IBPP2/443-349/08/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-349/08/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. T. P., przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2008 r. (data wpływu 9 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyjmowania od kontrahentów papierowych faktur korygujących do faktur elektronicznych oraz ujmowania ich w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyjmowania od kontrahentów papierowych faktur korygujących do faktur elektronicznych oraz ujmowania ich w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą prawną - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która w ramach działalności gospodarczej dokonuje transakcji z wieloma podmiotami. Z wieloma kontrahentami Wnioskodawca zawarł umowy o przesyłaniu faktur w formie elektronicznej.System informatyczny stosowany w celu przesyłania faktur elektronicznych nie posiada funkcjonalności pozwalającej na obsługę faktur korygujących. W związku z czym, do faktur wystawionych w formie elektronicznej wystawiane są papierowe korekty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym postępowanie podatnika polegające na przyjmowaniu od kontrahentów papierowych faktur korygujących do faktur elektronicznych i ich ujmowaniu w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur, a w szczególności art. 5 ust. 2 przewidują możliwość korygowania faktur elektronicznych przy zastosowaniu dokumentów papierowych. Zgodnie ze wskazanym powyżej przepisem "w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawienie i przesianie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawiania i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej ".Należy się zatem zgodzić, że mimo, iż co do zasad faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie, to jednak w pewnych przypadkach dopuszczalne jest wystawianie tych dokumentów w formie papierowej. Jedną z przesłanek jest tutaj zaistnienie przeszkód technicznych. Minister Finansów nie sprecyzował, jakie przeszkody techniczne miał na myśli. Należy zatem, zgodnie z zasadami dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego, ustalić znaczenie tego pojęcia.

W pierwszej kolejności trzeba podkreślić, że podstawowym rodzajem wykładni w prawie podatkowym jest wykładnia językowa. "Ustawa w momencie jej opublikowania i wejścia w życie odrywa się od jej twórców, żyjąc poprzez słowa zawarte w jej tekście. Punktem wyjścia wykładni powinien być zatem tekst prawny, poprzez który prawodawca przekazuje adresatom normy postępowania" Ryszard Mastalski "Prawo podatkowe", wyd. C. H. BECK, Warszawa 2004, s. 170. Wykładnia językowa zakreśla też granice interpretacji w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym.Zgodnie ze słownikowym znaczeniem słowa "przeszkoda" jest to "to, co utrudnia lub uniemożliwia zrealizowanie czegoś" (internetowy słownik języka polskiego sjp.pwn.pl). Natomiast wyraz "techniczny" - to "dotyczący techniki wykonywania jakichś czynności lub sposobu realizacji czegoś" (internetowy słownik języka polskiego sjp.pwn.pl. A zatem "przeszkoda techniczna" to przeszkoda dotycząca techniki wykonywania/realizacji czegoś.Odnosząc powyższe ustalenia do analizowanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w sytuacji, kiedy system wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej nie posiada funkcjonalności pozwalającej na wystawianie i przesyłanie w tej formie faktur korygujących, to jest to przeszkoda techniczna, o której mowa w treści interpretowanego przepisu, a co za tym idzie podatnik jest zobowiązany do postępowania w sposób wskazany w treści przepisu - czyli wystawić papierową fakturę korygującą z adnotacja, iż dotyczy ona faktury wystawionej w formie elektronicznej.Takie stanowisko prezentuje też Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w piśmie z dnia 21 maja 2007 r. (sygn. IS.II/2-443/33/07, publ. sip.mf.gov.pl), w którym stwierdził, że: " (...) przeszkody wynikające z ograniczeń systemowych (informatycznych) do wystawiania korekt w formie elektronicznej spełniają przesłanki przeszkody technicznej (o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia), bowiem dotyczą technicznych braków systemu komputerowego w zakresie wystawiania faktury korygującej. Zdaniem tut. organu podatkowego, zakres pojąć «przeszkody formalne lub techniczne» obejmie zarówno awarią systemu, wycofanie zgody na elektroniczną wymianą danych przez kontrahenta jak również ograniczenia systemowe (...) ".Biorąc pod uwagę powyższe argumenty należy stwierdzić, że przedstawione w opisie stanu faktycznego postępowanie podatnika jest zgodne z obowiązującym prawem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zawiera w art. 106 ust. 10 delegację dla Ministra Finansów, na podstawie której może on określić w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej.Zgodnie z przepisem § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), rozporządzenie to określa sposoby i warunki wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną. Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia faktury mogą być wystawiane i przesyłane, w formie elektronicznej, po uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.

Zgodnie z § 4 cyt. rozporządzenia, faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

1.

bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2.

poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Zgodnie z § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. W § 5 ust. 2 cyt. rozporządzenia, postanowiono, iż w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej. W związku z ww. przepisami przypadek, w którym podatnik może wystawić fakturę w formie papierowej do faktury wystawionej w formie elektronicznej, dotyczy sytuacji nadzwyczajnych, takich gdzie system informatyczny używany przez podatnika umożliwiał mu wystawianie i przesyłanie faktur korygujących oraz duplikatów faktur w formie elektronicznej, jednak z przyczyn technicznych, czy też formalnych w danym momencie nie jest możliwe wystawianie i przesłanie tych faktur w formie elektronicznej. Taką przeszkodą techniczną może być np. przejściowa awaria komputera, serwera, systemu.

Możliwość zagwarantowania autentyczności pochodzenia i integralności faktur daje podpisanie z kontrahentem umowy określającej warunki wymiany danych elektronicznych (EDI). Umowa ta musi przewidywać stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych. Tak więc należy uznać, iż podatnik korzystający z systemu informatycznego nie ma prawa do wystawienia faktury korygującej e-fakturę (lub duplikatu e-faktury) w formie papierowej, w sytuacji, w której z założenia w tym systemie nie jest możliwe wystawianie ww. faktur w formie elektronicznej. Tym samym należy stwierdzić, że, jeżeli faktury pierwotne wystawiono w formie papierowej to faktury korygujące również muszą mieć formę papierową.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest osobą prawną - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która w ramach działalności gospodarczej dokonuje transakcji z wieloma podmiotami. Z wieloma kontrahentami Wnioskodawca zawarł umowy o przesyłaniu faktur w formie elektronicznej.System informatyczny stosowany w celu przesyłania faktur elektronicznych nie posiada funkcjonalności pozwalającej na obsługę faktur korygujących. W świetle powyższego, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż wskazane przez niego przeszkody wynikające z ograniczeń systemowych do wystawiania faktur lub duplikatów w formie elektronicznej spełniają przesłanki przeszkody technicznej, o której mowa w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia. W przepisie § 5 ust. 2 wyżej cytowanego rozporządzenia, jest mowa "o dokumencie, o którym mowa w ust. 1", tj. fakturze korygującej lub duplikacie faktury - czyli w liczbie pojedynczej, a nie w liczbie mnogiej - o dokumentach. Oznacza to, że wystawianie faktur korygujących i duplikatów faktur - w formie papierowej powinno mieć charakter incydentalny i ograniczać się do sytuacji, kiedy system informatyczny używany przez podatnika, tylko w danym momencie uniemożliwia mu wystawianie i przesyłanie faktur korygujących i duplikatów w formie elektronicznej. Przeszkodą taką może być np. awaria komputera, serwera, systemu lub inne czasowe przeszkody techniczne. Niedopuszczalne jest natomiast przyjęcie z góry zasady wystawiania faktur korygujących i duplikatów w formie papierowej do wystawianych wcześniej faktur w formie elektronicznej.

Reasumując, należy więc uznać, że jeżeli wystawca faktury, który uzyskał akceptację kontrahenta na wystawianie mu faktur elektronicznych, może wystawić fakturę lub fakturę korygującą w formie papierowej, tylko w wyjątkowych okolicznościach o których mowa w § 5 ust. 2 cyt. rozporządzenia. Natomiast w sytuacji, w której z góry wie, że nie będzie w stanie wystawiać faktur korygujących i duplikatów faktur w formie elektronicznej, to powinien zrezygnować w ogóle z takiej formy wystawiania faktur lub ewentualnie zastosować taki system informatyczny, który pozwala wystawiać także faktury korygujące w formie elektronicznej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż powołana przez Wnioskodawcę decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie dotyczy konkretnej indywidualnej sprawy przedstawionej w określonym stanie faktycznym a dokonane w niej rozstrzygnięcie wiąże tylko w konkretnej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl