IBPP2/443-347/07/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-347/07/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko uczelni przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2007 r. (data wpływu 4 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wyodrębnionych zadań projektu badawczego zamawianego Nr......./2006 pt.: "Gospodarka i rozwój technicznego wykorzystania odpadów z tworzyw polimerowych w Polsce" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wyodrębnionych zadań projektu badawczego zamawianego Nr......../2006 pt.: "Gospodarka i rozwój technicznego wykorzystania odpadów z tworzyw polimerowych w Polsce".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego ustanowił Instytut jednostką kierującą realizacją ww. projektu badawczego zamawianego Nr......2006 pod ww. tytułem. Projekt jest finansowany z Budżetu Państwa i realizowany w oparciu o umowę Nr..../2007 na wykonanie projektu badawczego zamawianego, zawartą w dniu 19 września 2007 r. w Warszawie pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Instytutem działającym w oparciu o umowę konsorcjum zawartą w dniu 30 lipca 2007 r. oraz "Kierownikiem projektu". Wnioskodawca jest samodzielnym wykonawcą wyodrębnionych zadań projektu badawczego zamawianego Nr...../2006 na podstawie umowy konsorcjum zawartej w dniu 30 lipca 2007 r. We wspólnej realizacji projektu uczestniczy kilka jednostek, które zdeklarowały swój udział w zadaniu na zasadach równouprawnienia tj. współwykonawców (nie podwykonawców), mających autorskie odrębne i nie podporządkowane innej jednostce prawa własności uzyskanych wyników, a także własne, odrębne i niezależne kosztorysy i harmonogramy prac.W wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mające wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu będzie ogólnodostępna wiedza w postaci publikacji w czasopismach, prezentacji na ogólnodostępnych konferencjach, jak również ogólnodostępnych sprawozdaniach i raportach.Z rezultatów projektu badawczego zamawianego korzystać będzie całe społeczeństwo i uzyskana wiedza będzie stanowiła własność intelektualna całego społeczeństwa. Oznacza to, ze w rozumieniu art. 5 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w naszym projekcie zamawianym nie występuje określony świadczeniobiorca. Instytut Chemii Przemysłowej im. prof. I. M., sprawujący jedynie funkcję kontrolną nad wykorzystaniem finansów publicznych nie jest świadczeniobiorcą. Uzyskane wyniki badań mogą być wykorzystane w przyszłości do opracowania nowych projektów naukowo-badawczych i rozwojowych, których finansowanie realizacji nie obejmuje przedmiotowy projekt badawczy zamawiany. Uzyskane wyniki mogą, po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu, stanowić w przyszłości przedmiot patentów. Koszty z tym związane nie będą ponoszone w ramach niniejszego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tego tytułu Wnioskodawca jako samodzielny wykonawca wyodrębnionych zadań projektu badawczego zamawianego Nr....../2006 pt.: "Gospodarka i rozwój technicznego wykorzystania odpadów z tworzyw polimerowych w Polsce" podlega w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (art. 5, ust. 1 pkt 1).

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, że jako samodzielny wykonawca wyodrębnionych zadań projektu badawczego zamawianego Nr.......2006 pt.: "Gospodarka i rozwój technicznego wykorzystania odpadów z tworzyw polimerowych w Polsce" nie podlega w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (art. 5, ust. 1 pkt 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C... - R. J. T. orzekł, iż świadczenie usług realizowane jest za wynagrodzeniem w rozumieniu artykułu 2 (1) Szóstej Dyrektywy i stąd podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie strony umowy określiły wynagrodzenie należne z tytułu danego świadczenia.Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy usługa badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu.

O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a jednostką badawczą.Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca współuczestniczy w realizacji projektu badawczego jako samodzielny wykonawca wyodrębnionych zadań z nim związanym. Wnioskodawca nie wykonuje usługi na zlecenie na zasadzie podwykonawstwa lecz uczestniczy jako jedna z kilku jednostek, które zadeklarowały swój udział w zadaniu na zasadach równouprawnienia tj. współwykonawców, mających autorskie, odrębne i nie podporządkowane innej jednostce prawa własności uzyskanych wyników a także własne odrębne i niezależne kosztorysy i harmonogramy prac. Ww. projekt badawczy jest finansowany z budżetu państwa i realizowany w oparciu o umowę Nr......./2007.

Z przepisu art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) wynika, że środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie projektów badawczych są przekazywane jednostkom naukowym na podstawie umowy. Tym samym zawierana z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowa nie stanowi umowy o świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Ponadto Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym stwierdził, iż w wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mające wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu będzie ogólnodostępna wiedza w postaci publikacji w czasopismach, prezentacji na ogólnodostępnych konferencjach oraz ogólnodostępnych sprawozdaniach i raportach. Wykonywane przez Wnioskodawcę badania będą służyły całemu społeczeństwu, a uzyskana w wyniku realizacji projektu wiedza będzie stanowiła własność intelektualną całego społeczeństwa. Ww. projekt nie jest realizowany dla określonego świadczeniobiorcy. Również Instytut, sprawujący funkcję kontrolną nad wykorzystaniem finansów publicznych, nie jest świadczeniobiorcą. Wnioskodawca, jako samodzielny wykonawca wyodrębnionych zadań ww. projektu badawczego posiada autorskie, odrębne i nie podporządkowane innej jednostce prawa własności uzyskanych wyników.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, oznacza to, że Wnioskodawca nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywanie czynności w ramach realizacji części projektu badawczego nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl