt. wyżej ustawy o NIP tylko wówczas, gdy są podatnikami z tytułu ww. podatków lub płatnikami zaliczek na podatek czy składek na ubezpieczenia społeczne.

Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy, iż istnieją przypadki, w których oferent (osoba fizyczna) nie ma obowiązku posiadania numeru NIP, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku- Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl