IBPP2/443-386/09/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-386/09/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 26 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy Wnioskodawca sprzedając osobom (docelowym nabywcom) wybudowane zgodnie z treścią zawieranych w tym celu umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie "developerskim" oraz w standardzie "pod klucz" winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jest mniejsza od 300 m 2 (np. 280 m 2), czy też jest większa od 300 m 2 (np. 380 m 2), a w konsekwencji winien udokumentować sprzedaż ww. budynków mieszkalnych jednorodzinnych fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy Wnioskodawca sprzedając osobom (docelowym nabywcom) wybudowane zgodnie z treścią zawieranych w tym celu umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie "developerskim" oraz w standardzie "pod klucz" winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jest mniejsza od 300 m 2 (np. 280 m 2), czy też jest większa od 300 m 2 (np. 380 m 2), a w konsekwencji winien udokumentować sprzedaż ww. budynków mieszkalnych jednorodzinnych fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 lipca 2009 r. znak: IBPP2/443-386/09/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową prawa handlowego zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestrze Przedsiębiorców. Posiada numer identyfikacyjny REGON, Numer Identyfikacji Podatkowej. W ramach przedmiotu działalności Wnioskodawcy mieści się m.in. wykonywanie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.

Wnioskodawca posiada pozwolenie na budowę inwestycji - zespołu budynków mieszkalnych, klasyfikowanych zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 "budynki", dziale 11 "budynki mieszkalne", grupa 111 "budynki mieszkalne jednorodzinne". Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji ww. inwestycji, a po jej wykonaniu sprzedawać gotowe budynki mieszkalne jednorodzinne ich docelowym nabywcom.

W ramach realizacji inwestycji Wnioskodawca zamierza wykonywać budynki w różnym standardzie wykończenia, zgodnie z ustaleniami zawartymi w zawieranych w tym celu umowach z nabywcami. Budynki wykonywane będą bądź w standardzie wykończenia tzw. "developerskim", to jest przewidującym całkowite wykończenie domu z zewnątrz, otynkowanie pomieszczeń, pomalowanie pomieszczeń, wylewka i przygotowanie posadzek do położenia podłóg, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno-kanalizacyjne bez ich zakończenia odpowiednią armaturą sanitarną bądź elektryczną, centralne ogrzewanie grzejniki co. bądź ogrzewanie podłogowe, doprowadzona instalacja elektryczna, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe, kostkę brukową przed domem, jak też w standardzie "pod klucz", to jest przewidującym elementy ww. jak i parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, meble w pokojach, ceramikę łazienkową i kuchenną, wyposażenie łazienki i kuchni. Realizowane budynki posiadać będą powierzchnię użytkową od 200 - 400 m 2.

Ponadto Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność w zakresie wykonywania na zlecenie osób 3 (inwestorów) budynków mieszkalnych, klasyfikowanych zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 "budynki", dziale 11 "budynki mieszkalne", grupa 111 "budynki mieszkalne jednorodzinne".

W ramach powyższej działalności Wnioskodawca wykonywał będzie na zlecenie, na terenie należących do osób 3 (inwestorów) nieruchomości, kompleksowe roboty budowlane, polegające na wykonaniu gotowych budynków mieszkalnych jednorodzinnych dla ich docelowych właścicieli (inwestorów). Wnioskodawca zamierza wykonywać budynki w różnym standardzie wykończenia, zgodnie z ustaleniami zawartymi w zawieranych w tym celu umowach z inwestorami. Budynki wykonywane będą bądź w standardzie wykończenia tzw. "developerskim", to jest przewidującym całkowite wykończenie domu z zewnątrz, otynkowanie pomieszczeń, pomalowanie pomieszczeń, wylewka i przygotowanie posadzek do położenia podłóg, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno-kanalizacyjne bez ich zakończenia odpowiednią armaturą sanitarną bądź elektryczną, centralne ogrzewanie grzejniki co. bądź ogrzewanie podłogowe, doprowadzona instalacja elektryczna, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe, kostkę brukową przed domem, jak też w standardzie "pod klucz", to jest przewidującym elementy ww. jak i parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, meble w pokojach, ceramikę łazienkową i kuchenną, wyposażenie łazienki (...) i kuchni (...). Realizowane budynki posiadać będą powierzchnię użytkową od 200-400 m 2.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca sprzedając osobom 3 (docelowym nabywcom) wybudowane zgodnie z treścią zawieranych w tym celu umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie "developerskim" oraz w standardzie "pod klucz" winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jest mniejsza od 300 m 2 (np. 280 m 2), czy też jest większa od 300 m 2 (np. 380 m2), a w konsekwencji winien udokumentować sprzedaż ww. budynków mieszkalnych jednorodzinnych fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT.

Natomiast w piśmie z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.), Wnioskodawca stwierdził, że:

1.

Pytanie jego dotyczy stawki podatku VAT na dostawę budynków w różnym standardzie wykonania jednak każdorazowo dostawa samych budynków obejmować będzie pewne elementy ich wyposażenia, wskazane w treści złożonego wniosku.

a.

W przypadku budynków wykonanych w standardzie wykończenia tzw. developerskim" będzie to np. wylewka, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno kanalizacyjne, centralne ogrzewanie, grzejniki c.o. bądź ogrzewanie podłogowe, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe

b.

W przypadku budynków wykonanych w standardzie wykończenia tzw. "Pod klucz" będą to składniki wymienione wyżej (jako składające się na standard wykończenia tzw. "developerski"), a ponadto np. parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, meble w pokojach, ceramika łazienkowa i kuchenna, wyposażenie łazienki i kuchni.

2.

Przedmiotem dostawy o której mowa w pytaniu mają być budynki oraz grunt posadowiony pod budynkiem będącym przedmiotem dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedając osobom 3 (docelowym nabywcom) wybudowane zgodnie z treścią zawieranych w tym celu umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie "developerskim" oraz w standardzie "pod klucz" winien zastosować jednolitą stawkę podatku od towarów i usług (VAT) 7% bez względu na okoliczność, czy powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego jest mniejsza od 300 m 2 (np. 280 m 2), czy też jest większa od 300 m 2 (np. 380 m 2), a w konsekwencji winien udokumentować sprzedaż ww. budynków mieszkalnych jednorodzinnych fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT.

Wnioskodawca stwierdził, iż podstawowe zasady opodatkowania świadczenia przez przedsiębiorców usług (w tym usług budowlanych) oraz sprzedaży (dostawy) towarów podatkiem VAT przewidują, iż sprzedaż towarów jak i świadczenie usług winno być opodatkowane tym podatkiem naliczonym według stawki podstawowej - to jest 22%. Jednak w sytuacjach w ustawie o VAT (oraz przepisach wykonawczych do tej ustawy) szczegółowo opisanych, zasada ta nie znajduje zastosowania (stosować należy inne stawki podatku lub też dana czynność jest z opodatkowania VAT zwolniona), co musi jednak znajdować podstawę w przepisach tejże ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że jednym z przepisów szczególnych regulujących w sposób odmienny niż to wyżej wskazano opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży (dostawy) obiektów budowlanych lub ich części, jest przepis art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, nakazujący do dostawy opisanych w jego treści obiektów budowlanych lub ich części stosować stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, to jest stawkę 7%. Ten sam przepis nakazuje stosować stawkę podatku VAT 7% do budowy opisanych w jego treści obiektów budowlanych lub ich części.

Wnioskodawca stwierdził, iż przepisy ustawy o VAT nie różnicują prawno podatkowej klasyfikacji stanowiących przedmiot sprzedaży (dostawy) lub budowy obiektów budowlanych lub ich części ze względu na standard, w jakim zostały wykonane (to jest ze względu na rodzaj materiałów użytych do wykonania budynku oraz jego wykończenia), stąd standard wykonania inwestycji (standard "developerski" lub standard "pod klucz") jest na potrzeby wskazania prawidłowej stawki podatku VAT obojętny.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku VAT 7% stosować należy m.in. do dostawy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, jak i do budowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to jest - zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 12a ustawy o VAT- m.in. do dostawy oraz budowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Ponadto zgodnie z dyspozycją przepisu art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2.

Zakres stosowania stawki podatku VAT 7% doprecyzowują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z dyspozycją § 6 ust. 2 pkt 2 tegoż rozporządzenia, stawkę podatku VAT 7% stosuje się także w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, lub ich części, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12- 12c ustawy o VAT. Ponadto, zgodnie z dyspozycją par. 6 ust. 2 pkt 1 tegoż rozporządzenia, stawkę podatku VAT 7% stosuje się także w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Z zestawienia powołanych wyżej przepisów, to jest art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz § 6 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dostawa oraz budowa obiektów budownictwa mieszkaniowego - w tym m.in. budynków mieszkalnych (to jest budynków klasyfikowanych zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), w Sekcji 1 "budynki", dziale 11 "budynki mieszkalne", grupa 111 "budynki mieszkalne jednorodzinne") opodatkowana być winna jednolicie stawką podatku VAT 7%, bez względu na standard budynku oraz okoliczność, czy powierzchnia użytkowa stanowiącego przedmiot dostawy domu jednorodzinnego jest mniejsza lub równa 300 m 2, czy też jest większa od 300 m 2

Wnioskodawca stwierdził, iż jego stanowisko znajduje także potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych dotychczas w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w sprawach: BPP2/443-1024/08/WN, IBPP2/443-700/08/WN, IBPP2/443-707/08/UH, IBPP2/443-315/08/WN, IBPP2/443-865/08/JCi, IBPP2/443-819/08/ASz.

Mając na uwadze powoływane wyżej przepisy oraz stan faktyczny sprawy, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż jego stanowisko jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl art. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c) ustawy.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ww., w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze wyżej wskazany stan prawny, jak też przedstawione zdarzenie przyszłe dostawa budynków mieszkalnych (sklasyfikowanych według PKOB w dziale 11) wraz z gruntem w całości będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Należy tutaj zaznaczyć, iż bez znaczenia jest tutaj powierzchnia użytkowa domu, bowiem podstawą zastosowania stawki 7%

* w przypadku powierzchni użytkowej domu do 300 m 2 - będzie art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, natomiast

* dla powierzchni użytkowej domu ponad 300 m 2 - § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć tutaj jednakże należy, iż w piśmie z dnia 3 sierpnia 2009 r. (przesłanym, w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 27 lipca 2009 r., znak: IBPP2/443-386/09/BW) Wnioskodawca odnośnie przedstawionego we wniosku pytania (ww.) stwierdził, że pytanie to dotyczy stawki podatku VAT na dostawę budynków w różnym standardzie wykonania jednak każdorazowo dostawa samych budynków obejmować będzie pewne elementy ich wyposażenia wskazane w treści wniosku.

a.

W przypadku budynków wykonanych w standardzie wykończenia tzw. developerskim" będzie to np. wylewka, wyprowadzona instalacja pod urządzenia wodno kanalizacyjne, centralne ogrzewanie, grzejniki c.o. bądź ogrzewanie podłogowe, okna i drzwi zewnętrzne, parapety wewnętrzne, rolety, alarm, bramy garażowe.

b.

W przypadku budynków wykonanych w standardzie wykończenia tzw. "Pod klucz" będą to składniki wymienione wyżej (jako składające się na standard wykończenia tzw. "developerski"), a ponadto np. parkiety, materiały oświetleniowe (w tym lampy wiszące i kinkiety), wykładziny, meble w pokojach, ceramika łazienkowa i kuchenna, wyposażenie łazienki i kuchni.

Mając na względzie powyższe tut. organ pragnie wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia budynku mieszkalnego, a zatem nie odnosi się do kwestii wyposażenia takiego budynku jako części składowej.

Zgodnie z art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Ponadto, w art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności (...).

Aby uzyskać atrybut części składowej rzeczy nadrzędnej, w tym przypadku domu, wyposażenie dodatkowe powinno być połączone z tą rzeczą w taki sposób, że będzie istniała:

1.

więź fizykalno - przestrzenna,

2.

więź funkcjonalna (gospodarcza),

a połączenie będzie miało charakter trwały (nie dla przemijającego użytku). Przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie. Wskutek takiego połączenia elementy wykończenia dodatkowego powinny stracić byt w sensie prawnym, gospodarczym i fizycznym. Zatem elementy wykończenia dodatkowego nie będą mogły samoistnie stanowić rzeczy, lecz powinny tworzyć z mieszkaniem jedną całość. Stosownie jednak do art. 47 § 3 k.c. przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Odmienne znaczenie, aniżeli część składowa, posiada przynależność. I tak, przynależnymi są rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z rzeczy (rzeczy głównej) zgodnie z jej przeznaczeniem, jeżeli pozostają z nią w faktycznym związku odpowiadającym temu celowi (art. 51 § 1 k.c.). Przynależność nie traci tego charakteru przez przemijające pozbawienie jej faktycznego związku z rzeczą główną (art. 51 § 3 k.c.).

Pojęcie przynależności należy zatem odróżnić od pojęcia części składowej, bowiem związek, jaki zachodzi pomiędzy rzeczą przynależną (pomocniczą), a rzeczą główną, jest luźniejszy niż związek pomiędzy częścią składową, a rzeczą nadrzędną. Wprawdzie przynależności i części składowe dzielą los prawny rzeczy głównej (nadrzędnej), lecz w przypadku przynależności zasada ta nie ma charakteru bezwzględnie obowiązującego. Pomiędzy rzeczą główną, a przynależną zachodzi wyłącznie związek funkcjonalny. Nie ma więc ścisłej więzi fizycznej, która powoduje, że rzecz staje się częścią składową innej rzeczy. W stosunku przynależności występują dwa odrębne podmiotowe prawa własności

- do rzeczy głównej i do rzeczy pomocniczej. Zatem, przynależność (rzecz pomocnicza) nie traci samodzielnego bytu prawnego wskutek jej związku z rzeczą główną - pozostaje, w przeciwieństwie do części składowej, samoistną rzeczą ruchomą. Dlatego też przynależność może stanowić przedmiot samoistnego obrotu, natomiast część składowa nie może być przedmiotem odrębnej dostawy.

Reasumując, należy stwierdzić, że w przypadku gdy przedmiotem dostawy będzie budynek w standardzie "deweloperskim" bądź w tzw. standardzie "pod klucz" z wyposażeniem", Wnioskodawca bez względu na powierzchnię użytkową budynku będzie mógł zastosować 7% stawkę podatku VAT w odniesieniu do całości dostawy, jeśli elementy wykończenia dodatkowego będą spełniać definicję części składowej budynku. Jednakże, jeśli elementy wykończenia dodatkowego będą stanowiły części przynależne, wówczas do dostawy tych elementów należy zastosować stawkę właściwą dla danego rodzaju towaru.

Zauważyć należy, iż z cywilistycznego punktu widzenia w omawianym przypadku przedmiotem transakcji będzie jeden towar (budynek), jednak dla celów podatku od towarów i usług dojdzie do dokonania kilku dostaw - każda z odrębnie ustalaną na podstawie przepisów podatkowych, sobie właściwą stawką. Na gruncie przepisów podatku od towarów i usług zasadą jest, że jedna dostawa towarów podlega jednej stawce podatku. Jednakże, jeżeli tak wynika z przepisów, konieczne jest opodatkowanie określonych składników tej dostawy. Zatem okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty preferencyjną stawką podatku oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby dostawa była opodatkowana według stawki właściwej dla każdego z towarów.

Zatem dostawa wyposażenia, które może być odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego lub też wyposażenia, które nie stanowi ani części składowej ani też przynależności winna zostać opodatkowana według przepisów właściwych, tj. według stawki właściwej dla danego rodzaju towaru.

Należy tutaj też wskazać, w związku z tym, iż Wnioskodawca będzie wykonywał kostkę brukowa przed domem, że zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. obniżoną do 7% stawką VAT objęte były:

a.

roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

b.

obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W tym miejscu podkreślić należy, iż zastosowanie 7% stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych dotyczących infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego, miało miejsce tylko i wyłącznie wtedy, gdy usługi te zostały wykonane do dnia 31 grudnia 2007 r.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że od dnia 1 stycznia 2008 r. z obniżonej do 7% stawki VAT można skorzystać w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy - zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż bez znaczenia jest tutaj powierzchnia domu bowiem podstawą zastosowania stawki 7% będzie:

* w przypadku usług wykonywanych na powierzchni użytkowej domu do 300 m 2 - art. 41 ust. 12c ustawy o VAT,

* dla usług wykonywanych na powierzchni użytkowej domu ponad 300 m 2 - § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast roboty budowlane związane z infrastrukturą, przeprowadzane poza bryłą budynku sklasyfikowanego wg PKOB 11, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, objęte są stawką podatku w wysokości 22%.

Ponadto należy wskazać, iż stosownie do treści art. 106 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedając osobom wybudowane zgodnie z treścią zawieranych w tym celu umów budynki mieszkalne wykonane w standardzie "developerskim" oraz w standardzie "pod klucz" winien zastosować jednolitą stawkę podatku od towarów i usług 7% bez względu na okoliczność czy powierzchnia użytkowa domu jednorodzinnego jest mniejsza od 300 m 2, czy też jest większa od 300 m 2 oraz bez względu na standard budynku, a w konsekwencji winien udokumentować sprzedaż ww. budynków mieszkalnych fakturami VAT, przewidującymi 7% stawkę podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanych przez Wnioskodawcę pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzających, w jego ocenie, prezentowane przez niego stanowisko w sprawie.

Interpretacje te nie stanowią bowiem źródła prawa, zostały wydane w indywidualnej sprawie innych podatników.

Ponadto należy zauważyć, iż dotyczą odmiennych stanów faktycznych.

Należy zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swoją ważność.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca wysokości stawki podatku od towarów i usług dla usług budowy budynku mieszkalnego, o powierzchni użytkowej budynku mniejszej niż 300 m 2 lub większej niż 300 m 2 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl