IBPP2/443-361/07/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-361/07/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. "W", przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu 14 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 marca 2008 r. (data wpływu 11 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie usług pośrednictwa związanych ze sprzedażą produktów turystycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie usług pośrednictwa związanych ze sprzedażą produktów turystycznych.Wniosek ten został przesłany do tut. organu do załatwienia z właściwością, przez Ministerstwo Finansów za pismem z dnia 10 grudnia 2007 r. znak: AP6-068/1539/AJG/07/8206.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 marca 2008 r. (data wpływu 11 marca 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 marca 2008 r. znak: IBPP2/443-361/07/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma "W" prowadzi działalność gospodarczą w głównej mierze polegającą na pośrednictwie w sprzedaży wycieczek turystycznych organizowanych przez głównego organizatora mającego siedzibę poza terytorium Polski tj. w Niemczech. Firma "W" oferuje produkty turystyczne niemieckiego organizatora samodzielnie oraz poprzez polskich przedstawicieli działających i mających siedzibę w Polsce. Ostatecznymi nabywcami produktów są przede wszystkim obywatele Polski. Produkty turystyczne to wycieczki organizowane poza terytorium Polski.

Zgodnie z zawartymi umowami o współpracy firma "W" otrzymuje faktury dokumentujące zakup od pośredników mających siedzibę w Polsce z tytułu prowizji od pozyskanych klientów. Są to faktury opodatkowujące samą prowizję z tytułu sprzedaży ze stawką VAT 22%. Spółka wystawia na głównego organizatora, tj. firmę niemiecką fakturę z tytułu pozyskanych klientów. Faktura dokumentuje sprzedaż - prowizję od sprzedanych produktów turystycznych i nie jest opodatkowana podatkiem VAT, a co za tym idzie nie jest wykazywana w ewidencji VAT oraz deklaracji VAT-7.

Dodatkowo pismem z dnia 10 marca 2008 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż świadczone usługi pośrednictwa w sprzedaży wycieczek turystycznych związane są wyłącznie ze świadczeniem usług, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b). Wnioskodawca działa w imieniu i na rzecz osób trzecich - nie wystawia faktur na rzecz ostatecznego odbiorcy usługi, faktury takie wystawia organizator wycieczki. Ponadto prowizja jaką otrzymuje Wnioskodawca pochodzi od organizatora wycieczki i jest wypłacana w oparciu o fakturę wystawioną przez Wnioskodawcę. Dodatkowo wyjaśniono, że wynagrodzenie prowizyjne z tytułu świadczonych usług zostało określone w ustnej umowie zawartej pomiędzy głównym organizatorem, a Wnioskodawcą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy działanie Spółki w ww. sytuacji jest prawidłowe w zakresie podatku VAT.

2.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług pośrednictwa w zakresie sprzedaży produktów turystycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, działanie Spółki jest zgodne z zapisami ustawy o podatku VAT ponieważ na podstawie:

* art. 27 ust. 1 - w przypadku kontrahenta niemieckiego miejscem świadczenia usług jest terytorium Niemiec, natomiast w przypadku pośredników polskich terytorium Polski,

* art. 28 ust. 5 pkt 2b - miejscem wykonania usługi turystycznej jest siedziba ostatecznego organizatora czyli firmy mającej siedzibę na terytorium Niemiec, a co za tym idzie miejscem opodatkowania podatkiem VAT są Niemcy,

* art. 86 ust. 8 pkt 1 - Spółka ma prawo od odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawianych przez polskich pośredników oraz innych kontrahentów, ponieważ zakupy te w sposób bezpośredni mają związek z czynnościami wykonywanymi na rzecz głównego organizatora wycieczek, tj. firmy niemieckiej.

W związku z powyższym Spółka uważa, że postępowanie w przedmiotowej sprawie jest zgodne z zapisami ustawy o VAT w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na postawie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 cyt. wyżej ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle wymienionej ustawy o podatku VAT, ustalić miejsce świadczenia usług.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Powyższy przepis wyraża ogólną normę dotyczącą ustalenia miejsca świadczenia usług. Oprócz tej ogólnie sformułowanej zasady, ustawa zawiera regulacje szczegółowe.

Na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) cyt. ustawy o VAT, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a) oraz w art. 27 ust. 3 - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi te usługi są związane, z zastrzeżeniem ust. 6.

Stosownie do ust. 6 art. 28 ww. ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W kontekście powyższego należy uznać, że Spółka świadcząc opisane w stanie faktycznym usługi występuje w roli pośrednika. Reprezentuje kontrahenta niemieckiego oraz przedstawia w imieniu i na rzecz swojego kontrahenta ofertę sprzedaży wycieczek turystycznych potencjalnym nabywcom. Działania podejmowane przez Spółkę w ramach świadczonych usług pośrednictwa zmierzają bezpośrednio do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy dostawcą zagranicznym a nabywcami krajowymi, jednak faktury na rzecz ostatecznego nabywcy wystawia organizator wycieczki.Wynagrodzenie prowizyjne Wnioskodawcy zostało określone w ustnej umowie pomiędzy głównym organizatorem a Wnioskodawcą i wypłacane jest w oparciu o fakturę wystawioną przez Wnioskodawcę.

Zatem mając na uwadze powyższe przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy rozpatrywać w kontekście art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług i uznać świadczone przez Wnioskodawcę usługi za usługi pośrednictwa związane bezpośrednio ze świadczeniem usług, o której mowa w wyżej cyt. przepisie, dla których miejscem świadczenia jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane, czyli Niemcy.

W przedmiotowej sytuacji nie ma zastosowania zmiana miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28 ust. 6, gdyż nie zostały spełnione przesłanki zawarte w tym przepisie.

A zatem Podatnik nie ma obowiązku naliczenia podatku od towarów i usług i wykazania go na fakturze VAT z tytułu świadczenia tych usług. Wystawiona w takim przypadku faktura zgodnie z art. 106 ust. 2 ww. ustawy winna zawierać dane określone w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), z wyjątkiem stawki i kwoty podatku, a także kwoty należności wraz z podatkiem oraz winna zawierać adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego regulują natomiast następujące przepisy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika w tytułu nabycia towarów i usług.

Jednocześnie na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Tak więc ww. przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy uzależnia możliwość skorzystania z prawa do obniżenia podatku od towarów i usług od spełnienia łącznie wskazanych w tym przepisie warunków, a mianowicie:

* kwota podatku naliczonego, która ma obniżać kwotę podatku należnego, musi być związana z importowanymi lub nabywanymi towarami i usługami, które dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,

* podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa związane ze sprzedażą produktów turystycznych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie kraju, gdyż miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane, czyli z usługami głównego organizatora mającego siedzibę w Niemczech.

Wnioskodawcy zatem będzie przysługiwało prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego, o którym mowa we wniosku, pod warunkiem, że Wnioskodawca posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Należy również zaznaczyć, iż na Wnioskodawcy ciąży obowiązek udokumentowania świadczonych usług fakturą wystawioną na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy o VAT oraz wykazania w poz. 21 deklaracji VAT-7 transakcji wykonywanych poza terytorium kraju, gdyż zgodnie z objaśnieniami do deklaracji, w pozycji tej wykazuje się dostawę towarów i świadczenie usług poza terytorium kraju RP, w stosunku do której przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług lub prawo zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 tej ustawy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości i zasadności opodatkowania prowizji należnej pośrednikom mającym siedzibę w Polsce, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania oraz własnego stanowiska.Zauważa się jednak, iż w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Gdyby zatem faktury wystawione przez pośredników były fakturami, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, wówczas nie stanowiłyby podstawy do obniżenia podatku należnego, zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl