IBPP2/443-42/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-42/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 13 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług kominiarskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług kominiarskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wykonuje usługi kominiarskie na obiektach budowlanych w zakresie:

* okresowe przeglądy i kontrole techniczne, czyszczenie przewodów kominowych, wraz z wydaniem protokołów,

* usprawnienie funkcjonowania przewodów kominowych t.j. udrażnianie, dokonywanie przepięć, nawiewów zewnętrznych, dorabianie brakujących wentylacji, wymiana kratek wentylacyjnych i drzwiczek kominowych, osadzanie deflektorów na kominach, wprowadzanie wkładów kominowych itp.

W piśmie z dnia 6 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.

roboty kominiarskie są wykonywane w następujących obiektach budowlanych:

a.

budynki niemieszkalne (szkoły, uczelnie, obiekty przemysłowe),

b.

budynki mieszkalne wielorodzinne (PKOB 1122).

2.

Okresowe przeglądy, kontrole techniczne i czyszczenie przewodów kominowych wraz z wydaniem protokołów należą do robót konserwacyjnych.

3.

Zakres konserwacji nie wymaga używania towarów (materiałów).

4.

Usprawnienie funkcjonowania przewodów kominowych dotyczy remontów bądź modernizacji budynków j.w.

5.

Mieszkania w domach wielorodzinnych, w których wykonywane są usługi z reguły nie przekraczają powierzchni 150 m 2.

6.

Przy wykonywanych przez Wnioskodawcę usługach remontowych i modernizacyjnych, w świetle zawartych umów, materiały wliczane są w cenę usługi.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jakie stosować stawki VAT rozliczając przeprowadzone przeglądy i czyszczenia przewodów kominowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, o ile przeprowadzone są w obiektach mieszkalnych:

a.

8% przy remontach,

b.

23% pozostałe obiekty oraz budynki mieszkalne przy zawartej umowie bez remontów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Ustawodawca wyjaśnił zatem, że roboty konserwacyjne to roboty mające spełnić określony cel. Zatem obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% objęte są wyłącznie czynności mające charakter robót, a do takich nie można zaliczyć wydawania opinii czy protokołów z oględzin stanu instalacji. Ww. czynności nie są też remontem czy modernizacją.

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługi kominiarskie na obiektach budowlanych w zakresie:

* okresowe przeglądy i kontrole techniczne, czyszczenie przewodów kominowych, wraz z wydaniem protokołów,

* usprawnienie funkcjonowania przewodów kominowych t.j. udrażnianie, dokonywanie przepięć, nawiewów zewnętrznych, dorabianie brakujących wentylacji, wymiana kratek wentylacyjnych i drzwiczek kominowych, osadzanie deflektorów na kominach, wprowadzanie wkładów kominowych itp.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

1.

roboty kominiarskie są wykonywane w następujących obiektach budowlanych:

a.

budynki niemieszkalne (szkoły, uczelnie, obiekty przemysłowe),

b.

budynki mieszkalne wielorodzinne (PKOB 1122).

2.

Okresowe przeglądy, kontrole techniczne i czyszczenie przewodów kominowych wraz z wydaniem protokołów należą do robót konserwacyjnych.

3.

Zakres konserwacji nie wymaga używania towarów (materiałów).

4.

Usprawnienie funkcjonowania przewodów kominowych dotyczy remontów bądź modernizacji budynków j.w.

5.

Mieszkania w domach wielorodzinnych, w których wykonywane są usługi z reguły nie przekraczają powierzchni 150 m 2.

6.

Przy wykonywanych przez Wnioskodawcę usługach remontowych i modernizacyjnych, w świetle zawartych umów, materiały wliczane są w cenę usługi.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że dla prawidłowego opodatkowania czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., należy odwołać się do uregulowań zawartych w ww. art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż dla czynności tych ustawodawca nie powołał w przepisach o podatku od towarów i usług symboli statystycznych. Stąd też, mając na uwadze przepis art. 5a ustawy o VAT, dla wskazania właściwej stawki podatku dla tych czynności, koniecznym jest ustalenie czy mieszczą się one w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi usprawniające funkcjonowanie przewodów kominowych (udrażnianie, dokonywanie przepięć, nawiewów zewnętrznych, dorabianie brakujących wentylacji, wymiana kratek wentylacyjnych i drzwiczek kominowych, osadzanie deflektorów na kominach, wprowadzanie wkładów kominowych itp.), wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym PKOB 1122 będą opodatkowane preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie dotyczą lokali użytkowych, w tej ostatniej bowiem sytuacji podlegać będą stawce 23%.

W przypadku zaś gdy usługi usprawniania funkcjonowania przewodów kominowych są świadczone w budynkach niemieszkalnych (np. uczelnie, obiekty przemysłowe), to dla nich znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 23%.

Natomiast do czynności polegających na robotach konserwacyjnych, o których mowa we wniosku (okresowe przeglądy i kontrole techniczne, czyszczenie przewodów kominowych, wraz z wydaniem protokołów), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., należy odwoływać się do przepisu § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Należy zatem stwierdzić, że: wykonywane przez Wnioskodawcę usługi konserwacyjne z wyłączeniem okresowych przeglądów i kontroli technicznych wiążących się z wydaniem protokołów, lecz nie obejmujących jednocześnie czyszczenia przewodów kominowych, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług jeżeli faktycznie usługi te wykonywane są w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w dziale PKOB 1122, a celem tych prac jest utrzymanie sprawności technicznej elementów tego budynku lub jego części, wartość towarów zużytych do wykonania przedmiotowych prac konserwacyjnej faktycznie nie przekracza 50% wartości netto tej usługi, powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, których dotyczą prace nie przekracza 150 m#178; oraz prace te nie dotyczą lokali użytkowych.

Natomiast usługi kominiarskie polegające wyłącznie na okresowych przeglądach i kontrolach technicznych instalacji kominowych i wentylacyjnych z wystawieniem protokołu (bez czyszczeń, napraw i remontów) nie mieszczą się w definicji remontu modernizacji, termomodernizacji, przebudowa oraz nie są to roboty konserwacyjne a zatem do tego rodzaju usług należy zastosować stawkę podstawową, tj. 23%, niezależnie od tego, w jakich obiektach są wykonywane.

Ponadto w przypadku gdy usługi przeprowadzania przeglądów i czyszczenia przewodów kominowych są świadczone w budynkach niemieszkalnych (np. uczelnie, obiekty przemysłowe) lub dotyczą wyłącznie lokali użytkowych mieszczących się w obiektach budownictwa mieszkaniowego, to dla nich znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 23%.

Opisane wyżej zasady Wnioskodawca jest obowiązany stosować niezależnie od czynności, jaki przewiduje umowa zawarta z usługobiorcą. Jeżeli umowa przewiduje np. przegląd przewodu kominowego łącznie z remontem, to Wnioskodawca winien dla każdego rodzaju czynności niezależnie ustalić podstawę prawną do zastosowania preferencyjnej stawki.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, że dla przeglądów i czyszczenia przewodów kominowych, o ile przeprowadzane są w obiektach mieszkalnych, należy stosować stawkę podatku 8% przy remontach oraz 23% - pozostałe obiekty oraz budynki mieszkalne przy zawartej umowie bez remontów, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Tut organ zwraca uwagę, że w zakresie:

* stawki podatku VAT dla usług kominiarskich obejmujących remonty,

* zakresie stawki podatku VAT dla materiałów zużytych do remontów wykonywanych w zakresie prac kominiarskich

zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl