IBPP2/443-403/08/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-403/08/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 24 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy podatnik, w związku ze sprzedażą wyrobów oprawianych w srebro, posiada prawo do zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy podatnik, w związku ze sprzedażą wyrobów oprawianych w srebro, posiada prawo do zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi działalność gospodarczą polegającą na malowaniu obrazów na różnych podłożach (papier szkło, tkanina, ceramika, porcelana). Zakresem działalności jest również malarstwo na podłożu ceramicznym. Część tych prac malarskich ma zastosowanie jako ozdoby (brosze, wisiorki, kolczyki, itp.). Stwierdziła, że zamierza oddawać do oprawy w srebro ww. ceramikę przez profesjonalny zakład i w takiej już oprawionej formie sprzedawać klientom.

W takiej sytuacji czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię polegałyby na uformowaniu gliny, wstępnym wypaleniu, ponownym formowaniu, szkliwieniu, malowaniu i ponownym wypaleniu. Natomiast gotowe już malowidło byłoby oprawiane w srebro (traktowane jako ochrona przed zniszczeniem bardzo kruchej ceramiki i uchwyt ozdoby) przez podwykonawcę.

Wnioskodawczyni stwierdziła też, że wartością produktu nie jest oprawa a wnętrze, ręcznie pomalowanej na ceramice, miniatury.

Wskazała ponadto, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i dotychczas nie przekroczyła wartości sprzedaży obligującej do obowiązkowego podlegania opodatkowaniem podatkiem VAT.

W związku z powyższym zwróciła się z pytaniem:

Czy podatnik w związku ze sprzedażą wyrobów oprawianych w srebro posiada prawo do zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni w przypadku wyrobów artystycznych oprawianych w srebro podatnik nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Stwierdziła, że fakt oprawy w srebro jest jedynie elementem wtórnym (ochrona przed uszkodzeniem ceramiki i uchwyt), a nie produktem zasadniczo sprzedawanym przez podatnika. Wartością tych ozdób jest ich wnętrze z malowanej ceramiki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast podatnicy rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, są zwolnieni od podatku, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

Jednakże w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwolnień, o których mowa ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali.

Ponadto w przepisie art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy zawarto delegację ustawową dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a) i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, odnośnie których nie stosuje się zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9. Została ona zrealizowana w § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

I tak, w załączniku do ww. rozporządzenia wydanego na podstawie delegacji ustawowej, stanowiącym listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, w poz. 1 ujęto "proszek srebra" (PKWiU 27.41.10 - 30.10), w poz. 2 "srebro technicznie czyste" (PKWiU 27.41.10 - 30.2), w poz. 3 "srebro o wysokiej czystości" (PKWiU 27.41.10 - 30.3).

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż w związku ze sprzedażą wyrobów oprawianych w srebro, Wnioskodawczyni nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o podatku od towarów usług.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione w przedmiotowym wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r., uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl