IBPP2/443-393/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-393/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy potwierdzenia odbioru przez kontrahenta faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy potwierdzenia odbioru przez kontrahenta faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca z tytułu sprzedaży towarów i usług wystawia faktury korygujące. Kontrahenci nie zawsze odsyłają podpisane kopie faktur korygujących, które upoważniałyby Wnioskodawcę do pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT. W związku z faktem, iż w danym miesiącu liczba faktur korygujących jest znaczna (nawet kilkadziesiąt) konieczność prowadzenia dodatkowej ewidencji faktur potwierdzonych znacznie utrudnia pracę. Wnioskodawca ponadto jest narażony na straty finansowe jeśli kontrahent nie odeśle potwierdzonej kopii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy posiadanie zwrotek pocztowych potwierdzonych przez kontrahentów, za pomocą których jednoznacznie można zidentyfikować daną fakturę korygującą, jest wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korekty, w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług i upoważnia do obniżenia podstawy opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 29 ust. 4a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie wskazuje w jakiej formie powinno być uzyskane potwierdzenie faktury korygującej. Nakazuje jedynie posiadać potwierdzenie, że faktura korekta dotarła do nabywcy towaru lub usługi. Z tego względu Wnioskodawca uważa, że posiadanie potwierdzenia odbioru danej faktury korygującej w postaci zwrotki pocztowej z potwierdzeniem odbioru jest jednoznacznym dowodem, iż faktura korygująca wpłynęła do kontrahenta. Zatem za okres rozliczeniowy w którym Wnioskodawca otrzymał zwrotkę ma on, w jego ocenie, pełne prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania z tytułu wystawionej korekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Stosownie do art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Przepisy art. 106 ust. 8 ustawy o VAT stanowią, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

W powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur korygujących zostały zawarte w § 13 i 14.

Obowiązujące przepisy dotyczące obowiązku posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę umożliwiające zmniejszenie podatku należnego nie określają jakiejś specjalnej formy w jakiej to potwierdzenie powinno nastąpić.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca z tytułu sprzedaży towarów i usług wystawia faktury korygujące. Kontrahenci nie zawsze odsyłają podpisane kopie faktur korygujących, które upoważniałyby Wnioskodawcę do pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Z tego względu Wnioskodawca uważa, że posiadanie potwierdzenia odbioru danej faktury korygującej w postaci zwrotki pocztowej z potwierdzeniem odbioru jest jednoznacznym dowodem, iż faktura korygująca wpłynęła do kontrahenta.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny należy uznać, że forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę w postaci zwrotki pocztowej z potwierdzeniem odbioru przesyłki przez adresata jest dopuszczalna, o ile z dokumentu tego jednoznacznie będzie wynikał fakt, że nabywca towaru lub usługi otrzymał właśnie tę fakturę korygującą.

Natomiast fakt otrzymania potwierdzenia odbioru przez kontrahenta faktury korygującej, mającego formę zwrotki pocztowej z potwierdzeniem odbioru przesyłki przez adresata, będzie upoważniał wystawcę faktury korygującej do obniżenia podstawy opodatkowania, przy zachowaniu jednakże zastrzeżeń wskazanych w zdaniu poprzednim.

Zatem stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl