IBPP2/443-395/10/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-395/10/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 29 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT 7% dla budowy budynku mieszkalno-handlowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT 7% dla budowy budynku mieszkalno-handlowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 22 lipca 2008 r. Wnioskodawca podpisał umowę konsorcyjną na budowę zespołu budynków mieszkalno-handlowych o łącznej powierzchni mieszkań 4.415,90 m 2 oraz łącznej powierzchni lokali handlowych 1.587.43 m 2 wraz z infrastrukturą techniczną. Wstępnie zostały zastosowane dwie zróżnicowane stawki VAT: 7% dla mieszkań, 22% dla lokali usługowych rozliczanej w stosunku do powierzchni użytkowej.

W umowie Wnioskodawca zastosował dwie stawki 7% i 22%. Inwestor nie zgodził się z przyjętymi stawkami i wystąpił do GUS o sklasyfikowanie danych zadania zgodnie z PKOB. Budynek zgodnie z odpowiedzią Urzędu Statystycznego został sklasyfikowany PKOB grupa 112 klasa 1122 "Budynki o trzech i więcej mieszkaniach", który ma stawkę VAT 7%. Sporządzono i przesłano pismo do umowy informujące o fakturowaniu prac budowlanych stawką VAT - 7%.

W piśmie z dnia 21 lipca 2010 r. Wnioskodawca poinformował, iż zawarł jedną, kompleksową umowę konsorcyjną na budowę zespołu budynków mieszkalno-handlowych wraz z infrastrukturą techniczną. Umowa dotyczyła całego obiektu. Na fakturach sprzedaży ze stawką VAT 7% Wnioskodawca zastosował symbol PKWiU PKOB 1122.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do budowy budynku mieszkalno-handlowego można zastosować jednolitą stawkę VAT 7% lub czy trzeba rozdzielić roboty na dwie stawki VAT tj. na 22% do robót w lokalu użytkowym i na 7% w lokalach mieszkalnych. Jeżeli trzeba rozdzielić roboty na dwie stawki to jak ustalić właściwy podział. Czy zastosowanie jednej stawki jest właściwe dla całej budowy.

2.

Czy umowa ma decydujący wpływ na zastosowanie stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. z 2008, Nr 212, poz. 1336) 7% stawkę podatku od towarów i usług, stosuje się w odniesieniu do robót polegających na realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. W związku z klasyfikacją budynku PKOB w dziale 11 obiekt budownictwa mieszkaniowego jako całość w tym pomieszczenie mieszkalne i usługowe, można zastosować 7% stawkę podatku VAT w odniesieniu do całości robót dotyczących budynku z wyłączeniem infrastruktury zewnętrznej.

W piśmie z dnia 21 lipca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem umowa nie ma znaczącego wpływu na zastosowanie stawki VAT. Stosując stawkę 7% Wnioskodawca kierował się interpretacją GUS, który sklasyfikował cały budynek w grupie 11. Zgodnie z art. 2 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, grupa 11 została zaliczona do budownictwa mieszkaniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0%.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Stosownie do przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (...).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie PKOB (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część "mieszkaniowa" budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2 cyt. ustawy).

Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z PKWiU, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2010 r., w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane.

Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Z powyższego wynika, iż o możliwości zastosowania 7% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy oraz § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości - to należna stawka będzie 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej - 22% stawka podatku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w dniu 22 lipca 2008 r. podpisał umowę konsorcyjną na budowę zespołu budynków mieszkalno-handlowych o łącznej powierzchni mieszkań 4.415,90 m 2 oraz łącznej powierzchni lokali handlowych 1.587.43 m 2 wraz z infrastrukturą techniczną. Wstępnie zostały zastosowane dwie zróżnicowane stawki VAT: 7% dla mieszkań, 22% dla lokali usługowych rozliczanej w stosunku do powierzchni użytkowej. W umowie Wnioskodawca zastosował dwie stawki 7% i 22%. Inwestor nie zgodził się z przyjętymi stawkami i wystąpił do GUS o sklasyfikowanie danych zadania zgodnie z PKOB. Budynek zgodnie z odpowiedzią Urzędu Statystycznego został sklasyfikowany PKOB grupa 112 klasa 1122 "Budynki o trzech i więcej mieszkaniach", który ma stawkę VAT 7%. Sporządzono i przesłano pismo do umowy informujące o fakturowaniu prac budowlanych stawką VAT - 7%. W piśmie z dnia 21 lipca 2010 r. Wnioskodawca poinformował, iż zawarł jedną, kompleksową umowę konsorcyjną na budowę zespołu budynków mieszkalno-handlowych wraz z infrastrukturą techniczną. Umowa dotyczyła całego obiektu. Na fakturach sprzedaży ze stawką VAT 7% Wnioskodawca zastosował symbol PKWiU PKOB 1122.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny a także przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż o ile faktycznie umowa wiążąca Wnioskodawcę z jego kontrahentem przewiduje kompleksowe wykonanie przez firmę Wnioskodawcy budynku mieszkalno-handlowego sklasyfikowanego według PKOB w klasie 1122 i o ile poszczególne budynki mieszkalno-handlowe budowane w ramach zespołu, zostały prawidłowo sklasyfikowane wg PKOB do klasy 1122, wówczas zastosowanie znajduje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż w związku z klasyfikacją budynku PKOB w dziale 11 obiekt budownictwa mieszkaniowego jako całość, w tym pomieszczenie mieszkalne i usługowe, można zastosować 7% stawkę podatku VAT w odniesieniu do całości robót dotyczących budynku z wyłączeniem infrastruktury zewnętrznej, należało uznać za prawidłowe.

Reasumując w przypadku, gdy przedmiotem umowy są roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości - to należną stawką jest 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajduje 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej - 22% stawka podatku.

Tym samym nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż umowa nie ma znaczącego wpływu na zastosowanie stawki VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniając całościowo, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja, została potraktowana jako element przedstawionego stanu faktycznego. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji budynku mieszkalno-handlowego według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawca we własnym stanowisku powołał się na rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które obowiązywało do 31 grudnia 2009 r.

W związku z powyższym niniejsza interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. do dnia 31 grudnia 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl