IBPP2/443-351/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-351/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.), pismem z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 9 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wykonania elewacji oraz prac polegających na ociepleniu stropu garaży znajdujących się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2011 r., pismem z dnia 8 czerwca 2011 r., oraz pismem z dnia 9 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla wykonania elewacji oraz prac polegających na ociepleniu stropu garaży znajdujących się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi od 1998 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest świadczenie usług budowlanych, w szczególności roboty wykończeniowe. Obecnie Wnioskodawca wykonuje prace budowlane polegające na ociepleniu stropu garaży oraz wykonaniu elewacji w budynku mieszkalnym, wielorodzinnym, sklasyfikowanym w PKOB 112.

Powierzchnia użytkowa tego budynku w przeważającej części przeznaczona jest na cele mieszkalne, jednakże na parterze budynku znajdują się lokale użytkowe przeznaczone pod działalność gospodarczą, w podziemiu garaże i schowki lokatorskie oraz kotłownia. Ponadto, na poddaszu znajdują się mieszkania o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m 2. Umowa zawarta z inwestorem ustala jedną kwotą wynagrodzenie należne za ww. zakres robót. Prace budowlane klasyfikowane są w dziale 45 PKWiU i dotyczą budynku jako całości, żadne prace nie będą wykonywane w poszczególnych lokalach.

W piśmie z dnia 3 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

prace budowlane polegające na ociepleniu stropu garaży oraz wykonaniu elewacji - zakwalifikowano jako termomodernizacja,

2.

interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2011 r.

W piśmie z dnia 8 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.

wykonanie elewacji w budynku tj. wykładzina na zewnątrz budynku na wszystkich ścianach zewnętrznych,

2.

Wnioskodawca nie oczekuje interpretacji dla stawki dla robót wykonanych bezpośrednio w lokalach usługowych, bądź lokalach mieszkalnych w częściach, w których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Ponadto w piśmie z dnia 9 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.

prace budowlane, o których mowa we wniosku, tzn. ocieplenie stropu garaży oraz wykonanie elewacji są wykonywane w ramach budowy nowego budynku,

2.

Wnioskodawca nie jest Głównym Wykonawcą, wykonuje w ramach tj. inwestycji tylko prace wskazane we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonanie prac budowlanych dotyczących części wspólnych budynku mieszkalnego, wielorodzinnego, sklasyfikowanego w PKOB 112, polegających na ociepleniu stropu garaży oraz wykonaniu elewacji będzie opodatkowane w całości 8% VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy, wykonanie prac budowlanych polegających na ociepleniu stropu garaży oraz wykonaniu elewacji w budynku mieszkalnym, wielorodzinnym, sklasyfikowanym w PKOB 112, będzie opodatkowane w całości 8% VAT, ze względu na to, że obniżoną stawkę stosuje się do budowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Wykonanie prac budowlanych części wspólnych budynku sklasyfikowanego w PKOB w dziale 112 obiekt budownictwa mieszkaniowego stałego zamieszkania powinno być opodatkowane stawką ustaloną dla całego budynku, czyli 8%. Bowiem wymienione prace nie dotyczą bezpośrednio konkretnych lokali, mają charakter ogólny, dotyczą obiektu budownictwa mieszkaniowego jako całości. Nie można ich wprost przyporządkować do konkretnych lokali. Nie można również na podstawie stosownych przepisów pośrednio przyporządkować ich wartości do poszczególnych lokali. Jedynie wykonanie robót bezpośrednio w lokalach usługowych w budynku, bądź w lokalach mieszkalnych w części, w których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2,na podstawie odrębnej umowy będzie opodatkowana stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r., gdyż w piśmie z dnia 3 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że oczekuje wydania interpretacji w stanie prawnym obowiązującym od tego właśnie dnia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 41 ust. 1 ustawy o VAT określa, że stawka podatku do 31 grudnia 2010 r.wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z art. 146a cyt. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi od 1998 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest świadczenie usług budowlanych, w szczególności roboty wykończeniowe. Obecnie Wnioskodawca wykonuje prace budowlane polegające na ociepleniu stropu garaży oraz wykonaniu elewacji w budynku mieszkalnym, wielorodzinnym, sklasyfikowanym w PKOB 112. Powierzchnia użytkowa tego budynku w przeważającej części przeznaczona jest na cele mieszkalne, jednakże na parterze budynku znajdują się lokale użytkowe przeznaczone pod działalność gospodarczą, w podziemiu garaże i schowki lokatorskie oraz kotłownia. Ponadto, na poddaszu znajdują się mieszkania o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m 2. Umowa zawarta z inwestorem ustala jedną kwotą wynagrodzenie należne za ww. zakres robót. Prace budowlane klasyfikowane są w dziale 45 PKWiU i dotyczą budynku jako całości, żadne prace nie będą wykonywane w poszczególnych lokalach. Prace budowlane polegające na ociepleniu stropu garaży oraz wykonaniu elewacji - zakwalifikowano jako termomodernizacja.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż elewacja polega na wykonaniu wykładziny na zewnątrz budynku na wszystkich ścianach zewnętrznych. Ponadto:

1.

prace budowlane, o których mowa we wniosku, tzn. ocieplenie stropu garaży oraz wykonanie elewacji są wykonywane w ramach budowy nowego budynku,

2.

Wnioskodawca nie jest Głównym Wykonawcą, wykonuje w ramach tj. inwestycji tylko prace wskazane we wniosku.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca wykonując w trakcie budowy elewację budynku, jak i dokonując ocieplenia stropów garaży), dokonuje prac kompleksowych, które dotyczą nie poszczególnych lokali, lecz całości budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego w PKOB 112.

Zatem, w myśl powołanych wyżej przepisów, wykonanie elewacji oraz ocieplenie stropów garaży w budynku mieszkalnym, wielorodzinnym, sklasyfikowanym do PKOB 112, które to prace są wykonane przez Wnioskodawcę w ramach jednej umowy z inwestorem, podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany w przypadku któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, a także zamiany stanu prawnego.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowego budynku do grupowania PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB 112, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków i usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl