IBPP2/443-394/08/BW - Czy sprzedaż napojów „cappuccino” i „latte” oferowanych przez podatnika powinna być opodatkowana 7% stawką podatku?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-394/08/BW Czy sprzedaż napojów „cappuccino” i „latte” oferowanych przez podatnika powinna być opodatkowana 7% stawką podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy sprzedaż napojów "cappuccino" i "latte", oferowanych w sieci sprzedaży Spółki, winna być opodatkowana 7% stawką podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy sprzedaż napojów "cappuccino" i "latte", oferowanych w sieci sprzedaży Spółki, winna być opodatkowana 7% stawką podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 czerwca 2008 r. znak: IBPP2/443-394/08/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży produktów gastronomicznych w ramach kawiarni znajdujących się na jego stacji paliw. W ofercie kawiarni poza kawą i herbatą przyrządzaną na różne sposoby, znajdują się także inne napoje podawane na gorąco, których podstawowym składnikiem jest mleko. Takimi produktami są np. "cappuccino" oraz "latte".

Produkty te są gorącymi mlecznymi napojami o smaku kawowym, a bazowym składnikiem tych produktów jest mleko i specjalnie przyrządzona piana mleczna.

Napój "latte" składa się w około 91% z mleka i piany mlecznej, natomiast 9% stanowi napar kawowy (espresso PKWiU 15.86.1). Napój "cappuccino" składa się zaś w około 89% z mleka i piany mlecznej, oraz w około 11% z naparu kawowego (espresso). Oba produkty są przyrządzane na terenie kawiarni przez specjalistyczne urządzenia obsługiwane przez pracowników Spółki.

Od 1 maja 2004 r. Wnioskodawca klasyfikuje powyższe produkty jak sprzedaż kawy i herbaty oraz stosuje stawkę podatku 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Jednakże w dniu 14 kwietnia 2006 r. ukazało się postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego, sygn. 1435/PP1/443-07/06/AŁ, wydane przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa- Śródmieście w sprawie: Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować napój "cappuccino" i "latte". Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście na postawione powyżej pytanie udzielił odpowiedzi, iż "...zarówno sprzedaż "latte" jak i "cappuccino" stanowią według klasyfikacji produkty mleczarskie i przy ich sprzedaży powinna być zastosowana preferencyjna stawka podatku VAT wynosząca 7%.

Mając na względzie powyższą interpretację prawa podatkowego Wnioskodawca poddał w wątpliwość prawidłowość stosowania stawki 22% w przypadku sprzedaży napojów "cappuccino" i "latte" poprzez własną sieć "B." umieszczonych na stacjach paliw.

W piśmie z dnia 9 lipca 2008 r. (stanowiącym uzupełnienie wniosku) Wnioskodawca wyjaśnił, iż jego zdaniem prawidłowym jest klasyfikowanie napojów "cappuccino" i "latte" do grupy PKWiU 15.98.12-70.00, a w konsekwencji zastosowanie stawki podatku VAT 7% dla sprzedaży wymienionych produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż napojów "cappuccino" i "latte" oferowanych w sieci sprzedaży Wnioskodawcy winna być opodatkowana 7% stawką podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Według art. 41 ust. 2c ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast we wspomnianym załączniku Nr 3 ustawy wymieniono w poz. 44: Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe.

Według Spółki napój "latte" jak i "cappuccino" pomimo potocznego określenia "kawa latte" i "kawa cappuccino" są ze względu na przeważającą zawartość mleka (91% w latte, 89% w cappuccino) napojami mlecznymi i winny być sprzedawane ze stawką podatku VAT 7%. Powinno się je zaliczać zgodnie z klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego do grupy PKWiU 15.98.12-70.00 "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe", a nie do grupy PKWiU 15.86.12-50.00 "Ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie lub na bazie kawy".

Wnioskodawca stwierdził, iż identyczne stanowisko przedstawił w swoim postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14 kwietnia 2006 r., sygn. 1435/PP1/443-07/06/AŁ, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Podobne stanowisko - dotyczące jednak określenia sprzedaży "cappuccino" i "latte" - jako usługi gastronomicznej - zajął w swoim postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24 października 2006 r, sygn. 1438/443-119/06/MB Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów.

Wnioskodawca stwierdził, iż wprawdzie w przypadku drugiego postanowienia interpretacja dotyczyła zakwalifikowania sprzedaży "cappuccino" i "latte" jako czynności usługi gastronomicznej, jednak także w tym przypadku opodatkowanej stawką VAT - 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy). Także usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku Nr 3 pod poz. 44 wymienione są "Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe" o symbolu PKWiU 15.98.12-70

Ponadto stosownie do przepisu § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 1 do rozporządzenia. W załączniku tym, jako opodatkowane stawką podatku 7%, zostały wymienione:

1.

w poz. 26, usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

-

sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%

-

sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami) napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%,

2.

w poz. 27, usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

-

sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%

-

sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie istotnym jest właściwe zaklasyfikowanie (do odpowiedniego symbolu PKWiU) sprzedawanych przez Wnioskodawcę (w ramach kawiarni, znajdujących się na stacji paliw) napojów ("cappuccino" i latte").

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem prawidłowym jest klasyfikowanie przedmiotowych napojów do grupy PKWiU 15.98.12-70.00.

Mając na uwadze wskazane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż napoje, o których mowa we wniosku, podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku od towarów i usług. Należy jednak zauważyć iż zastosowanie właściwej stawki podatku VAT uzależnione jest od prawidłowego zaklasyfikowania towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jeśli zatem wymienione we wniosku napoje np. "cappuccino" i "latte" mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.98.12-70, stawką właściwą przy ich sprzedaży będzie stawka VAT 7%.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. napojów ("cappuccino" i "latte" usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji, sprzedawanych przez Wnioskodawcę, towarów według PKWiU, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanych towarów, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl