IBPP2/443-340/09/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-340/09/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 12 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 14 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 14 lipca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 lipca 2009 r. znak: IBPBI/1/415-391/09/BK, IBPP2/443-340/09/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Głównym celem działalności jest dostarczanie mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych w ramach akcji "szklanka mleka". Za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego Wnioskodawca korzysta z programu "Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach o światowych". Założeniem ww. programu jest obniżenie ceny mleka i jego przetworów oferowanych dzieciom i młodzieży. Obecnie dopłaty te są realizowane ze środków wspólnotowych, Budżetu Państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa. Dopłaty powyższe Wnioskodawca otrzymuje ze wszystkich źródeł i traktuje je jako przychód podatkowy w momencie wpływu na rachunek bankowy. Ponadto dopłatę ze środków wspólnotowych, z Budżetu Państwa oraz Funduszu Promocji Mleczarstwa Wnioskodawca pomniejsza o kwotę należnego podatku od towarów i usług oraz opodatkowuje podatkiem VAT. Dochód osiągnięty z prowadzonej działalności jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych opodatkowany podatkiem liniowym oraz podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dopłaty z Agencji Rynku Rolnego realizowane ze środków wspólnotowych, Budżetu Państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych w ramach akcji "szklanka mleka" wypłacanych za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego realizowane ze Środków Wspólnotowych, Funduszu Państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ze wskazanego przepisu wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Spożycie mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych jest jednym z instrumentów funkcjonujących na rynku mleka i przetworów mlecznych w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Podstawy prawne funkcjonowania tego mechanizmu zawarte są w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 657/2008 z dnia 10 lipca 2008 r. (Dz. U. L 183 z 11 lipca 2008 r., str. 17) ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach edukacyjnych.

Beneficjentami tej pomocy, w myśl art. 2 powyższego rozporządzenia, są uczniowie, którzy regularnie uczęszczają do jednego z następujących typów instytucji edukacyjnych: przedszkola/inne przedszkolne instytucje oświatowe, szkoły podstawowe i średnie, zarządzane lub uznane przez właściwe organy państwa członkowskiego.

Artykuł 6 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi, iż o pomoc ubiegać się mogą:

a.

instytucje oświatowe,

b.

władze oświatowe odnośnie do produktów rozdzielanych wśród uczniów w obrębie ich obszaru,

c.

dostawcy produktów, jeżeli tak zostało przewidziane w państwie członkowskim,

d.

organizacje działające w imieniu jednej lub większej liczby instytucji oświatowych lub władz oświatowych i specjalnie ustanowione dla tych celów, jeżeli tak zostało przewidziane w państwie członkowskim.

Wnioskujący o pomoc muszą być zatwierdzeni do tych celów przez właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się instytucja oświatowa, do której dostarczane są produkty (art. 7 rozporządzenia).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia, państwa członkowskie sprawdzają, czy maksymalna ilość 0,25 litra, o której mowa w art. 102 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, nie jest przekroczona, uwzględniając liczbę dni szkolnych oraz liczbę uczniów regularnie uczęszczających do szkoły w okresie objętym wnioskiem o dotację oraz uwzględniając współczynnik, o którym mowa w art. 4 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Głównym celem działalności jest dostarczanie mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych w ramach akcji "szklanka mleka". Za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego Wnioskodawca korzysta z programu "Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach o światowych". Założeniem ww. programu jest obniżenie ceny mleka i jego przetworów oferowanych dzieciom i młodzieży. Obecnie dopłaty te są realizowane ze środków wspólnotowych, Budżetu Państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa. Dopłaty powyższe Wnioskodawca otrzymuje ze wszystkich źródeł i traktuje je jako przychód podatkowy w momencie wpływu na rachunek bankowy. Ponadto dopłatę ze środków wspólnotowych, z Budżetu Państwa oraz Funduszu Promocji Mleczarstwa Wnioskodawca pomniejsza o kwotę należnego podatku od towarów i usług oraz opodatkowuje podatkiem VAT. Dochód osiągnięty z prowadzonej działalności jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych opodatkowany podatkiem liniowym oraz podatkiem VAT.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż otrzymana przez Wnioskodawcę pomoc wypłacana za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego realizowana ze Środków Wspólnotowych, Funduszu Państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa, stanowi dopłatę mającą bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 19 ust. 21 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

W konsekwencji oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl