IBPP2/443-367/11/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-367/11/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, które dokumentują udzielone premie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, które dokumentują udzielone premie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży towarów. Spółka udziela swoim kontrahentom premii (bonusów) pieniężnych za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie swoich towarów. Fakt przyznania premii dokumentowany jest przez kontrahentów fakturą VAT. W przypadku otrzymania faktur VAT w ich treści wykazywany jest m.in. podatek od towarów i usług, stanowiący dla Spółki podatek naliczony. W związku z brakiem jednolitej linii orzeczniczej w przedmiocie charakteru i sposobu dokumentacji udzielonych premii pieniężnych Podatnik powziął wątpliwości czy powinny one być przez jego kontrahentów dokumentowane fakturami VAT czy notami. W konsekwencji powstaje pytanie, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wystawionych przez kontrahentów faktur VAT w przypadku opisanym powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów art. 86 oraz art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów, które dokumentują udzielone przez Spółkę premie (bonusy) pieniężne.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez kontrahentów Podatnika, dokumentujących udzielone im premie (bonusy) pieniężne.

UZASADNIENIE

Analizując przedstawiony stan faktyczny należy zauważyć, iż ustawodawca nie zdefiniował transakcji udzielenia "premii pieniężnej", a tym samym nie wprowadził do ustawy szczególnych przepisów regulujących taką sytuację. Tak więc dla opisanych operacji należy zastosować ogólną definicję świadczenia usług, zawartą w ustawie art. 8 ust. 1, zgodnie z którą przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz określonych podmiotów, które nie stanowi dostawy towarów. Tak więc zdaniem Podatnika powyższa definicja obejmuje również przypadek udzielania kontrahentom Spółki premii pieniężnych. Ponadto udzielenie premii pieniężnej stanowi odrębne świadczenie od samej sprzedaży, ponieważ aby uzyskać prawo do takiej premii należy spełnić dodatkowe warunki, tj. kontrahent musi uzyskać określoną wartość zakupów. Podatnik udzielając premii pieniężnych gratyfikuje współpracę z kontrahentem. Można uznać, iż tym sposobem zamierza zmotywować klientów również do dalszej współpracy. Świadczenie podatnika jest powiązane ze świadczeniem (zachowaniem) kontrahentów (nabywaniem towarów od Podatnika). Co więcej, zazwyczaj warunki otrzymania premii pieniężnych uregulowane są odrębną umowa cywilnoprawną. Wypłata premii nie ma więc charakteru dobrowolnego. W razie spełnienia przez kontrahenta określonych wymogów Spółka jest zobligowana do dodatkowego świadczenia pieniężnego wynikającego z zawartego porozumienia. Innymi słowy powstaje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług. Skoro udzielona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taka premię, to usługi te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Uznanie z kolei udzielenia premii jako świadczenia usługi implikuje zaś konieczność jej udokumentowania fakturą VAT przez kontrahenta Spółki. Jednocześnie brak szczególnej regulacji dla opisywanych usług nakazuje zastosowanie podstawowej stawki podatku, która na dzień składania wniosku wynosi 23%. Tak więc zastosowanie znajdą również przepisy uprawniające Podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wykazany m.in. w fakturach dokumentujących udzielenie premii pieniężnej. Usługa udzielenia premii pieniężnej nie znalazła także szczególnych regulacji w przepisach wyłączających lub ograniczających możliwość obniżenia podatku należnego o naliczony, zawartych w art. 86 i art. 88, a w szczególności art. 88 ust. 3a pkt 2, gdyż jak wykazano powyżej, nie stanowi ona czynności nieopodatkowanej lub zwolnionej z podatku. W identycznym stanie faktycznym przy niezmienionych regulacjach prawnych Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretacje indywidualną, w pełni podzielając stanowisko podatnika prezentowane w niniejszym wniosku (sygn. IBPP1/443-480/07/AS). W związku z powyższym spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych przez kontrahentów faktur dokumentujących udzielone przez Podatnika kontrahentom premie (bonusy) pieniężne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4, ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka udziela swoim kontrahentom premii pieniężnych za ustalone okresy z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów przy zakupie towarów.

Fakt przyznania premii dokumentowany jest przez kontrahentów fakturą VAT, w których wykazywany jest podatek VAT.

Stan faktyczny, którego dotyczy wniosek odnosi się m.in. do sytuacji, w której premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów uzależnione są od wielkości obrotów (nabyć określonej ilości towarów od Wnioskodawcy). Wypłacane premie przez Wnioskodawcę są rezultatem wyników osiągniętych przez kontrahentów w określonym czasie. Umowy nie przewidują żadnych dodatkowych świadczeń ze strony kontrahenta za zrealizowanie warunków umowy.

Zatem w opisanym stanie faktycznym nie dochodzi do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań kontrahentów, które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii. Zatem w niniejszym przypadku nie występuje wzajemne świadczenie o charakterze ekwiwalentnym.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie wypłacone za uzyskanie pewnego pułapu obrotów, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i wypłacona w takim przypadku premia nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie otrzymanie premii przez Kontrahentów nie powinno być dokumentowane fakturami VAT, bowiem - jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - faktury są dowodem dokumentującym dokonanie sprzedaży. W związku z powyższym gdy stwierdzono, iż w przedmiotowym przypadku nie doszło do świadczenia usług przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy, brak jest podstaw do wystawienia faktur VAT.

Zatem gdy Wnioskodawca wypłaca swoim kontrahentom premie pieniężne za uzyskanie odpowiedniego pułapu obrotów, wypłacana premia w ocenie tut. organu stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX (art. 86-95) ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Generalnie zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z uwagi na fakt, iż w opisanym stanie faktycznym nie dochodzi do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących premie pieniężne.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, w kwestii dotyczącej możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy, traktujących premię pieniężną jako usługę, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl