IBPP2/443-367/08/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-367/08/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M., przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług przedstawionych we wniosku oraz stosowania odpowiedniej dla tych usług stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług przedstawionych we wniosku oraz stosowania odpowiedniej dla tych usług stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą zakwalifikowaną wg PKD - 3320 B i sklasyfikowaną wg PKWiU - 33.20.9 (rozporządzenie Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.). Jest to działalność usługowa w zakresie instalowania, napraw i konserwacji przyrządów, aparatów i urządzeń kontrolno-pomiarowych, badawczych, nawigacyjnych.

Wnioskodawca współpracuje z firmą mającą siedzibę w Polsce i na jej zlecenie wykonuje różnego rodzaju prace m.in. montaż i demontaż (instalacje, deinstalacje) aparatury kontrolno-pomiarowej, okablowania i czujników na wiertniach, jak również naprawy, konserwacje i kalibracje urządzeń pomiarowych, wchodzących w skład polowych przenośnych laboratoriów geologicznych. Dotyczy to przede wszystkim czujników, chromatografów, kalcymetrów, degazatorów.

Usługi te wykonywane są na różnych wiertniach i laboratoriach w Kazachstanie. Zarówno wiertnie jak i polowe przenośne laboratoria geologiczne nie są nieruchomościami w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Stanowią one ruchomy majątek rzeczowy, który nie jest trwale związany z gruntem i możliwe jest jego przemieszczanie lub deinstalacja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Gdzie powyższa usługa powinna być opodatkowana i jaką zastosować stawkę podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje dla polskiego zleceniodawcy, usługi, polegające na montażu i demontażu (instalacji i deinstalacji) aparatury kontrolno-pomiarowej, okablowania i czujników na wiertniach, jak również naprawy, konserwacje i kalibracje urządzeń pomiarowych wchodzących w skład polowych, przenośnych laboratoriów geologicznych. Dotyczy to przede wszystkim czujników, chromatografów, kalcymetrów, degazatorów. Zarówno wiertnie jak i polowe przenośne laboratoria geologiczne nie są nieruchomościami w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Stanowią one ruchomy majątek rzeczowy, który nie jest trwale złączony z gruntem i możliwe jest jego przemieszczanie lub deinstalacja.

W ocenie Wnioskodawcy, ponieważ świadczy on usługi na ruchomym majątku rzeczowym, znajdującym się na terenie Kazachstanu, w przedmiotowej sprawie, znajdzie zastosowanie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym artykułem miejscem świadczenia powyższych usług będzie miejsce, gdzie te usługi są faktycznie świadczone, czyli terytorium Kazachstanu i nie znajdzie tutaj zastosowania art. 28 ust. 7 ww. ustawy.

W związku z powyższym, usługi które wykonuje Wnioskodawca nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju i nie będą tu miały zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące stawek tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepisy powołanej wyżej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia ruchomy majątek rzeczowy, dlatego też należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 45 Kodeksu cywilnego rzeczami są tylko przedmioty materialne. Jednocześnie kodeks ten w sposób precyzyjny określa w art. 46 i 461 kategorię nieruchomości, nie wprowadza natomiast pozytywnej definicji rzeczy ruchomych. Tradycyjnie posługujemy się zatem zasadą, że to co jest rzeczą w rozumieniu art. 45, a nie jest nieruchomością, uznane będzie za rzecz ruchomą. W myśl powołanego art. 45 rzeczami w rozumieniu kodeksu cywilnego są tylko przedmioty materialne. Przepis ten zawiera definicję rzeczy w znaczeniu techniczno-prawnym, a więc jako przedmiotu stosunków cywilnoprawnych. Rzecz taka musi charakteryzować się następującymi cechami: jest przedmiotem materialnym, stanowi przedmiot wyodrębniony, może samodzielnie występować w obrocie. Powyższą definicję można odnieść również do ruchomego majątku rzeczowego, mimo iż pojęcie to nie jest tożsame z pojęciem rzeczy ruchomej.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują także, co należy rozumieć pod pojęciem "usług na rzeczowym majątku ruchomym". Jednak jak sama nazwa wskazuje powinny to być usługi, które nie są związane z nieruchomościami oraz budowlami trwale związanymi z gruntem. Katalog usług na ruchomym majątku rzeczowym obejmuje m.in. naprawę rzeczy ruchomych, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z rzeczami ruchomymi, instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie, uszlachetnianie.

W świetle powyższego działalność prowadzona przez Wnioskodawcę polegająca na wykonywaniu wymienionych usług kwalifikowanych do PKWiU 33.20.9 polegających na wykonywaniu na terytorium kraju trzeciego (Kazachstanu) prac montażu i demontażu (instalacji i deinstalacji) aparatury kontrolno-pomiarowej, okablowaniu i oczujnikowaniu na wiertniach, napraw i konserwacji, kalibrowaniu urządzeń pomiarowych wchodzących w skład polowych przenośnych (niepołączonych trwale z gruntem) laboratoriów geologicznych, wypełnia dyspozycję usług świadczonych na ruchomym majątku rzeczowym, o której mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług.

Dla określenia miejsca opodatkowania przedmiotowych transakcji będących przedmiotem wniosku, a stanowiących świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, należy ustalić miejsce ich świadczenia.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Stosownie do art. 28 ust. 7 ww. ustawy w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Analiza treści złożonego wniosku w konfrontacji z przepisami art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) i art. 28 ust. 7 ustawy o VAT prowadzi do stwierdzenia, iż w odniesieniu do usług będących przedmiotem zapytania prowadzonych na ruchomym majątku rzeczowym na terenie Kazachstanu, nie znajdzie zastosowania art. 28 ust. 7 ww. ustawy.

Zatem miejscem świadczenia tych usług, a tym samym opodatkowania, będzie miejsce, gdzie usługi te będą faktycznie świadczone, tj. terytorium Kazachstanu.

Tym samym wykonywane przez Wnioskodawcę na ruchomym majątku rzeczowym usługi nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium kraju oraz w stosunku do nich nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o VAT dotyczące stawek tego podatku. Oznacza to, iż przedmiotowe usługi wykonywane na terytorium Kazachstanu podlegają przepisom obowiązującym na terytorium tego kraju.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl