IBPP2/443-342/07/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-342/07/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. NP, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu 4 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 6 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa w sprzedaży kabli i osprzętu elektrycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2008 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa w sprzedaży kabli i osprzętu elektrycznego.Ww. wniosek został uzupełniony pismem (data wpływu 6 marca 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 marca 2008 r. znak: IBPP2/443-342/07/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka Sp. z o.o. (NP) prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na usługach reprezentowania firm zagranicznych (X) i (Y) w zakresie sprzedaży kabli, prowadząc rozmowy z firmami polskimi zainteresowanymi produktami koncernu X, dostarczając informacji na temat zjawisk zachodzących na rynku polskim oraz oczekiwań klientów, zaklasyfikowaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do grupowania w:

PKWiU 51.43. 1 - "Usługi w zakresie handlu hurtowego elektrycznymi artykułami gospodarstwa domowego",

PKWiU 51.87.1 - "Usługi w zakresie handlu hurtowego pozostałymi maszynami i urządzeniami dla przemysłu, handlu i transportu wodnego, z wyłączeniem maszyn rolniczych",

PKWiU 51.65. 1 - "Usługi w zakresie handlu hurtowego pozostałymi maszynami i urządzeniami dla przemysłu, handlu i transportu wodnego".

Usługi te Wnioskodawca świadczy od początku roku 2006 na rzecz X i Y, którzy są producentami kabli. Z tytułu wykonywanych usług NP otrzymuje wynagrodzenie zgodnie z zawartą umową w formie zwrotu kosztów poniesionych na wykonanie tych usług. W fakturach wystawianych, na podstawie przyznanego PKWiU, co miesiąc doliczany jest podatek VAT w wysokości 22%.Jeden z kontrahentów Wnioskodawcy wystąpił z zapytaniem, dlaczego do wykonanych usług naliczany jest podatek VAT należny, skoro VI Dyrektywa w art. 9 § 2e, na którą się powołuje mówi, że miejscem świadczenia tego rodzaju usług jest miejsce wysłania towaru, tj. Niemcy lub Belgia, a w związku z tym należny podatek płacą odbiorcy usług. Firmy X jak i Y ze swojej działalności rozliczają się na terenie odpowiednio Niemiec (X) jak i Belgii (Y) z podatku od wartości dodanej i są zidentyfikowane na potrzeby tego podatku każda na terytorium własnego kraju.

W ww. uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że usługi reprezentacji świadczone na rzecz kontrahentów X i Y są związane ściśle z dostawą towarów. Jako NP Sp. z o.o. realizuje tę usługę wśród kontrahentów krajowych. Do biura Spółki wpływają zamówienia na konkretne towary, następnie są one przesyłane do X. Realizacja zamówienia w Niemczech kończy się wysłaniem towaru do wskazanego kontrahenta w Polsce.W przypadku Y sprawa realizacji zamówienia odbywa się w następujący sposób: osoba wyznaczona do reprezentacji produktów z ramienia Y działa podobnie jak inni pracownicy, z tym że zamówienia uzyskane przez niego składane są u autoryzowanego dystrybutora w Polsce, który z kolei samodzielnie sprowadza towar z Belgii. Nie zmienia to jednak faktu, iż ciągle jest to usługa związana z reprezentacją towarów na rzecz osób trzecich i ma ścisły związek z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. Reasumując, usługi reprezentacji zmierzają do zawarcia umowy między polskim kontrahentem a X lub Y, bądź doprowadzają do realizacji konkretnych zamówień.

Wynagrodzenie za wykonane usługi reprezentacji zostało ściśle określone w umowie między stronami. Na podstawie zlecenia reprezentacji produktów na rynku polskim Wnioskodawca ponosi związane z tym wydatki, które zgodnie z zawartą umową, nalicza co miesiąc do X i Y. Koszty te zostały literalnie wymienione w umowie między stronami. Ma to zagwarantować pełen zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków z usług reprezentacji wykonywanych na rzecz kontrahenta zagranicznego. Generowane podczas tej działalności koszty są kalkulowane i przekazywane do akceptacji osobie wskazanej przez kontrahenta zagranicznego. Po zatwierdzeniu kosztów wystawia się fakturę zatwierdzoną wartością, która stanowi wynagrodzenie za reprezentowanie na rynku polskim kompletnego zakresu produktów w imieniu.

W okresie od 2006 r. NP Sp. z o.o. działa w imieniu i na rzecz osób trzecich wykonując usługę reprezentacji określonej grupy towarów produkowanych przez kontrahentów zagranicznych. Usługa reprezentacji odbywa się na podstawie przedstawienia (zademonstrowania) potencjalnym klientom Firmy, jako producenta kabli i osprzętu elektrycznego, a ponadto udostępnienia próbek konkretnych wyrobów produkowanych przez X i Y, sposobu ich zastosowania, zademonstrowania możliwości technicznych, właściwości i parametrów, organizacji szkolenia z montażu produktów oraz dodatkowo przekazania katalogów i ulotek, płyt CD jak również omówienie możliwości technologicznych produkcji kabli itp. wyrobów.Przedstawiony stan faktyczny co do reprezentowania produktów jest analogiczny dla każdej z reprezentowanych spółek zagranicznych. Różnice dotyczą wyłącznie sposobu realizacji zamówienia towaru z poszczególnych firm. Nie zmienia to jednak faktu, iż jest w tym wypadku realizowana przez NP Sp. z o.o. usługa, w imieniu i na rzecz osób trzecich, związana bezpośrednio z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dotychczasowy sposób naliczania podatku VAT jest prawidłowy.

2.

Czy należy dokonać zmiany sposobu zgodnie z art. 28. ust. 5 pkt 2 lit. c), tj. w fakturach za usługi nie doliczać podatku VAT traktując je jako usługi nieopodatkowane w Polsce.

3.

Czy zmianę sposobu możemy wprowadzić z dniem 1 stycznia 2008 r., czy dokonać w 2007 r. korekt za rok 2006 i 2007.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pośrednictwa nie podlegają opodatkowaniu w Polsce ze względu na miejsce świadczenia tych usług. Podstawą opodatkowania podatkiem VAT nie jest przypisany nr klasyfikacji PKWiU, a wyłącznie to, że usługi te są związane bezpośrednio z dostawą towarów i zgodnie z zapisami art. 27 i art. 28 są opodatkowane na terytorium Belgii lub Niemiec pod warunkiem jednak że nabywca podał dla wykonywanych czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, co w rzeczywistości zostało dopełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na postawie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 cyt. wyżej ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Zatem dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle wymienionej ustawy o podatku VAT, ustalić miejsce świadczenia usług.W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Powyższy przepis wyraża ogólną normę dotyczącą ustalenia miejsca świadczenia usług.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter, np. przy świadczeniu usług pośrednictwa.Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów z zastrzeżeniem ust. 6.

Z ust. 6 art. 28 wynika, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenie usługi, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.Zatem dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych opodatkowana jest w miejscu rozpoczęcia transportu.

W kontekście powyższego należy uznać, że Spółka świadcząc opisane w stanie faktycznym usługi występuje w roli pośrednika. Reprezentuje zagraniczne firmy X i Y oraz przedstawia w imieniu i na rzecz swoich kontrahentów ofertę sprzedaży kabli i osprzętu elektrycznego potencjalnym nabywcom, dostarcza informacji związanych z oczekiwaniami klientów (itd.).

Działania podejmowane przez Spółkę w ramach świadczonych usług pośrednictwa zmierzają bezpośrednio do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy dostawcą zagranicznym a nabywcami krajowymi. Zatem mając na uwadze powyższe przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy rozpatrywać w kontekście art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług i uznać świadczone przez Wnioskodawcę usługi za usługi pośrednictwa związane bezpośrednio z dostawą towarów, o której mowa w wyżej cyt. przepisie, dla których miejscem świadczenia jest miejsce dokonania dostawy towarów.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi mają bezpośredni związek z dostawą towarów. Zatem miejscem świadczenia tych usług, w związku z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) i art. 22 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, będzie miejsce dokonania dostawy towarów, czyli odpowiednio Niemcy lub Belgia. W przedmiotowej sytuacji nie ma zastosowania zmiana miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28 ust. 6, gdyż nie zostały spełnione przesłanki zawarte w tym przepisie.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał ponadto, że za świadczone na rzecz kontrahenta niemieckiego lub belgijskiego usługi wystawia faktury, w których każdorazowo nalicza podatek VAT.Należy wyjaśnić, iż w myśl przepisu § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust. 2).Tak więc wykonanie ww. usług winno zostać udokumentowane fakturą wystawioną zgodnie z przywołanym powyżej przepisem § 27 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Jednocześnie należy dodać, iż na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania w poz. 21 deklaracji VAT-7 transakcji wykonywanych poza terytorium kraju.

Reasumując należy stwierdzić, że dotychczasowy sposób naliczania podatku VAT w wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach był niezgodny z wyżej cytowanymi przepisami rozporządzenia. Zatem do faktur potwierdzających dotychczasowe świadczenie usług w zakresie pośrednictwa należy wystawić faktury korygujące, ponieważ stosownie do § 17 cyt. rozporządzenia w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury wystawia się fakturę korygującą.Natomiast w stosunku do faktur będących potwierdzeniem przyszłych transakcji należy stosować zasady określone w wyżej cytowanym przepisie § 27 rozporządzenia.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl