IBPP2/443-385/09/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-385/09/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu 26 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługę kompleksowej obsługi składowiska odpadów powęglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługę kompleksowej obsługi składowiska odpadów powęglowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 16 marca 2009 r. Wnioskodawca złożył ofertę w przetargu nieograniczonym na kompleksową obsługę składowiska odpadów powęglowych.

W roku 1997, a następnie w 2001 Wnioskodawca zawarł umowę z "X" na czas nieokreślony, która jest realizowana do dnia dzisiejszego. Z uwagi na zbyt niskie ceny jednostkowe, które obowiązują do dzisiaj zmuszony był wypowiedzieć ww. umowę na skutek czego został ogłoszony przetarg: ogłoszenie o zamówieniu publicznym z dnia 20 stycznia 2009 r., rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić do dnia 13 lipca 2009 r. W następstwie czego po wyłonieniu wykonawcy zostanie zawarta nowa umowa na "Kompleksową obsługę składowiska odpadów powęglowych". W skład oferty przetargowej wchodzi technologia opracowana na bazie obecnie stosowanej. Złożona technologia do oferty przetargowej dotycząca zakresu prac różni się od poprzedniej technologii (dotychczas stosowanej) tylko tym, że w nowej technologii został poszerzony zakres o prace związane z czyszczeniem wagonów.

Zakres prac objętych technologią przedstawia się następująco:

* rozładunek kamienia dołowego i odpadów poflotacyjnych z wagonów samowyładowczych typu (kamieniarek) w punkcie zdawczo odbiorczym zlokalizowanym w rejonie torów zwałowych lub rowu wysypowego składowiska i ich zagospodarowanie poprzez budowanie bryły zwałowiska zgodnie z projektem "X." w przez podniesienie docelowej rzędnej składowiska do + 327 m, (około 90% prac wynikających z projektu umowy),

* konserwacje i naprawy bieżące torów rozładunkowych w rejonie składowiska w tym przesuwanie i przebudowa torów za wyjątkiem remontów kapitalnych oraz budowy nowych torów (około 8% prac wynikających z projektu umowy),

* czyszczenie wagonów samowyładowczych typu - kamieniarek (około 2% prac wynikających z projektu umowy),

Zakres ww. prac jest niezbędny i ściśle związany z wykonaniem realizacji umowy na "Kompleksową obsługę składowiska odpadów powęglowych w "X".

Należność za realizację przedmiotu umowy będzie fakturowana na podstawie ilości (w tonach) odebranego kamienia i zagospodarowania go na zwale odpadów. Rozliczenie takie również jest obecnie stosowane o czym potwierdza dotychczasowa umowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy obniżona stawka VAT w wysokości 7% została prawidłowo ustalona przy składaniu oferty przetargowej na usługi, które zostały określone w projekcie umowy określonej w załączniku do SIWZ: "Istotne postanowienia umowy".

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o pismo Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 sierpnia 2003 r., w którym został określony rodzaj usługi o symbolu PKWiU 90.00.23-00.00 "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów pozostałe" oraz w oparciu o wcześniej wydaną Decyzję Urzędu Skarbowego z dnia 22 lutego 2002 r. Wnioskodawca złożył ofertę przetargową, z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 7%.

W czasie oczekiwania na rozstrzygnięcie przetargu w dniu 14 maja 2009 r. Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Statystycznego w opinię określającą symbole PKWiU na usługi, które zostały ogłoszone w przetargu będące przedmiotem przyszłej umowy. Z uwagi na kontynuację działalności oraz że do 31 grudnia 2009 r., do celów podatku od towarów i usług stosuje się klasyfikację wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Wnioskodawca uważa, że do całości prac opisanych we wniosku objętych przyszłą umową należy zastosować VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, w dniu 16 marca 2009 r. Wnioskodawca złożył ofertę w przetargu nieograniczonym na kompleksową obsługę składowiska odpadów powęglowych.

W roku 1997, a następnie w 2001 Wnioskodawca zawarł umowę z "X." na czas nieokreślony, która jest realizowana do dnia dzisiejszego. Z uwagi na zbyt niskie ceny jednostkowe, które obowiązują do dzisiaj zmuszony był wypowiedzieć ww. umowę na skutek czego został ogłoszony przetarg: ogłoszenie o zamówieniu publicznym z dnia 20 stycznia 2009 r., rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić do dnia 13 lipca 2009 r. W następstwie czego po wyłonieniu wykonawcy zostanie zawarta nowa umowa na "Kompleksową obsługę składowiska odpadów powęglowych". W skład naszej oferty przetargowej wchodzi technologia opracowana na bazie obecnie stosowanej. Złożona technologia do oferty przetargowej dotycząca zakresu prac różni się od poprzedniej technologii (dotychczas stosowanej) tylko tym, że w nowej technologii został poszerzony zakres o prace związane z czyszczeniem wagonów.

Zakres prac objętych technologią przedstawia się następująco:

* rozładunek kamienia dołowego i odpadów poflotacyjnych z wagonów samowyładowczych typu (kamieniarek) w punkcie zdawczo odbiorczym zlokalizowanym w rejonie torów zwałowych lub rowu wysypowego składowiska i ich zagospodarowanie poprzez budowanie bryły zwałowiska zgodnie z projektem "X." przez podniesienie docelowej rzędnej składowiska do + 327 m, (około 90% prac wynikających z projektu umowy),

* konserwacje i naprawy bieżące torów rozładunkowych w rejonie składowiska w tym przesuwanie i przebudowa torów za wyjątkiem remontów kapitalnych oraz budowy nowych torów (około 8% prac wynikających z projektu umowy),

* czyszczenie wagonów samowyładowczych typu - kamieniarek (około 2% prac wynikających z projektu umowy),

Zakres ww. prac jest niezbędny i ściśle związany z wykonaniem realizacji umowy na Kompleksową obsługę składowiska odpadów powęglowych w "X".

Należność za realizację przedmiotu umowy będzie fakturowana na podstawie ilości (w tonach) odebranego kamienia i zagospodarowania go na zwale odpadów. Rozliczenie takie również jest obecnie stosowane o czym potwierdza dotychczasowa umowa.

Świadczeniem złożonym jest świadczenie dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, zatem wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT.

Z treści wniosku wynika jednoznacznie, że Wnioskodawca złożył ofertę na kompleksową obsługę składowiska odpadów powęglowych, na którą składać się będzie:

* rozładunek kamienia dołowego i odpadów poflotacyjnych z wagonów samowyładowczych i ich zagospodarowanie,

* konserwacje i naprawy bieżące torów rozładunkowych w rejonie składowiska,

* czyszczenie wagonów samowyładowczych.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, zdaniem tut. organu jedno świadczenie (nawet jeśli jest świadczeniem złożonym), co do zasady, podlega jednej stawce podatku od towarów i usług.

Identyfikacja towarów i usług dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - zakres rzeczowy PKWiU (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

* pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie,

* pod pojęciem usług rozumie się:

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji,

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. z 2008 Nr 207, poz. 1293 z późn. zm. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną wyżej cyt. rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Natomiast w poz. 153 przedmiotowego załącznika, wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU 90.0 w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

Wnioskodawca powołując się na opinię Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 sierpnia 2003 r. wskazał symbol PKWiU 90.00.23-00.00 "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów, pozostałe".

Zatem mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów, należy stwierdzić, iż przedmiotowe świadczenie polegające na kompleksowej obsłudze składowiska odpadów powęglowych, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupy PKWiU 90.00.23-00.00, opodatkowane jest 7% stawką podatku VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego usług do grupowania statystycznego. Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest upoważniony do wydawania opinii w tym zakresie.

Ponadto należy zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl