IBPP2/443-416/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-416/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT do wykonania indywidualnego przyłącza do wodociągu oraz sieci kanalizacyjnej:

* jest nieprawidłowe - dla robót związanych z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 43.22.11.0,

* jest prawidłowe - dla usług związanych z załatwianiem spraw formalnych dotyczących przyłączy wodociągowych oraz przyłączy kanalizacyjnych sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 36.00.20.0 oraz pod symbolem PKWiU 37.00.11.0.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT do wykonania indywidualnego przyłącza do wodociągu oraz sieci kanalizacyjnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 maja 2011 r. znak: IBPP2/443-416/11/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podmiotem powołanym przez Gminę (Gmina jest jedynym udziałowcem) do prowadzenia działalności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków a także do wykonywania robót związanych z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych oraz wykonywania instalacji wodnokanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych. W związku z przedmiotem swej działalności Wnioskodawca dokonuje również odpłatnego przyłączenia odbiorców do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Wykonanie przyłącza wodociągowego składa się:

* trasowanie przebiegu przyłącza,

* roboty ziemne (wykonanie wykopu, ułożenie rury w wykopie, wykonanie obsypki i zasypki rury oraz umieszczenie

* taśmy ostrzegawczej w wykopie, ewentualnie zabudowa studzienki wodomierzowej),

* zamontowanie konsoli wraz z zaworami odcinającymi w budynku w pomieszczeniu przewidzianym do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego bądź w studzience wodomierzowej na czas budowy,

* wykonanie wcinki (tzn. połączenie przyłącza z siecią wodociągową) wraz z materiałami, w zależności od średnicy sieci i przyłącza a także warunków terenowych możliwe są różne rodzaje połączeń tj. połączenia wykonywane pod ciśnieniem (za pomocą opaski i zasuwy, opaski samonawiercającej, siodła z nawiertką) oraz włączenia na odcinku sieci wyłączonym czasowo z eksploatacji celem wykonania wcinki do sieci (trójnik z kompensatorami oraz zasuwą).

Na wykonanie przyłącza kanalizacyjnego składa się:

* trasowanie przebiegu przyłącza,

* roboty ziemne (wykonanie wykopu, ułożenie rury w wykopie, wykonanie obsypki i zasypki rury, w razie potrzeby zabudowa studzienek rewizyjnych w miejscach zmiany kierunku itp. na przebiegu przyłącza)

* włączenie do studzienki rewizyjnej zabudowanych na nieruchomości inwestora (dostawcy ścieków do sieci kanalizacyjnej) podczas budowy sieci kanalizacyjnej.

Celem wykonania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych Wnioskodawca wykonuje także na rzecz osób zainteresowanych włączeniem do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej sprawy formalne z tym związane tj. wydanie oceny technicznej, wydanie warunków technicznych dla przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego, uzgodnienie projektu przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacji sanitarnej, odbiór końcowy przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego.

Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków budowa urządzeń wodociągowych obciąża gminę ale budowa przyłączy do sieci następuje na koszt osoby ubiegającej się o przyłączenie (art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków). Wybudowanie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych i włączenie ich do sieci stanowi niezbędną przesłankę do rozpoczęcia dostarczania wody i odbierania ścieków od właścicieli przyłączonych nieruchomości.

Dodatkowo w piśmie z dnia 6 czerwca 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawione zdarzenie przyszłe poprzez podanie symbolu PKWiU do czynności w zakresie wykonania indywidualnego przyłącza wodociągowego oraz przyłącza kanalizacyjnego, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Symbol:

43.22.11.0 - Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających.

Symbol został określony zgodnie z "kluczem przejścia" między PKWiU 2004 a PKWiU 2008, ogłoszonym na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.

Wnioskodawca wyjaśnił ponadto, iż zapytanie dotyczy również wykonywania na rzecz osób fizycznych spraw formalnych związanych z przyłączami wodociągowymi i kanalizacyjnymi. Na te czynności określone jest odrębne wynagrodzenie.

Symbole PKWiU:

36.00.20.0 - Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych

37.00.11.0 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do wykonania indywidualnego przyłącza do wodociągu oraz sieci kanalizacyjnej zastosowanie ma obniżona stawka podatku VAT wynikająca z poz. 140 i 142 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.; Dalej: ustawa o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z Wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 3 kwietnia 2008 r. w sprawie Zweckverband und Abwasserbesteftigung Torgau-Westelbien (CM42/05), w którym Trybunał wyjaśnił pojęcie dostawy wody i odprowadzania ścieków oraz zasady stosowania obniżonej stawki VAT, wykonywanie czynności niezbędnych do rozpoczęcia dostaw wody i odprowadzania ścieków w postaci wykonania indywidualnego przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej - należy do zakresu rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków, w związku z czym do wykonania indywidualnego przyłącza do wodociągu i kanalizacji może stosować obniżoną stawkę podatku VAT, wynikającą z poz. 140 i 142 Załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - dla robót związanych z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 43.22.11.0,

* prawidłowe - dla usług związanych z załatwianiem spraw formalnych dotyczących przyłączy wodociągowych oraz przyłączy kanalizacyjnych sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 36.00.20.0 oraz pod symbolem PKWiU 37.00.11.0.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w dziale 43 "Roboty budowlane specjalistyczne" mieszczą się "Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających (PKWiU 43.22.11.0).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 140 znajdują się usługi sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji wyrobów i Usług w grupowaniu 36.00.20.0 - "Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych". Natomiast pod pozycją 142 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 - "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".

Jeżeli przy symbolu Polskiej Klasyfikacji wyrobów i Usług ustawodawca stosuje oznaczenie "ex", oznacza to, iż zakres wyrobów lub usług objętych daną stawką lub zwolnieniem jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU (stanowi o tym art. 2 pkt 30 ustawy o VAT). Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi (towaru) z danego grupowania.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest podmiotem powołanym przez Gminę (Gmina jest jedynym udziałowcem) do prowadzenia działalności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków a także do wykonywania robót związanych z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych oraz wykonywania instalacji wodnokanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych. W związku z przedmiotem swej działalności Wnioskodawca dokonuje również odpłatnego przyłączenia odbiorców do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Wykonanie przyłącza wodociągowego składa się:

* trasowanie przebiegu przyłącza,

* roboty ziemne (wykonanie wykopu, ułożenie rury w wykopie, wykonanie obsypki i zasypki rury oraz umieszczenie

* taśmy ostrzegawczej w wykopie, ewentualnie zabudowa studzienki wodomierzowej),

* zamontowanie konsoli wraz z zaworami odcinającymi w budynku w pomieszczeniu przewidzianym do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego bądź w studzience wodomierzowej na czas budowy,

* wykonanie wcinki (tzn. połączenie przyłącza z siecią wodociągową) wraz z materiałami, w zależności od średnicy sieci i przyłącza a także warunków terenowych możliwe są różne rodzaje połączeń tj. połączenia wykonywane pod ciśnieniem (za pomocą opaski i zasuwy, opaski samonawiercającej, siodła z nawiertką) oraz włączenia na odcinku sieci wyłączonym czasowo z eksploatacji celem wykonania wcinki do sieci (trójnik z kompensatorami oraz zasuwą).

Na wykonanie przyłącza kanalizacyjnego składa się:

* trasowanie przebiegu przyłącza,

* roboty ziemne (wykonanie wykopu, ułożenie rury w wykopie, wykonanie obsypki i zasypki rury, w razie potrzeby zabudowa studzienek rewizyjnych w miejscach zmiany kierunku itp. na przebiegu przyłącza)

* włączenie do studzienki rewizyjnej zabudowanych na nieruchomości inwestora (dostawcy ścieków do sieci kanalizacyjnej) podczas budowy sieci kanalizacyjnej.

Celem wykonania przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych Wnioskodawca wykonuje także na rzecz osób zainteresowanych włączeniem do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej sprawy formalne z tym związane tj. wydanie oceny technicznej, wydanie warunków technicznych dla przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego, uzgodnienie projektu przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacji sanitarnej, odbiór końcowy przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego.

Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków budowa urządzeń wodociągowych obciąża gminę ale budowa przyłączy do sieci następuje na koszt osoby ubiegającej się o przyłączenie (art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków). Wybudowanie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych i włączenie ich do sieci stanowi niezbędną przesłankę do rozpoczęcia dostarczania wody i odbierania ścieków od właścicieli przyłączonych nieruchomości.

Dodatkowo w piśmie z dnia 6 czerwca 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawione zdarzenie przyszłe poprzez podanie symbolu PKWiU do czynności w zakresie wykonania indywidualnego przyłącza wodociągowego oraz przyłącza kanalizacyjnego, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Symbol:

43.22.11.0 - Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających.

Symbol został określony zgodnie z "kluczem przejścia" między PKWiU 2004 a PKWiU 2008, ogłoszonym na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.

Zapytanie dotyczy również wykonywania na rzecz osób fizycznych spraw formalnych związanych z przyłączami wodociągowymi i kanalizacyjnymi. Na te czynności określone jest odrębne wynagrodzenie.

Symbole PKWiU:

36.00.20.0 - Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych

37.00.11.0 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających, sklasyfikowane według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 43.22.11.0 jako niewymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT.

Natomiast usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych sklasyfikowanych według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 36.00.20.0 wymienione zostały pod pozycją 140 załącznika nr 3 do ustawy w związku z czym korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%. Usługi w zakresie odprowadzania ścieków, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 wymienione zostały z kolei pod pozycją 142 ww. załącznika nr 3 do ustawy. Tym samym również korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU.

Jednocześnie podkreślić należy, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11):

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według:

* Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

* Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),

* Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (CN),

* Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT),

* Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB),

zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Podkreślenia wymaga zatem fakt, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych towarów czy usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje statystyczne dla świadczonych usług.

Ponadto nadmienia się, iż powołany przez Wnioskodawcę wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 3 kwietnia 2008 r. w sprawie (C-442/05) Finanzamt Oschatz przeciwko Zweckverband zur Trinkwasserversorgung und Abwasserbeseitigung Torgau-Westelbien pozostaje bez wpływu na podjęte w przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcie. Wyrok ten nie przesądza bowiem o stosowaniu określonej stawki podatkowej w odniesieniu do usług, o których mowa w tym wyroku, lecz wskazuje, iż VI Dyrektywa daje w tym zakresie swobodę państwom członkowskim.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* nieprawidłowe - dla robót związanych z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 43.22.11.0,

* prawidłowe - dla usług związanych z załatwianiem spraw formalnych dotyczących przyłączy wodociągowych oraz przyłączy kanalizacyjnych sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 36.00.20.0 oraz pod symbolem PKWiU 37.00.11.0.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl