IBPP2/443-326/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-326/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko U., przedstawione we wniosku (data wpływu 4 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2008 r. znak: BF.I.3111/7/08 (data wpływu 18 czerwca 2008 r.) oraz pismem z dnia 8 lipca 2008 r. znak: BF.I.3111/8/08 (data wpływu 8 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów służących realizacji wskazanego we wniosku projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów służących realizacji wskazanego we wniosku projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2008 r. znak: BF.I.3111/7/08 (data wpływu 18 czerwca 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 maja 2008 r. znak: IBPP2/443-326/08/EJ oraz pismem z dnia 8 lipca 2008 r. znak: BF.I.3111/8/08.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W.M. realizuje projekt "Rozbudowa systemów elektronicznej administracji w M." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Priorytet 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana w dniu 30 grudnia 2005 r. Termin realizacji, zgodny z aneksem nr 3 do ww. umowy z dnia 10 października 2007 r.:

* rozpoczęcie realizacji: 20 lipca 2006 r.

* zakończenie rzeczowe realizacji: 31 marca 2008 r.

* zakończenie finansowe realizacji: 31 maja 2008 r.

W projekcie uczestniczy 115 podmiotów, w tym:

* 95 jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa małopolskiego,

* 20 jednostek administracji publicznej.

Główne elementy projektu:

1.

Dostawa i instalacja multimedialnych kiosków informacyjnych na terenie Województwa M. W okresie 20.07.2006-17.11.2006 na terenie 59 jednostek samorządu terytorialnego zostało zainstalowanych 150 multimedialnych kiosków informacyjnych - publicznych punktów dostępu do Internetu w celu zapewnienia powszechnego i bezpłatnego dostępu do informacji publicznej zawartej na stronach www. Samorządów, Portalu Wrota M., Biuletynów Informacji Publicznej, Cyfrowego Urzędu, Urzędów Pracy itp. Wartość zamówienia: 1.076.955 zł (brutto).

2.

Dostawa sprzętu wraz z oprogramowaniem dla systemów Elektronicznego Obiegu Dokumentów w Województwie M. W okresie 30.05.2007-14.12.2007 81 jednostek samorządu terytorialnego otrzymało sprzęt (serwery, UPSy, skanery, monitory, stacje robocze dziennika podawczego, kable oraz szyny) z zainstalowanym oprogramowaniem (m.in. system elektronicznego obiegu dokumentów e-SOD ver. 2.5, Linux RedHat Enterprise Server 4.0, Windows XP Professional PL) w celu obsługi procesu przetwarzania dokumentów i obiegu spraw administracyjnych drogą elektroniczną. W ramach zamówienia Wykonawca przeszkolił w sumie 507 osób - użytkowników wdrażanego systemu elektronicznego obiegu dokumentów, a ponadto przeprowadził integrację e-SOD z regionalnym portalem internetowym "Wrota M.", oraz zapewnił helpdesk, gwarancję i serwis zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wartość zamówienia: 4.274.404,20 zł (brutto).

3.

Dostawa i wdrożenie platformy do prowadzenia zamówień publicznych przy wykorzystaniu technik elektronicznych. W okresie 18.02.2008-31.03.2008 powstała platforma do prowadzenia zamówień publicznych przy wykorzystaniu technik elektronicznych. 65 jednostek samorządu terytorialnego uzyskało tym samym możliwość prowadzenia postępowań w trybie licytacji elektronicznej oraz zastosowania aukcji elektronicznej i dynamicznego systemu zakupów zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007, Nr 223, poz. 1655) oraz w aktach wykonawczych do tej ustawy. W ramach zamówienia Wykonawca dostarczył serwery: bazodanowy oraz aplikacyjny, niezbędne oprogramowanie, przeprowadził szkolenia dla pracowników odpowiedzialnych za organizację i prowadzenie zamówień publicznych z wykorzystaniem platformy, wytypowanych przez jednostki uczestniczące w tym elemencie projektu, zapewnił helpdesk gwarancję oraz serwis zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wartość zamówienia: 599.630,00 zł (brutto).

4.

Dostawa i wdrożenie Centrum Autoryzacji podpisu elektronicznego w M. W okresie 19.02.2008-31.03.2008 powstało Centrum Certyfikacji niekwalifikowanego podpisu elektronicznego. Podpis ten, akceptowany wzajemnie przez 88 jednostek samorządu terytorialnego oraz 20 jednostek administracji publicznej, zaspokoi potrzeby uczestników w zakresie bieżącej bezpiecznej wymiany informacji drogą elektroniczną. W ramach zamówienia Wykonawca dostarczył kompletny system Centrum Certyfikacji realizujący funkcje wydawania certyfikatów i zarządzania ich cyklem życia (serwery, oprogramowanie i niezbędne urządzenia kryptograficzne), serwery usług TSA, serwery usług OCSP, serwery usług generowania urzędowego poświadczenia odbioru (UPO) w zabezpieczonym środowisku, drukarki kart mikroprocesorowych, nadrukowane karty dla użytkowników wraz z oprogramowaniem sterowników i zarządzania kartą, czytniki kart kryptograficznych wraz z oprogramowaniem sterowników, licencję na oprogramowanie realizujące funkcje podpisu elektronicznego. Ponadto Wykonawca przeprowadził szkolenia w zakresie obsługi procesu weryfikacji i składania podpisu elektronicznego, czynności związanych z podpisem elektronicznym, procesem generowania urzędowego poświadczenia odbioru, wydawania certyfikatów, personalizacji kart, zarządzania CA, zapewnił helpdesk, gwarancję oraz serwis zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wartość zamówienia: 2.681.029,30 zł (brutto).

W trakcie realizacji projektu zostały ponadto sporządzone opisy przedmiotu zamówienia stanowiącego element specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówień publicznych w trybie przetargów nieograniczonych PN. "Dostawa i wdrożenie Centrum Autoryzacji podpisu elektronicznego w M." oraz "Dostawa i wdrożenie platformy do prowadzenia zamówień publicznych przy wykorzystaniu technik elektronicznych". Termin realizacji: 24.08.2007-13.12.2007. Wartość zamówienia po potrąceniu kary umownej: 24.453,00 zł (brutto).

W ramach działań promocyjnych:

* wykonano prezentację internetową PN. "Rozbudowa systemów elektronicznej administracji w M." Okres realizacji: 7.02.2006-17.03.2006, wartość zamówienia: 10.000 zł (brutto),

* przeprowadzono kampanię promującą projekt "Rozbudowa systemów elektronicznej administracji w M., w tym: kreacja kampanii (w formie haseł oprawy graficznej, dźwiękowej i audiowizualnej), emisja opracowanej reklamy w wybranych portalach internetowych, emisja opracowanego spotu w stacji radiowej Radio K., przeprowadzenie kampanii kontekstowej na wyszukiwarce internetowej gogle, dostawa gadżetów reklamowych: 130 pamięci USB (pendrive) oraz 2 rollupów. Okres realizacji: 7.12.2007-20.12.2007. Wartość zamówienia: 29.975,40 zł (brutto),

* zorganizowano konferencję podsumowującą realizację projektu "Rozbudowa systemów elektronicznej administracji w M.". Termin realizacji: 28 marca 2008 r. W tym celu zostały wynajęte sale w Wyższej Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej I. w K. w dniu 28 marca 2008 r. w godzinach od 1000 - 1300 (wartość zamówienia: 1.050,00 zł brutto), oraz przygotowany poczęstunek i zapewniona obsługa przerwy kawowej dla 150 uczestników konferencji (wartość zamówienia: 2.475,00 zł brutto). Poniesione w trakcie realizacji projektu wydatki zostały zakwalifikowane do następujących kategorii kosztów kwalifikowanych:

* koszt nr 1 Przygotowanie dokumentacji przetargowej, SIWZ,

* koszt nr 2 Zakup sprzętu komputerowego (serwery, wyposażenie, infomaty, karty chipowe i czytniki),

* koszt nr 3 Zakup oprogramowania i licencji,

* koszt nr 4 Projektowanie, instalacja i konfiguracja sprzętu i oprogramowania,

* koszt nr 5 Promocja projektu.

Ponadto w piśmie z dnia 8 lipca 2008 r. znak: BF.I.3111/8/08 Wnioskodawca wskazał, że beneficjentem opisanego projektu jest W.M. - jednostka samorządu terytorialnego. Faktury kosztowe wystawiane są na U. M., gdyż jest on jednostką organizacyjną, która obsługuje Województwo realizując między innymi wydatki, wpływy finansowe natomiast przekazywane są na konto Województwa. Sprzęt zakupiony w ramach projektu będzie przedmiotem użyczenia dla wyznaczonych podmiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją powyższego projektu przysługuje odliczenie podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów.

Zdaniem Wnioskodawcy, U.M. - jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem VAT w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których został on powołany. Zadanie, o którym mowa zalicza się do działalności statutowej samorządu, w związku z tym nie dokonano odliczeń z tytułu podatku naliczonego VAT od faktur i rachunków za usługi i towary zakupione w ramach ww. zadania. Faktury i rachunki kontrahentów rozliczane są w wartościach brutto, które w całości stanowią koszty kwalifikowane zadania. Wnioskodawca jednocześnie oświadcza, iż efekty zrealizowanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.Ponadto z przepisu art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika, że samorząd województwawykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usług, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W. realizuje projekt nt. "Rozbudowa systemów elektronicznej administracji w M.". W stanie faktycznym Wnioskodawca wyjaśnił, że zadanie, o którym mowa we wniosku, zalicza się do działalności statutowej samorządu, w związku z tym nie dokonano odliczeń z tytułu podatku naliczonego VAT od faktur i rachunków za usługi i towary zakupione w ramach ww. zadania. Wnioskodawca stwierdził także, że efekty zrealizowanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej, a sprzęt zakupiony w ramach projektu będzie przedmiotem umowy użyczenia dla wyznaczonych podmiotów.Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu. W. M. jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu działania samorządu województwa.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl