IBPP2/443-417/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-417/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 27 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wydania artykułów spożywczych do sekretariatu, pomieszczenia socjalnego, dla pracowników Służby Leśnej w trakcie narad i szkoleń oraz ustalenia czy wydanie artykułów spożywczych należy traktować, jako przekazanie na cele osobiste pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wydania artykułów spożywczych do sekretariatu, pomieszczenia socjalnego, dla pracowników Służby Leśnej w trakcie narad i szkoleń oraz ustalenia czy wydanie artykułów spożywczych należy traktować, jako przekazanie na cele osobiste pracowników.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 27 maja 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 maja 2009 r. znak: IBPP2/443-214/09/RSz, IBPBI/2/423-348/09/PC.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką nieposiadającą osobowości prawnej i prowadzi działalność na podstawie ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 z późn. zm.).

Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w PGL LP (Dz. U. Nr 134, poz. 692) Wnioskodawca prowadzi działalność podlegającą ustawie o VAT:

1.

opodatkowaną - do której należą działalność podstawowa oraz uboczna, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2a i 2b;

2.

opodatkowaną i zwolnioną - do której należy działalność administracyjna oraz działalność dodatkowa.

W ramach działalności opodatkowanej oraz opodatkowanej i zwolnionej Wnioskodawca zakupuje i przekazuje artykuły spożywcze, tj. kawę, herbatę, cukier, mleko, ciastka:

1.

do sekretariatu w celu poczęstunku klientów i potencjalnych klientów Wnioskodawcy. Poczęstunek nie ma charakteru okazałości (zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną);

2.

do pomieszczenia socjalnego - pracownikom do ogólnej konsumpcji (zakup związany ze sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną);

3.

pracownikom Służby Leśnej podczas szkoleń a także w trakcie comiesięcznych narad gospodarczych z kierownictwem Wnioskodawcy (zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną).

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto stan faktyczny przedstawiony w piśmie z dnia 21 maja 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydanie artykułów spożywczych do:

a.

sekretariatu,

b.

pomieszczenia socjalnego,

c.

dla pracowników Służby Leśnej w trakcie narad i szkoleń należy traktować jako przekazanie na cele osobiste pracowników i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT... (oznaczone jako pytanie Nr 3)

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto pytanie sformułowane przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 21 maja 2009 r.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad. 3 a

Zdaniem Wnioskodawcy wydanie artykułów spożywczych do sekretariatu należy traktować, jako przekazanie - zużycie towarów należących do przedsiębiorstwa mają związek z prowadzoną działalnością, a zatem mają wpływ na przyszłe obroty przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów obecnych lub potencjalnych.

Ad. 3 b, c

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie towarów (kawa, herbata, cukier, mleko, ciastka) do pomieszczenia socjalnego oraz na szkolenia i narady jest przekazaniem na potrzeby osobiste pracowników i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Argumentując.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne czynności przekazania towarów należących do przedsiębiorstwa podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli:

* nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez podatnika i

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami, w całości lub części.

Wnioskodawca, przekazał artykuły spożywcze, których obowiązek wydania nie wynika z przepisów o BHP i nie jest zagwarantowany pracownikom Kodeksem Pracy oraz innymi przepisami. Dlatego Wnioskodawca uważa, że przekazanie ww. artykułów nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał także, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za te artykuły.

W związku z powyższym Wnioskodawca jest zobowiązany udokumentować czynność nieodpłatnego przekazania artykułów spożywczych pracownikom, na ich cele osobiste wystawiając, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, fakturę wewnętrzną.

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto stanowisko sformułowane przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 21 maja 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż Wnioskodawca, prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, zwane dalej "Lasami Państwowymi".

Na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. Nr 134, poz. 692), w Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy, jest prowadzona działalność:

1.

administracyjna w Dyrekcji Generalnej, regionalnych dyrekcjach i nadleśnictwach,

2.

gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność:

* podstawową, obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększenie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - drewna, a także jego sprzedaż w stanie nie przerobionym, zwaną dalej "działalnością podstawową",

* uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nie przerobionym, zwaną dalej "działalnością uboczną".

Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie art. 7 ust. 2 pkt 1 i art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT),

Ustawodawca dla celów podatku od towarów i usług zrównał z odpłatną dostawą towarów niektóre nieodpłatne czynności. I tak, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT wynika, że opodatkowaniu podlega przekazanie towarów nie zaś ich zużycie.

Zatem nieodpłatne wydanie towarów celem zużycia przez kontrahentów w czasie negocjacji (jako poczęstunek) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem potrzeb osobistych pracownika. Przyjąć należy, iż potrzebami osobistymi są, co do zasady te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy lub innym, który łączy przekazującego i osobę otrzymującą towar. Potrzeby osobiste to takie, których pracodawca nie ma obowiązku zaspokoić, zaś potrzeby pracownicze to te, do zaspokojenia których pracodawca jest zobowiązany.

Zgodnie z art. 232 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych.

Przepisy wykonawcze regulujące powyższy obowiązek to:

* rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279),

* rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn. z 2003 r. Dz. U. Nr 169, poz. 1650).

Biorąc powyższe pod uwagę uznać należy, iż wydawanie napojów i posiłków pracownikom przez pracodawcę w ramach wypełniania obowiązków nałożonych cyt. wyżej przepisami nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W każdej innej sytuacji pracodawca wydając ww. artykuły pracownikom - z uwagi na treść art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT - jest zobowiązany opodatkować podatkiem od towarów i usług wartość tych towarów, przy nabyciu których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części. Spełnione zostaną bowiem przesłanki uznania tej dostawy za odpłatną dostawę towarów na cele osobiste pracowników.

Należy zatem stwierdzić, iż nie jest opodatkowane przekazywanie przez podatnika towarów, jeżeli obowiązek ich wydania wynika z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy lub jest zagwarantowane pracownikom na podstawie Kodeksu Pracy lub innych przepisów. Bowiem czynności te, jako związane z działalnością gospodarczą podatnika, nie służą celom osobistym pracowników, lecz prawidłowemu, zgodnemu z przepisami prawa funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, a w konsekwencji jego sprzedaży.

Wyłączenie tych czynności z opodatkowania wynika z faktu, iż czynności te jako związane z działalnością gospodarczą podatnika, nie służą celom osobistym pracowników, lecz prawidłowemu, zgodnemu z przepisami prawa funkcjonowania przedsiębiorstwa, a w konsekwencji jego sprzedaży opodatkowanej.

Przekazywanie pracownikom ww. towarów w ramach stosunku zatrudnienia, do czego podatnik zobligowany jest przepisami prawa, nie stanowi w tych przypadkach przekazania towarów na cele osobiste pracowników, gdyż takie przekazania mają na celu zabezpieczenie pracownikom zgodnych z przepisami warunków pracy.

W świetle powołanych przepisów, podatnik, realizując czynności "na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością" i zaspokajając potrzeby prywatne swoich pracowników, zobowiązany jest rozliczyć VAT, jeśli przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż w ramach działalności opodatkowanej oraz opodatkowanej i zwolnionej zakupuje i przekazuje artykuły spożywcze, tj. kawę, herbatę, cukier, mleko, ciastka:

1.

do sekretariatu w celu poczęstunku klientów i potencjalnych klientów Wnioskodawcy. Poczęstunek nie ma charakteru okazałości (zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną);

2.

do pomieszczenia socjalnego - pracownikom do ogólnej konsumpcji (zakup związany ze sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną);

3.

pracownikom Służby Leśnej podczas szkoleń a także w trakcie comiesięcznych narad gospodarczych z kierownictwem Wnioskodawcy (zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną).

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż przekazuje on artykuły spożywcze, których obowiązek wydania nie wynika z przepisów o BHP i nie jest zagwarantowany pracownikom Kodeksem Pracy oraz innymi przepisami.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia wymaga:

- czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wydanie artykułów spożywczych (tj. kawy, herbaty, cukru, mleka, ciastek) do:

1.

sekretariatu,

2.

pomieszczenia socjalnego,

3.

dla pracowników Służby Leśnej w trakcie narad i szkoleń

- czy wydanie ww. artykułów spożywczych należy traktować jako przekazanie na cele osobiste pracowników.

Ad. 3 a

Odnosząc powyższe regulacje prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanowiska należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie artykułów spożywczych do sekretariatu (takich artykułów jak: kawa, herbata, ciastka, cukier, mleko, ciastka), w celu poczęstunku klientów i potencjalnych klientów Wnioskodawcy, przy czym poczęstunek nie ma charakteru okazałości, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z cyt. wyżej art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, zrównano z odpłatną dostawą przekazanie lub zużycie towarów na rzecz podmiotów wymienionych w tym przepisie. Nie podlegają zatem opodatkowaniu takie nieodpłatne czynności zużycia towarów w ramach przedsiębiorstwa, w przypadku gdy beneficjentem jest klient (potencjalny klient), kontrahent przedsiębiorcy - osoba trzecia, nie będąca pracownikiem ani inną osobą wymienioną w tym przepisie.

Ad. 3 b, c

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie ww. artykułów spożywczych do pomieszczenia socjalnego (pracownikom do ogólnej konsumpcji), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie wyżej wymienionych artykułów spożywczych pracownikom Służby Leśnej podczas szkoleń a także w trakcie comiesięcznych narad gospodarczych z kierownictwem Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tego rodzaju przekazanie przez podatnika produktów spożywczych - do czego nie obligują żadne przepisy prawa - spełnia znamiona przekazania i zużycia towarów na cele osobiste pracowników, tzn. cele inne niż związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem.

W sytuacji, gdy czynności nieodpłatnego przekazania towarów pracownikom Wnioskodawcy na ich cele osobiste podlegają opodatkowaniu, wówczas Wnioskodawca ma obowiązek udokumentować te czynności przekazania.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2, wystawiane są faktury wewnętrzne. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Zatem wydanie ww. artykułów spożywczych do pomieszczenia socjalnego-pracownikom do ogólnej konsumpcji oraz dla pracowników Służby Leśnej, które nie wynika z przepisów o BHP i nie jest zagwarantowane pracownikom Kodeksem Pracy oraz innymi przepisami, należy traktować jako przekazanie na cele osobiste pracowników, i wówczas należy wystawić fakturę wewnętrzną, bowiem czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za prawidłowe.

W związku ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za artykuły spożywcze, należy wyjaśnić, iż kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur za artykuły spożywcze zakupione do sekretariatu, pomieszczenia socjalnego, i dla pracowników Służby Leśnej uczestniczących w naradach i szkoleniach jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zaznaczyć też należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy wydatki będące przedmiotem zapytania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl