IBPP2/443-37/07/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-37/07/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko " Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2007 r. (data wpływu 6 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2007 r. (data wpływu 14 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zakwalifikowania koncepcyjnych prac projektowych, wykonanych i nagrodzonych w ramach konkursu architektonicznego jako usługi projektowej podlegającej opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22% - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzieleniu pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zakwalifikowania koncepcyjnych prac projektowych, wykonanych i nagrodzonych w ramach konkursu architektonicznego jako usługi projektowej podlegającej opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wskazała, że otrzymała I nagrodę w konkursie na "koncepcję architektoniczną zagospodarowania placów (...)". Zamawiającym w konkursie był Miejski Zarząd Dróg natomiast organizatorem - Stowarzyszenie Architektów. Jest to konkurs otwarty jednoetapowy, realizacyjny o wartości poniżej 211.000 euro, przeprowadzany na podstawie ustawy "Prawo Zamówień Publicznych" z dnia 29 stycznia 2004 r.

I nagrodą w konkursie była kwota 30.000 zł brutto oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki dot. wykonania projektu budowlanego i wykonawczego obiektów objętych konkursem. Warunki wykonania określa projekt umowy. Realizacja umowy powoduje przekazanie zamawiającemu autorskich praw majątkowych do przedmiotowej dokumentacji w zakresie niezbędnym do realizacji.Regulamin konkursu określa również, że wszyscy uczestnicy konkursu przekazują zamawiającemu i organizatorowi nieodpłatnie autorskie prawa majątkowe w zakresie niezbędnym do wystawiania i publikacji prac konkursowych.

Spółka wskazała również, że w dniu ogłoszenia wyników konkursu wystawiła zamawiającemu fakturę, VAT tytułem: "Koncepcja architektoniczna zagospodarowania placów (...)".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakwalifikowanie koncepcyjnych prac projektowych wykonanych i nagrodzonych w ramach konkursu architektonicznego jako usługi projektowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% było prawidłowe.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka stwierdziła, że uczestnik konkursu przyjmuje związanie regulaminem konkursu. W przypadku wygrania konkursu przekazuje zamawiającemu autorskie prawa majątkowe nie tylko w zakresie wystawiania i publikacji prac konkursowych, ale również w zakresie niezbędnym do realizacji. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług świadczeniem usług jest m.in. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej. Wobec powyższego w opisanej sytuacji ma zastosowanie ww. przepis art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Dostawą towarów w rozumieniu art. 7 cyt. powyżej, ustawy jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej lub prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa - art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania ww. przepisu art. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie wykonywanych przez Spółkę koncepcyjnych prac projektowych i nagrodzonych w ramach konkursu architektonicznego.Przystępując do rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii na wstępie należy wskazać, iż w rozumieniu ww. przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usługi należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zauważyć tutaj jednakże należy, iż jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, iż świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.Wskazać tutaj należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje tegoż pojęcia.

Wykładnią pojęcia "odpłatność" (jako niezbędnego warunku dla uznania konkretnej czynności za podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) zajmował się jednak wielokrotnie w swych orzeczenia Europejski Trybunał Sprawiedliwości.I tak w wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council ETS stwierdził, iż wskazane powyżej czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie Apple and Pear Development Council stwierdził, iż czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem).

Z kolei pojęcie "odpłatności" pojawiło się w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r., które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin "zapłata" stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wykonała prace projektowe w ramach konkursu. Regulamin przedmiotowego konkursu określał, że wszyscy uczestnicy konkursu przekazują zamawiającemu i organizatorowi nieodpłatnie autorskie prawa majątkowe lecz jedynie w zakresie niezbędnym do wystawienia i publikacji praw konkursowych. I nagrodą w ww. konkursie (zgodnie z regulaminem) jest kwota 30.000 zł brutto oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki dot. wykonania projektu budowlanego i wykonawczego obiektów objętych konkursem.Jak wynika z powyższego Spółka wykonując przedmiotowe prace nie dokonuje jakiegokolwiek świadczenia na rzecz innego podmiotu. Prawo własności wyników przedmiotowych prac projektowych oraz prawo do uzyskanych z realizacji projektu korzyści przysługuje tylko Spółce. Podkreślić bowiem należy, że warunki wykonania projektu budowlanego i wykonawczego obiektów objętych konkursem określa projekt umowy. I dopiero realizacja umowy powoduje przekazanie zamawiającemu autorskich praw majątkowych do przedmiotowej dokumentacji w zakresie niezbędnym do realizacji.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że wykonywane przez Spółkę, w związku z jej udziałem w konkursie, prace projektowe nie są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na fakt, iż na etapie rozstrzygnięcia tego konkursu, prawa majątkowe do nich nie są przekazywane na organizatora konkursu, lecz w dalszym ciągu przysługują one Spółce. Należy też zwrócić uwagę, iż kwota 30.000 zł jest I nagrodą w konkursie a jej otrzymanie nie jest uwarunkowane uprzednim przeniesieniem na organizatora konkursu praw majątkowych do przedstawianych prac projektowych.

Zatem Stanowisko Spółki, że wykonanie przedmiotowych prac projektowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sadami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie; w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl