IBPP2/443-340/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-340/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. Ch., przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, iż w przytoczonym we wniosku stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług pomiędzy kontrahentami (beneficjentami świadczenia) a Wnioskodawcą, z tytułu którego wynagrodzeniem są premie wypłacane przez dostawców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, iż w przytoczonym we wniosku stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług pomiędzy kontrahentami (beneficjentami świadczenia) a Wnioskodawcą, z tytułu którego wynagrodzeniem są premie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podstawowym rodzajem działalności Wnioskodawcy jest obrót hurtowy artykułami spożywczymi. Wnioskodawca jak i jego dostawcy w ramach współpracy handlowej stosują różne techniki sprzedażowo-marketingowe. W zawartych umowach handlowych Spółka jest dodatkowo premiowana w 2008 r. za:

1.

zrealizowanie planu zakupów, jego przekroczenie,

2.

zrealizowany wzrost zakupów w stosunku do okresu poprzedniego,

3.

utrzymanie ciągłości sprzedaży danego produktu, z danymi klientami,

4.

wzrost ilości klientów w danym okresie

5.

wyłączność sprzedaży produktów danego producenta,

6.

płatność gotówką,

7.

ilość towaru w jednorazowej dostawie (im większy tonaż dostawy, tym wyższy rabat),

8.

za odbiór własnym transportem.

Stosownie do stanowiska Ministra Finansów wyrażonego w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, Spółka jak i jej dostawcy traktują premie jako rabaty lub jako wynagrodzenie za świadczone usługi. I tak w związku z tym Wnioskodawca otrzymuje faktury korygujące - jeśli udzielono mu rabatów w myśl art. 29 ust. 4 ustawy o VAT lub Wnioskodawca wystawia fakturę VAT za świadczone usługi, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. A więc każdorazowo wypłacone lub otrzymywane premie pieniężne za wyżej wymienione czynności w pkt od 1-8 są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Jednak opublikowane wyroki NSA w związku z premiami pieniężnymi nie podzielają stanowiska Ministra Finansów i uznają, iż opodatkowanie usługi świadczonej przez nabywcę towaru będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania. W związku z tym przyznane premie pieniężne, wypłacone np. w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie są dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi i nie powinny być dokumentowane fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującej w 2008 r., postępowanie Wnioskodawcy i jej dostawców opisane w poz. 50 należy uznać za prawidłowe, tj. czy premie pieniężne za czynności wymienione w punktach od 1-5 uznać za wynagrodzenie za świadczenie usługi w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wymienione w punktach 1-5 są wynagrodzeniem za określone zachowanie podatnika, które to zachowanie jest w istocie świadczeniem usługi podlegającej opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującej w 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

- zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z kontrahentami umowy handlowe, na mocy których dostawcy dodatkowo premiują Spółkę. Spółka jak i dostawcy traktują premie jako wynagrodzenie za świadczenie usług wymienionych we wniosku w punktach od 1-5. Premie te mają charakter płatności wzajemnej tzn. stanowią ekwiwalent za określone zachowanie ze strony Wnioskodawcy.

Stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania Wnioskodawcy. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest wynagrodzeniem za określone zachowanie się Wnioskodawcy w stosunku do dostawców i stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahenci Wnioskodawcy wypłacają premię pieniężną.

W świetle powyższego zachowanie Wnioskodawcy wobec dostawców należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji świadczenie przez Spółkę ww. usług, za które otrzymuje wynagrodzenie nazwane premią pieniężną, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według stawki 22% stawki podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o podatku VAT. Czynność ta winna być udokumentowana poprzez wystawienie przez świadczącego usługę (Wnioskodawcę) faktury VAT na rzecz nabywcy usług (dostawcy) wypłacającego premię pieniężną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl