IBPP2/443-339/11/BW - Stawka podatku VAT dla usług stałej zabudowy wnękowej, kuchennej i łazienkowej w budynkach i lokalach mieszkalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-339/11/BW Stawka podatku VAT dla usług stałej zabudowy wnękowej, kuchennej i łazienkowej w budynkach i lokalach mieszkalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 8% w przypadku usług stałej zabudowy wnękowej, kuchennej i łazienkowej w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 8% w przypadku usług stałej zabudowy wnękowej, kuchennej i łazienkowej w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni wykonuje usługę montażu stolarki budowlanej polegającej na wyposażaniu pomieszczeń mieszkalnych w meble wbudowane zgodnie z PKD 43.32.Z (zakładanie stolarki budowlanej).

Usługa polega na wytwarzaniu, wg. indywidualnego projektu, z zakupionych w tym celu: gotowych mebli, płyt meblowych, blatów, luster, zlewów kuchennych i elementów metalowych (baterii kuchennych, okuć, zawiasów, uchwytów i prowadnic), stałej zabudowy wnękowej, kuchennej i łazienkowej, a następnie trwałym ich montażu w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112.

Wg. Wnioskodawczyni usługa montażu niemetalowych i metalowych elementów szaf wnękowych, kuchennych i łazienkowych mieści się w PKWiU 43.32.10,0- "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej".

Klient będzie otrzymywał fakturę na usługę montażu zabudowy kuchennej PKWiU 43.32.10.0. Przy kalkulacji usługi Wnioskodawczyni bierze pod uwagę zamontowanie na trwałe elementów meblowych w pomieszczeniu wraz z kosztem mebli i elementów meblowych. Dodatkowo do umowy klient otrzyma załącznik nr 1 zawierający szczegółowy wykaz elementów meblowych tz. szafek, blatów, uchwytów, wyposażenia wnętrza szafek (carga, kosze obrotowe), oświetlenia, elementów dodatkowych typu cokoły, gzymsy, listwy przyblatowe itp. Usługa montażu zawiera również podłączenie hydrauliczne baterii, zlewozmywaka, zmywarki, podłączenie gazowe lub elektryczne płyty kuchennej, okapu, piekarnika wraz ze sprawdzeniem szczelności i podbiciem gwarancji przez osobę uprawnioną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle nowo obowiązujących przepisów (od 1 stycznia 2011 r.) usługa stałej zabudowy wnękowej, kuchennej i łazienkowej z zakupionych w tym celu: gotowych mebli, płyt meblowych, blatów, luster, zlewów kuchennych i elementów metalowych (baterii kuchennych, okuć, zawiasów, uchwytów i prowadnic), na wymiar wg. indywidualnego projektu, na trwałe zamontowana w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112, podlega opodatkowaniu obniżoną 8% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni może ona zastosować obniżoną stawkę 8% zgodnie z interpretacją indywidualną Nr IBPP2/443-686/10/BW wydaną 23 listopada 2010 r.,

Wnioskodawczyni uważa, że w jej przypadku nie ma zastosowania par. 7 ust. 1, 2, 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług gdyż w przypadku usługi montażu szaf wnękowych, mebli kuchennych i łazienkowych nie można mówić o robotach konserwacyjnych. Wg. rozporządzenia "przez roboty konserwacyjne rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont". W przypadku usługi montażu szaf wnękowych, mebli kuchennych i łazienkowych będziemy mówić o robotach budowlano - montażowych, remoncie, przebudowie lub adaptacji - PKD Dział 43 "roboty budowlane specjalistyczne", 43.32.Z "zakładanie stolarki budowlanej" lub PKWiU 43.32.10.0 "roboty instalacyjne stolarki budowlanej".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f - stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednak stosownie do art. 146a pkt 2 cytowanej ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT).

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania. W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni wykonuje usługi montażu stolarki budowlanej w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112. Usługi te polegają na wytwarzaniu, wg. indywidualnego projektu, z zakupionych w tym celu: gotowych mebli, płyt meblowych, blatów, luster, zlewów kuchennych i elementów metalowych (baterii kuchennych, okuć, zawiasów, uchwytów i prowadnic), stałej zabudowy wnękowej, kuchennej i łazienkowej, a następnie trwałym ich montażu. Jak wynika z wniosku są one sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 43.32.10.0 - " Roboty instalacyjne stolarki budowlanej".

Ponadto Wnioskodawczyni wyjaśniła, że przy kalkulacji usługi bierze się pod uwagę zamontowanie na trwałe elementów meblowych w pomieszczeniu wraz z kosztem mebli i elementów meblowych. Dodatkowo do umowy klient otrzyma załącznik nr 1 zawierający szczegółowy wykaz elementów meblowych to znaczy szafek, blatów, uchwytów, wyposażenia wnętrza szafek (carga, kosze obrotowe), oświetlenia, elementów dodatkowych typu cokoły, gzymsy, listwy przyblatowe itp. Usługa montażu zawiera również podłączenie hydrauliczne baterii, zlewozmywaka, zmywarki, podłączenie gazowe lub elektryczne płyty kuchennej, okapu, piekarnika wraz ze sprawdzeniem szczelności i podbiciem gwarancji przez osobę uprawnioną.

W myśl przepisu art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem usługi te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie jej elementy (koszty).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza:

* unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia);

* unowocześnienie czegoś, uwspółcześnienie

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Biorąc pod uwagę ww. powołane definicje: "budowy", "remontu", "modernizacji", oraz "przebudowy", zdaniem tut. Organu opisane przez Wnioskodawczynię czynności (usługi) wykonane w obiektach budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz w budynkach sklasyfikowanych w dziale 12 PKOB nie można zaliczyć do usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT - podlegają one opodatkowaniu podstawową stawką podatku, tj. 23%.

Ponadto tutejszy Organ zgadza się ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, iż ww. usługi nie mieszczą się w definicji robót konserwacyjnych, o których mowa par. 7 ust. 1, 2, 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.). Jednak obecnie przepis tej samej treści wynika z par. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Z opisu własnego stanowiska wynika, że Podatnik może nadal stosować stawkę 8% dla ww. usług zgodnie z interpretacją indywidualną wydaną w jego sprawie w dniu 23 listopada 2010 r. Należy jednak zauważyć, że interpretacja została wydana na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Zatem zmiana przepisów o podatku od towarów i usług spowodowała zmianę stawki podatku VAT w stosunku do usług, które Wnioskodawczyni świadczy.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl