IBPP2/443-324/10/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-324/10/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy Wnioskodawca po nieodpłatnym nabyciu należących do Skarbu Państwa udziałów Przedsiębiorstwa. Sp. z o.o. ma obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, uznania, czy Wnioskodawca po nieodpłatnym nabyciu należących do Skarbu Państwa udziałów Przedsiębiorstwa. Sp. z o.o. ma obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Powiat) złożył wniosek, o którym mowa w art. 4b ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), rozpatrzony pozytywnie przez Ministra Skarbu Państwa, w sprawie nieodpłatnego zbycia wszystkich udziałów jednoosobowej spółki Skarbu Państwa Przedsiębiorstwo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwaną dalej P. sp. z o.o.) na rzecz Powiatu.

Na podstawie art. 4b ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), Minister Skarbu Państwa przeniesie nieodpłatnie na rzecz Powiatu prawo z 4.400 (słownie: czterech tysięcy czterystu) udziałów o wartości nominalnej 500 zł (słownie: pięćset złotych) każdy i łącznej wartości nominalnej 2.200.000 zł (słownie: dwa miliony dwieście tysięcy złotych spółki, co stanowi 100% ogółu udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat po nieodpłatnym nabyciu należących do Skarbu Państwa udziałów Spółki Przedsiębiorstwo ma obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług (VAT).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Artykuł 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że "Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju:

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów."

Definicja towarów określona została w art. 2 pkt 6 tej ustawy. Zgodnie z tą definicją poprzez towary - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty."

Wnioskodawca wskazał, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 24 stycznia 2008 r. Sygn. akt I SA/Gd 421/07 LEX nr 464211 orzekł:

1.

"Sprzedaż udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, jako że nie stanowi ani dostawy towaru ani świadczenia usług, nie mieści się w katalogu czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."

Powyższe potwierdza również M. Stolfa w artykule " Aspekty podatkowe sprzedaży udziałów" Prawo Spółek 2004/7-8/13: "Sprzedaż udziałów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają natomiast czynności związane ze sprzedażą udziałów, np. usługi notariuszy, radców prawnych, rzeczoznawców itd. Podatek naliczony od tych usług nie będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego, ponieważ wydatki te są związane ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu."

Również K.G. Szymański w artykule "Opodatkowanie podatkiem VAT czynności prawnej podziału spółki kapitałowej przez wydzielenie" PP 2008/3/27 "Czynność podziału spółki kapitałowej przez wydzielenie części jej majątku i przeniesienie go na rzecz spółki przejmującej i wydanie wspólnikom (wszystkim lub niektórym z nich - stosownie do planu podziału) spółki dzielonej nowych udziałów (akcji) spółki przejmującej nie podlega, w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT."

Zdaniem Wnioskodawcy skoro w świetle przytoczonego wyżej wyroku WSA oraz artykułów, odpłatne zbycie udziałów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług to również od nieodpłatnego nabycia udziałów nie należy naliczać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z kolei, stosownie do art. 2 pkt 8 ww. ustawy o VAT, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonywany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005".

Natomiast przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ww. ustawy o VAT), przy czym terytorium państwa trzeciego to, zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o VAT, terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Wspólnoty.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Natomiast przez wewnątrzwpólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, w myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Ponadto zgodnie z art. 4b ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.) Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze której znajduje się siedziba spółki, w której Skarb Państwa posiada akcje, lub na wniosek organu wykonawczego związku jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze którego mieści się siedziba spółki, może zbyć nieodpłatnie część lub wszystkie posiadane przez Skarb Państwa akcje tej spółki na rzecz tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, o ile zostały spełnione łącznie następujące warunki:

1.

przedmiot działalności spółki jest związany z realizacją zadań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego,

2.

spółka wykonuje działalność gospodarczą na obszarze składającej wniosek jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego,

3.

spółka nie jest wpisana na listę spółek o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa lub inne listy spółek o znaczeniu państwowym, tworzone na podstawie przepisów odrębnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Minister Skarbu Państwa, na podstawie art. 4b ust. 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przeniesie nieodpłatnie na rzecz Wnioskodawcy prawo z 4.400 udziałów o wartości nominalnej 500 zł każdy i łącznej wartości nominalnej 2.200.000 zł, spółki, co stanowi 100% ogółu udziałów.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca zwrócił się pytaniem czy po nieodpłatnym nabyciu należących do Skarbu Państwa udziałów Spółki ma obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołany powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż będąca przedmiotem zapytania czynność nabycia udziałów nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż od nieodpłatnego nabycia udziałów nie należy naliczać podatku VAT, należy uznać za prawidłowe, jednakże wyraźnie należy podkreślić, że prawidłowość tego stanowiska wynika z innych, a przedstawionych powyżej przez tut. organ, przesłanek, niż wskazane we wniosku przez Wnioskodawcę.

Podkreślić należy, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy nieodpłatne zbycie udziałów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl