IBPP2/443-404/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-404/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na świadczone usługi na usługi zakwaterowania opiekuna pacjenta przebywającego w szpitalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na usługi zakwaterowania opiekuna pacjenta przebywającego w szpitalu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca na podstawie art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) realizuje prawo pacjenta do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez pacjenta. Po zakończeniu leczenia z uwagi na fakt, iż koszty realizacji tych uprawnień nie mogą obciążać zakładu opieki zdrowotnej, Wnioskodawca nakłada na osoby towarzyszące opłaty. Opłaty za całodobowy pobyt opiekuna lub osoby towarzyszącej pacjentowi, mają na celu rekompensowanie ponoszonych przez szpital kosztów związanych z zaopatrzeniem tego oddziału dodatkowo w materiały sanitarne, środki czystości, opłaty za prąd i wodę. Wnioskodawca zwrócił się z pismem z dnia 5 lutego 2009 r. do Urzędu Statystycznego - Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych o wskazanie kwalifikacji PKWiU dla usługi polegającej na umożliwieniu pobytu osobie towarzyszącej dziecku (pacjentowi) hospitalizowanemu na oddziale szpitalnym.

Po otrzymaniu w dniu 2 marca 2009 r. odpowiedzi z Urzędu Statystycznego pojawił się problem jednoznacznej kwalifikacji w zastosowaniu stawki podatku VAT. Do wniosku Wnioskodawca załączył kserokopie pisma z dnia 5 lutego 2009 r. oraz odpowiedzi Urzędu Statystycznego z dnia 18 lutego 2009 r.

Obecnie Wnioskodawca wystawia imienne faktury VAT dla osoby towarzyszącej pacjentowi ze stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Z jaką stawką podatku od towarów i usług należy wystawiać faktury VAT za powyższe usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle powyższego na podstawie art. 8 w związku z art. 41 ust. 2 w związku z poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU ex 55.2) - z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich objętych zwolnieniem z VAT - podlegają VAT według stawki 7%.

Niewątpliwie usługa umożliwiająca pobyt osoby towarzyszącej na oddziale mieści się w zakresie usług krótkotrwałego zakwaterowania zakwalifikowanych do usług o symbolu PKWiU ex 55.2. Stanowisko kwalifikacji usługi jako krótkoterminowego zakwaterowania zostało ustalone na podstawie kwalifikacji PKWiU, przedstawionej szczegółowo w piśmie z dnia 18 lutego 2009 r.

W oparciu o otrzymaną interpretację Urzędu Statystycznego z Łodzi, zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% podlega zatem usługa polegająca na umożliwieniu zakwaterowania opiekuna dla przebywającego w szpitalu pacjenta, w szczególności zakwaterowania matki przy chorym dziecku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie o VAT oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod poz. 140 tegoż załącznika zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 55.2 "Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15)".

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT z tytułu świadczenia wymienionych we wniosku usług, konieczna jest precyzyjna identyfikacja wyrobów i usług, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych.

Określając nazwy towarów i usług o obniżonych stawkach podatku, prawodawca w zdecydowanej większości posiłkuje się symbolami klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów ustawy o statystyce publicznej. Tylko w nielicznych przypadkach ustawodawca nie używa symboli statystycznych określając innymi cechami towary (usługi) o obniżonych stawkach.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Od 1 stycznia 2009 r. na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) obowiązuje nowa Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług. Nowa PKWiU stosowana jest jednak tylko w statystyce, ewidencji, dokumentacji oraz rachunkowości, ale równolegle stosowana jest również do dnia 31 grudnia 2009 r. PKWiU wprowadzona rozporządzeniem z dnia 6 kwietnia 2004 r. opublikowanym w Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.

Natomiast dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, podatkiem dochodowym oraz poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju, zastosowanie ma nadal Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Powyższe wynika z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie PKWiU i obowiązywać będzie do dnia 31 grudnia 2009 r.

W świetle powyższego, do 31 grudnia 2009 r. dla celów podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego oraz podatku dochodowego nadal obowiązuje PKWiU wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do ust. 4 cyt. wyżej artykułu podatnicy o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na podstawie art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) realizuje prawo pacjenta do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez pacjenta. Po zakończeniu leczenia z uwagi na fakt, iż koszty realizacji tych uprawnień nie mogą obciążać zakładu opieki zdrowotnej, Wnioskodawca nakłada na osoby towarzyszące opłaty. Opłaty za całodobowy pobyt opiekuna lub osoby towarzyszącej pacjentowi, mają na celu rekompensowanie ponoszonych przez szpital kosztów związanych z zaopatrzeniem tego oddziału dodatkowo w materiały sanitarne, środki czystości, opłaty za prąd i wodę.

Wnioskodawca zwrócił się z pismem z dnia 5 lutego 2009 r. do Urzędu Statystycznego - Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych o wskazanie kwalifikacji PKWiU dla usługi polegającej na umożliwieniu pobytu osobie towarzyszącej dziecku (pacjentowi) hospitalizowanemu na oddziale szpitalnym.

Po otrzymaniu w dniu 2 marca 2009 r. odpowiedzi z Urzędu Statystycznego pojawił się problem jednoznacznej kwalifikacji w zastosowaniu stawki podatku VAT.

Obecnie Wnioskodawca wystawia imienne faktury VAT dla osoby towarzyszącej pacjentowi ze stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż o ile świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegającej na umożliwieniu pobytu osobie towarzyszącej dziecku (pacjentowi) hospitalizowanemu na oddziale szpitalnym, faktycznie sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU ex 55.2 jako "Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15)" to podlegają one opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie ww. art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 140 załącznika nr 3 do tej ustawy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania tych usług według PKWiU, gdyż tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania takiej klasyfikacji. Dla celów niniejszej interpretacji przyjęto zaklasyfikowanie przedstawione przez Wnioskodawcę we wniosku.

Ponadto należy zaznaczyć, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności błędnej klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Wnioskodawcę) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl