IBPP2/443-346/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-346/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Z., przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2008 r. (data wpływu 8 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.) oraz pismem z dnia 10 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oopodatkowania sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 czerwca 2008 r. znak: IBPP2/443-346/08/EJ oraz pismem z dnia 10 czerwca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna miasta, realizuje zadania w zakresie obsługi finansowo-księgowej szkół, przedszkoli oraz innych placówek oświatowych. Szkoły prowadzą stołówki szkolne, z których korzystają uczniowie i pracownicy szkoły, a także dzieci i pracownicy innych szkół nieposiadające zaplecza kuchennego, których organem prowadzącym jest również miasto Katowice. W kilku placówkach świadczy się także tzw. usługi cateringowe tj. posiłki są dowożone do innych placówek nieposiadających zaplecza kuchennego. Głównie dotyczy to uczniów objętych opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Dotychczas w rozliczeniach podatku od towarów i usług Wnioskodawca opierał się na interpretacji Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Katowicach (nr II USPP/443/26/251/116918/2004), które klasyfikowało powyższe usługi w grupowaniu PKWiU 80.10.11-00.00 - usługi w zakresie edukacji - zwolnione z VAT. Jednak fakt, iż szkoły gotują i dowożą posiłki dla dzieci z innych szkół budzi wątpliwości u Wnioskodawcy co do prawidłowości zastosowanej stawki.

W piśmie z dnia 5 czerwca 2008 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że symbole statystyczne PKWiU dla świadczonych usług, a podane we wniosku z dnia 19 marca 2008 r., wynikają z własnego zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę świadczonych usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Z pisma tego wynika także, że szkoły prowadzące stołówki szkolne nie mają podpisanych umów z innymi szkołami czy też placówkami gminnymi (np. z MOPS) na świadczenie usług w zakresie wyżywienia czy też sprzedaży posiłków. Zasady działania sektora finansów publicznych powodują, że podział zadań do wykonania pomiędzy jednostkami tego samego samorządu terytorialnego odbywa się bez powstawania zobowiązań o charakterze cywilnoprawnym. Usługi stołówkowe świadczone między szkołami, a w szczególności między placówkami będącymi na utrzymaniu gminy (np. MOPS) stanowią usługi świadczone między jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi lub gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych.

Ponadto, w piśmie z dnia 10 czerwca, Wnioskodawca wskazał, iż szkoły, które korzystają ze stołówki w innych placówkach lub w formie cateringu, pobierają opłaty od uczniów w wysokości tzw. "wsadu do kotła" zgodnie z uchwałą Rady Miasta Katowice. Szkoła która korzysta z posiłków w innej placówce lub w formie cateringu zamawia odpowiednią ilość obiadów na podstawie zebranych kwot oraz listy dzieci z MOPS objętych dożywianiem. Posiłki są rozliczane w szkole prowadzącej stołówkę, która przygotowała obiady. Z kolei środki finansowe za dożywianie dzieci objętych opieką socjalną są otrzymane z MOPS i przekazywane na konto szkoły przygotowującej posiłki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i według jakiej stawki VAT należy opodatkować posiłki dla dzieci dochodzących z innych szkół, a także posiłki dowożone dla dzieci z innych placówek, nieposiadających zaplecza kuchennego.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez stołówkę dla własnych uczniów i pracowników, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 80 - usługi w zakresie edukacji, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegałyby zwolnieniu z VAT. Natomiast przygotowywanie i wydawanie posiłków w stołówce dla dzieci z innych szkół - sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 - jako usługi stołówkowe, zgodnie z poz. 27 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie VAT, należałoby opodatkować stawką VAT w wysokości 7%.

Z kolei usługi polegające na dostarczaniu posiłków do innych placówek oświatowych (catering), należałoby również zakwalifikować do grupowania PKWiU 55.51.10-00.00 - jako usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych zgodnie z poz. 27 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie VAT i opodatkować stawką w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy). Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Ponadto w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwolnione od podatku są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że szkoły prowadzą stołówki szkolne, z których korzystają uczniowie i pracownicy szkoły, a także dzieci i pracownicy innych szkół nieposiadających zaplecza kuchennego. W kilku placówkach świadczone są także usługi cateringowe, tzn. posiłki są dowożone do innych placówek nieposiadających zaplecza kuchennego. Dotyczy to głównie uczniów objętych opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Szkoła, która korzysta z posiłków w innej placówce lub w formie cateringu, zamawia odpowiednią ilość obiadów na podstawie zebranych kwot oraz listy dzieci z MOPS objętych dożywianiem. Posiłki są rozliczane w szkole prowadzącej stołówkę, która przygotowała obiady. Z kolei środki finansowe za dożywianie dzieci objętych opieką socjalną są otrzymywane z MOPS i przekazywane na konto szkoły przygotowującej posiłki.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla własnych uczniów i pracowników szkoły, sklasyfikowana w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji", korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT.

Natomiast świadczenie przez szkołę (jako jednostkę budżetową) na rzecz innych szkół (a więc też jednostek budżetowych) usług w zakresie sprzedaży posiłków, z których korzystają uczniowie i pracownicy tych szkół, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Należy zaznaczyć, że bez wpływu na powyższe pozostaje okoliczność, iż ww. posiłki nabywane są de facto ze środków uzyskanych z wpłat pracowników szkoły, rodziców uczniów czy też środków przekazywanych przez MOPS (w przypadku dzieci objętych opieką socjalną).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania tych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usługi, świadczonej przez Wnioskodawcę, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl