IBPP2/443-417/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-417/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 24 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku VAT dla usług:

* organizacji turniejów sportowych polegających na pobraniu opłaty wstępu od uczestników (zawodników turnieju) oraz

* organizacji turniejów sportowych polegających na pobraniu opłaty wstępu od kibiców (widzów)

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT na usługę organizacji turniejów sportowych polegającą na pobraniu opłaty wstępu od uczestników turnieju.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. następujące usługi:

1.

organizacja turniejów sportowych polegająca na pobraniu opłaty wstępu dla uczestników, zawodników turnieju. Zawodnik na podstawie uiszczonej ww. opłaty jest uprawniony do oglądania wszystkich meczów rozgrywanych podczas organizowanego turnieju. Turnieje obejmują zapewnienie kortów, puchary i dyplomy dla uczestników itp.

Na pisemny wniosek Wnioskodawcy Urząd Statystyczny w Łodzi zaklasyfikował tę usługę pod numerem PKWiU 93.1 "Usługi związane ze sportem".

W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku (pismo z dnia 4 maja 2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż świadczy m.in. usługi organizacji turniejów sportowych polegające na pobraniu opłaty wstępu od uczestników, (zawodników turnieju) oraz kibiców (widzów). Zarówno uczestnicy (zawodnicy turnieju) jak i kibice (widzowie) na podstawie uiszczonej opłaty są uprawnieni do oglądania wszystkich meczów rozgrywanych podczas organizowanego turnieju. Turnieje organizowane są zarówno w obiektach sportowych, jak i w plenerze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest prawidłowa stawka podatku od towarów i usług (VAT) na świadczone przez Spólkę usługi:

* organizacja turniejów sportowych polegająca na pobraniu opłaty wstępu od uczestników (zawodników turnieju)

* organizacja turniejów sportowych polegająca na pobraniu opłaty wstępu od kibiców (widzów).

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowa stawka podatku od towarów i usług (VAT) w zakresie organizacji turniejów sportowych polegającej na pobraniu opłaty wstępu dla uczestników, zawodników turnieju - zaklasyfikowanej jako "Usługi związane ze sportem" PKWiU 93.1 - wynosi 8% (załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - wstęp na imprezy sportowe bez względu na symbol PKWiU).

Według wnioskodawcy stawka podatku VAT 8% będzie miała zastosowanie niezależnie od tego czy opłata pobierana jest za wstęp na turniej od kibiców (widzów) czy też od samych uczestników turnieju, którzy po uiszczeniu opłaty są uprawnieni również do wstępu na imprezę sportową jaką jest zorganizowany przez spółkę turniej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Natomiast w poz. 185 ww. załącznika wymieniono usługi bez względu na symbol PKWiU "Wstęp na imprezy sportowe".

Należy zwrócić uwagę, że istnieje różnica pomiędzy pojęciem opłaty pobieranej od uczestników imprezy sportowej a pojęciem wstępu na imprezę sportową. Opłata pobierana od uczestników imprezy sportowej jest związana z organizowaniem tej imprezy. Natomiast wstęp na imprezę sportową jest związany z możliwością uczestniczenia w imprezie sportowej poprzez jej oglądanie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się organizacją turniejów sportowych i pobiera zarówno od uczestników (zawodników turniejów), jak i od kibiców (widzów) opłaty wstępu uprawniające do oglądania wszystkich meczów rozgrywanych podczas organizowanego turnieju.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi polegające na pobieraniu opłat za wstęp na turnieje sportowe zarówno od uczestników (zawodników turniejów), jak i od kibiców (widzów) podlegają opodatkowaniu podatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

W Świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl