IBPP2/443-350/07/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-350/07/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności odpłatnego wydania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności odpłatnego wydania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym, którego zakres działania wymaga organizowania przetargów m.in. na prace dotyczące budowy rurociągów wodociągowych i kanalizacyjnych.Niezbędnym elementem prawidłowego przeprowadzenia postępowania związanego z udzieleniem zamówienia jest przekazanie przez Spółkę, zainteresowanym złożeniem oferty, specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Zawiera ona informacje m.in. o przedmiocie zamówienia, warunkach udziału w postępowaniu, kryteriach wyboru itp.Specyfikacja istotnych warunków zamówienia wydawana jest wszystkim oferentom na ich wniosek. Spółka zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych obciąża potencjalnych wykonawców kosztami druku oraz przekazania SIWZ, które w naszej spółce określa się mianem dokumentacji przetargowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynność odpłatnego wydania Specyfikacji istotnych warunków zamówienia podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, iż na podstawie przepisów zawartych w ustawie o VAT dotyczących definicji towarów i usług można stwierdzić, iż nie obejmują one przekazania specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Nie można materiałów przetargowych zaliczyć do towaru, chociaż jako dokumenty stanowią rzecz, ale nie stanowią w tym przypadku przedmiotu obrotu handlowego. Trudno potraktować zbiór przygotowanych dokumentów za świadczenie odpłatnej usługi. Fakt przygotowania materiałów jest w rzeczywistości usługą wykonywaną we własnym interesie i na własne potrzeby prawidłowego przeprowadzenia udzielenia zamówienia. Pobierana opłata ustalana przez Wnioskodawcę pokrywa jedynie koszty sporządzenia specyfikacji i jej ewentualnej wysyłki, a wiec nie ma znamion zarobkowych. Możliwość pobierania opłaty wynika z art. 37 i art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, pobierana opłata za przesłane materiały przetargowe (SWIZ), zainteresowanym złożeniem oferty, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w celu prawidłowego przeprowadzenia postępowania związanego z udzieleniem zamówienia, Wnioskodawca przekazuje zainteresowanym złożeniem oferty, Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia. Ww. specyfikacja wydawana jest wszystkim oferentom na ich wniosek. Wnioskodawca w oparciu o przepisy art. 37, art. 41 ust. 2 i art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655) pobiera ustaloną przez niego opłatę, która nie ma znamion zarobkowych, a pokrywa jedynie koszty sporządzenia specyfikacji i jej ewentualnej wysyłki.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy - Prawo zamówień publicznych, przepisy ustawy stosuje się do udzielania zamówień publicznych m.in. przez:

1.

jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych;

2.

inne, niż określone w pkt 1, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;

3.

inne, niż określone w pkt 1, osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:

a)

finansują je w ponad 50% lub

b)

posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub

c)

sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub

d)

mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego.

Udzielenie zamówienia publicznego, następuje generalnie w trybie postępowania przetargowego. Jednym z elementów takiego postępowania - zgodnie z art. 42 ust. 2 cyt. ustawy - jest przekazanie zainteresowanemu złożeniem oferty tzw. specyfikacji istotnych warunków zamówienia, za którą zamawiający może żądać opłaty pokrywającej wyłącznie koszty jej druku oraz przekazania. Treść powołanego przepisu zawiera, jedynie wskazówki, co do ustalenia ceny za dostarczone materiały, przesądzając o braku możliwości zawarcia w tej kwocie zysku. Możliwe jest natomiast ustalenie ceny na poziomie niższym, niż wynika to ze sporządzonej kalkulacji kosztów bądź też nie pobieranie opłaty w ogóle. Zatem wskazany przepis reguluje tylko górną granicę ustalania tej opłaty.

Z uwagi na powyższe uznać należy, iż wskazana we wniosku czynność mieści się w sferze cywilnoprawnych stosunków łączących oferenta z potencjalnymi wykonawcami. Wnioskodawca przekazując oferentom specyfikacje przetargowe za wynagrodzeniem, spełnia tym samym przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające na zaliczenie czynności odpłatnego wydania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia do kategorii usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stawka podatku VAT dla czynności odpłatnego wydania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl