IBPP2/443-382/09/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-382/09/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2009 r. (data wpływu 26 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza uczestniczyć w przetargach publicznych w zakresie robót budowlano-montażowych, remontowych i konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 ust. 12 u.p.t.u z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264.

Uściślając, Wnioskodawca zamierza wykonywać roboty związane z budową i konserwacją urządzeń lub obiektów funkcjonalnie lub fizycznie związanych z obiektami budownictwa mieszkaniowego, które wraz z obiektami budownictwa mieszkaniowego tworzą funkcjonalną całość, takich jak m.in. sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych; drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne. Wnioskodawca zobowiązany jest do zastosowania odpowiedniej stawki VAT w celu ustalenia prawidłowej ceny brutto obejmującej wyspecyfikowane elementy robót budowlano-montażowych, konserwacyjnych lub remontowych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, która to cena stanowi część oferty przetargowej w rozumieniu ustawy prawo zamówień publicznych. Wnioskodawca jest zobowiązany do ustalenia w ofercie właściwej stawki VAT na ww. roboty budowlano-montażowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka będzie wysokość stawki podatku od towarów i usług w przypadku wykonania robót budowlano-montażowych, konserwacyjnych i remontowych dotyczących budownictwa mieszkaniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka VAT na roboty budowlano-montażowe, remontowe i konserwacyjne dotyczące budownictwa mieszkaniowego wynosi 7%.

Artykuł 41 ust. 16 u.p.t.u. zawiera ustawową delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do obniżenia w drodze rozporządzenia stawek podatku u.p.t.u. Rozporządzeniem ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) w § 6 ust. 2 pkt 1 postanowiono, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Artykuł 2 pkt 12 u.p.t.u. za obiekty budownictwa mieszkaniowego uznaje budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Na gruncie wykładni językowej nie budzi wątpliwości pogląd, iż zakres pojęciowy określenia "roboty budowlano-montażowe dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego" obejmuje również roboty budowlano-montażowe takie jak m.in. roboty dotyczące takich elementów jak: sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych; drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne przykładowo wymienione przez Wnioskodawcę w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Określenie "dotyczący" oznacza związek fizyczny lub funkcjonalny z obiektem budownictwa mieszkaniowego. Imiesłów "dotyczący" należy w kontekście tej normy rozumieć jako mający związek z obiektem oraz odnoszący się lub stosujący do niego.

Wymienione obiekty są elementami fizykalnie i funkcjonalnie połączonymi z obiektem budownictwa mieszkaniowego. Charakteryzują się bowiem niewątpliwym związkiem funkcjonalnym z inwestycją. Nie jest przecież możliwe osiągnięcie odpowiedniego stopnia funkcjonalności wielorodzinnego budynku mieszkaniowo-usługowego umożliwiające prawidłowe z niego korzystanie bez istnienia opisanych powyżej elementów. W związku z powyższym wymienione przykładowo elementy robót należy uznać za roboty budowlano-montażowe, konserwacyjne lub remontowe dotyczące obiektu budownictwa mieszkaniowego.

Jako że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera legalnej definicji pojęcia robót budowlano-montażowych należy się odwołać się do definicji robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. z 2006 Nr 156, poz. 1118).

Na podstawie art. 3 ust. 6 i 7 ww. ustawy można wysnuć wniosek, iż pod pojęciem robót budowlanych należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu. Art. 3 ust. 1 ustawy stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury.

Określona w ustawie prawo budowlane definicja robót budowlanych również potwierdza, iż wymienione elementy robót są robotami budowlanymi w rozumieniu ustawy prawo budowlane. Fizykalny i funkcjonalny związek tych robót budowlanych z budynkiem mieszkalno-usługowym potwierdza, iż wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu oznacza również budowę fizycznie połączonych z nim przyłączy oraz elementów funkcjonalnie powiązanych z powstającym budynkiem.

Dopiero tak opisana, zaprojektowana oraz wykonana budowla wraz instalacjami i urządzeniami stanowi techniczną użytkową całość. Dlatego twierdzenie, iż robotą budowlaną jest budowa przykładowo wyliczonych obiektów zestawienia jest, zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionych argumentów, zasadne.

W związku z powyższym słusznym rozwiązaniem, w ocenie Wnioskodawcy, jest przyjęcie, że definicję robót budowlanych należy również stosować do treści przepisów rozporządzenia MF z 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Rozszerzenie zakresu przedmiotowego obniżonej stawki VAT wynikające z rozporządzenia ma szerszy zakres przedmiotowy niż zastosowanie preferencyjnej stawki na podstawie art. 41 ust. od 12-12c na roboty budowlano-montażowe. Intencja organu wykonawczego jest oczywista i w tym przypadku niewątpliwie rozszerzył on zakres stosowania obniżonej stawki VAT.

Podsumowując warto zwrócić uwagę na błędną i nagminną praktykę organów podatkowych wiążącą się z mechanicznym stosowaniem art. 146 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., a polegającą na uznaniu, iż po 31 grudnia 2007 r. na wszelkie roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą zaczęła obowiązywać podstawowa stawka VAT.

Taki pogląd nie jest słuszny i jest formułowany w oderwaniu od systemowego kontekstu podatku od towarów i usług. Nie uwzględnia on bowiem zmian, jakie nastąpiły z dniem 1 grudnia 2008 r. tj. z momentem wejścia w życie rozporządzenia MF w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które formułuje w § 6 ust. 1 pkt 2 przedmiotowe obniżenie podstawowej stawki u.p.t.u. do 7% na roboty budowlano-montażowe, konserwacyjne i remontowe dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 41 ust. 12b do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m#178;,

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m#178;.

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Należy również wskazać, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., obniżoną do 7% stawką VAT objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastruktura towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zatem możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki VAT do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ustała z dnia 31 grudnia 2007 r. Poczynając od 1 stycznia 2008 r. wszedł w życie cyt. wyżej przepis art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Zatem preferencyjna, 7% stawka podatku nie znajduje zastosowania do robót budowlano-montażowych, remontów czy też robót konserwacyjnych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wykonywać roboty związane z budową i konserwacją urządzeń lub obiektów funkcjonalnie lub fizycznie związanych z obiektami budownictwa mieszkaniowego, które wraz z obiektami budownictwa mieszkaniowego tworzą funkcjonalną całość, takich jak m.in. sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych; drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy, iż zakres pojęciowy określenia "roboty budowlano-montażowe dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego" obejmuje również roboty budowlano-montażowe takie jak m.in. roboty dotyczące takich elementów jak: sieci rozprowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych; drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne, tut. organ wyjaśnia, iż przepis § 6 ww. rozporządzenia stanowi, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy. Co oznacza, iż roboty budowlano-montażowe dotyczą tylko obiektów budownictwa mieszkaniowego a nie elementów przynależnych do obiektów budownictwa mieszkaniowego. Poza tym z art. 146 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż elementy infrastruktury towarzyszącej są odrębnym przedmiotem opodatkowania, niemieszczącym się w definicji obiektów budownictwa mieszkaniowego"

Niezasadne jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej pojęcia "robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego", dopatrując się w nim również robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

W takim brzmieniu przepisów ustawodawca nie przewidział pojęcia "infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu". Z treści zacytowanych wyżej przepisów wynika, iż preferencyjna 7% stawka podatku nie dotyczy budowy, remontów i konserwacji infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Infrastruktura ta nie jest bowiem objęta definicją budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Reasumując, należy stwierdzić, iż znowelizowane od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują preferencji podatkowej dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Tym samym oznacza to, iż roboty budowlano-montażowe związane z infrastrukturą towarzyszą budownictwu mieszkaniowemu od dnia 1 stycznia 2008 r. podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl