IBPP2/443-399/14/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-399/14/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 14 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) oraz pismem z 22 lipca 2014 r. (data wpływu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, jest:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem magazynowym i wiatą trwale związaną z gruntem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjno-socjalnym oraz 2 budynkami byłej chlewni na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2014 r. został złożony o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanych budynkami i wiatą trwale związaną z gruntem.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 9 czerwca 2014 r. nr IBPP2/443-399/14/AB oraz pismem z dnia 22 lipca 2014 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia powstała w roku 1976 i celem zgodnie ze Statutem jest prowadzenie zespołowego gospodarstwa rolnego w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz świadczenie usług. Spółdzielnia jest właścicielem m.in. nieruchomości gruntowej Nr 3178/5 i Nr 3198/4 o łącznej powierzchni 0,70.55 ha w tym 0.34.14 ha oznaczonej jako działki budowlane, które w okresie od 1976 do 2000 r. zostały zabudowane; budynkiem administracyjno-socjalnym, 2 budynkami chlewni, budynkiem magazynowym i wiatą trwale związanej z gruntem. Przedmiotowe nieruchomości były nieprzerwanie wykorzystywane przez spółdzielnię w ramach prowadzonej przez nią działalności i stanowiły jej bazę. W toku działalności s nie poniosła wydatków na ich ulepszenie, a zatem nie korzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od roku 2005 spółdzielnia wynajmowała 2 budynki wchodzące w skład nieruchomości innym podmiotom gospodarczym w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółdzielnia zamierza dokonać sprzedaży opisanych wyżej nieruchomości gruntowych wraz z posadowionymi na nich obiektami budowlanymi.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

1. Budynek administracyjno-socjalny, budynek magazynowy posadowione są na działce Nr 3178/4, natomiast na działce 3198/4 2 budynki byłej chlewni i wiata.

2. Na wyżej wymienionych działkach wszystkie obiekty budowlane zostały wybudowane przez s od 1976 do 2000 r.

3. Przy wytworzeniu wszystkich budynków oraz wiaty trwale związanej z gruntem nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (pkt 3 sprostowany pismem z 22 lipca 2014 r.)

4. Spółdzielnia wynajmowała budynek magazynowy i wiatę trwale związaną z gruntem, od których odprowadzała należny podatek VAT.

5. Pozostałe budynki tj. 2 budynki chlewni oraz budynek biurowo-socjalny nie były przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym prosimy o potwierdzenie naszego stanowiska i wydanie indywidualnej interpretacji czy sprzedaż nieruchomości o łącznej powierzchni 0,70.55 ha w tym 0,34.14 ha jako działki budowlane wraz z obiektami budowlanymi na nich posadowionymi korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT - sprzedaż budynków i wiat trwale związanych z gruntem zwolniona jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ pierwszego zasiedlenia tych budynków dokonano w okresie, od którego upłynął okres dłuższy niż 2 lata a ponadto ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu na którym posadowione są te obiekty zgodnie z art. 29 ust. 8 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem magazynowym i wiatą trwale związaną z gruntem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjno-socjalnym oraz 2 budynkami byłej chlewni na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Przy czym, ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy) bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Pierwszym zasiedleniem będzie zatem pierwsza czynność (po wybudowaniu lub ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej) opodatkowana dotycząca danych budynków lub budowli.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że jest właścicielem m.in. nieruchomości gruntowej Nr 3178/5 i Nr 3198/4 o łącznej powierzchni 0,70.55 ha w tym 0.34.14 ha oznaczonej jako działki budowlane, które w okresie od 1976 do 2000 r. zostały zabudowane; budynkiem administracyjno-socjalnym, 2 budynkami chlewni, budynkiem magazynowym i wiatą trwale związaną z gruntem. Wszystkie obiekty budowlane zostały wybudowane przez Wnioskodawcę od 1976 do 2000 r.

Przy wytworzeniu wszystkich budynków oraz wiaty trwale związanej z gruntem nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek administracyjno-socjalny, budynek magazynowy posadowione są na działce Nr 3178/4, natomiast na działce 3198/4 2 budynki byłej chlewni i wiata.

Przedmiotowe nieruchomości były nieprzerwanie wykorzystywane przez spółdzielnię w ramach prowadzonej przez nią działalności i stanowiły jej bazę. W toku działalności Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie. Od roku 2005 Wnioskodawca wynajmował budynek magazynowy i wiata trwale związana z gruntem innym podmiotom gospodarczym w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pozostałe budynki tj. 2 budynki chlewni oraz budynek biurowo-socjalny nie były przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze.

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży opisanych wyżej nieruchomości gruntowych wraz z posadowionymi na nich obiektami budowlanymi.

Rozstrzygając kwestię, będącą przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności należy przeanalizować możliwość zwolnienia od podatku dostawy budynku adminisracyjno-socjalnego, 2 budynków chlewni, budynku magazynowego i wiaty trwale związanej z gruntem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Niewątpliwie oddanie w najem od 2005 r. budynku magazynowego i wiaty trwale z gruntem związanej innym podmiotom gospodarczym należy uznać za pierwsze zasiedlenie w rozumieniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż dochodzi do oddania do użytkowania budynku magazynowego i wiaty w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Tak więc, dostawa budynku magazynowego i wiaty trwale z gruntem związanej będzie dokonana po pierwszym zasiedleniu, jak również od daty rozpoczęcia najmu upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Tym samym zostanie spełniony drugi warunek umożliwiający zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, gdyż od pierwszego zasiedlenia (najem) do chwili sprzedaży budynku magazynowego i wiaty trwale z gruntem związanej minie okres dłuższy niż 2 lata.

Tym samym dostawa budynku magazynowego i wiaty trwale z gruntem związanej będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Natomiast dostawa pozostałych budynków tj. 2 budynków byłej chlewni oraz budynku administracyjno-socjalnego będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż przed dokonaniem sprzedaży przedmiotowych budynków przez Wnioskodawcę nie doszło do ich wydania do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W świetle powyższego należy stwierdzić, że przy dostawie pozostałych budynków tj. 2 budynków byłej chlewni oraz budynku administracyjno-socjalnego nie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku wynikające z powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż budynków tj. 2 budynków byłej chlewni oraz budynku administracyjno-socjalnego jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ponieważ pierwszego zasiedlenia tych budynków dokonano w okresie, od którego upłynął okres dłuższy niż 2 lata należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z powyższym należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT dla dostawy 2 budynków byłej chlewni oraz budynku administracyjno-socjalnego.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto - jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy - warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z powyżej cytowanych przepisów wynika, że aby sprzedaż nieruchomości lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków i budowli, oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analiza art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT wskazuje, iż dostawa budynków budowli lub ich części może korzystać ze zwolnienia od podatku w związku z art. 43 ust. 7a ww. ustawy w sytuacji gdy nie zostanie spełniony warunek przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b dotyczący wydatków poniesionych na ulepszenie, w przypadku, gdy budynek był wykorzystywany w stanie ulepszonym przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W związku z powyższym dostawa 2 budynków byłej chlewni oraz budynku administracyjno-socjalnego będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż przy wytworzeniu przedmiotowych budynków Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jak również Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków.

W związku z powyższym sprzedaż pozostałych budynków tj. 2 budynków byłej chlewni oraz budynku administracyjno-socjalnego podlega zwolnieniu od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, stosownie do którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Powyższe oznacza, iż do zbycia gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również zbycie gruntu, na którym obiekty te są posadowione.

Mając zatem powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż sprzedaż działek nr 3178/5 i nr 3198/4 zabudowanych budynkami i wiatą trwale z gruntem związaną, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem magazynowym i wiatą trwale związaną z gruntem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem administracyjno-socjalnym oraz 2 budynkami byłej chlewni na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl