IBPP2/443-32/08/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-32/08/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione w piśmie z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.), uzupełnionym wnioskiem ORD-IN z dnia 21 stycznia 2008 r. (data wpływu 23 stycznia 2008 r.), pismem z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 26 marca 2008 r.) oraz pismem z dnia 4 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury korygującej VAT- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury korygującej VAT.Do powyższego pisma został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN z dnia 21 stycznia 2008 r. (data wpływu 23 stycznia 2008 r.) uzupełniony pismem z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 26 marca 2008 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 12 marca 2008 r. znak:IBPP2/443-32/08/UH oraz pismem z dnia 4 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży wysyłkowej. W dniu 28 grudnia 2007 r. Nabywca dokonał częściowej wpłaty za towar. Nabywca został poinformowany, iż wpłacona kwota jest niepełna i Wnioskodawca zwróciła sie o dokonanie stosownej dopłaty. Dopłata wpłynęła prawdopodobnie 28 grudnia 2007 r. w późnych godzinach popołudniowych, a na koncie widoczna była 31 grudnia 2007 r. W dniu 31 grudnia 2007 r. firma już nie pracowała w związku z przerwą noworoczną.Faktura o nr 1266/12/2007 została wystawiona 28/12/2007. Z nowym rokiem w dniu wysyłki t.j. 02/01/2008 wystawiono ponownie (dublując przez pomyłkę) fakturę o nr 1265/2008 z dnia 02/01/2008.Obie faktury obejmowały te same pozycje czyli towary i koszt przesyłki. W załączeniu kserokopie faktur.

Na ten temat Wnioskodawca prowadził z Nabywcą korespondencję drogą e-mailową. Nabywca twierdził, iż faktura została wystawiona ze złą datą, gdyż powinna być wystawiona w grudniu a nie styczniu. Wnioskodawca wyjaśniła, że przychód księguje zgodnie z wpływem na konto należności czyli w grudniu natomiast 7 dniowy termin do wystawienie faktury został dotrzymany.

Po kilkukrotnej korespondencji została odnaleziona faktura VAT z dnia 28 grudnia 2007 r. i wówczas okazało się, że faktury zostały zdublowane. W ostatnim dniu pracy firmy zostało wystawionych wiele faktur i ww. faktura 1266/12/2007 została gdzieś zawieruszona stąd też pomyłkowo została wystawiona i wysłana nowa. W tej sytuacji Wnioskodawca kontaktował się z Urzędem Skarbowym gdzie udzielono informacji, iż takim przypadku należy zwrócić się do Nabywcy o odesłanie błędnie wystawionej faktury (oryginału) która została zdublowana, a do wysyłanej faktury Nabywca powinien dołączyć oświadczenie, iż transakcja została zawarta wyłącznie jeden raz. Po otrzymaniu powyższych dokumentów poinstruowano Wnioskodawcę, że można przesłać właściwą fakturę VAT wystawioną 28/12/2007, a oryginał zdublowanej faktury VAT należy podpiąć pod kopię która znajduje się w dokumentacji firmy.

O powyższym Wnioskodawca niezwłocznie poinformował Nabywcę, który stwierdził, że nie będzie odsyłał oryginału wystawionej faktury VAT.

W uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca wyjaśnił, iż w dniu 28 grudnia 2007 r. odnotowano wpływ na konto należności wpłaconej przez Nabywcę w dniu 27 grudnia 2007 r. w kwocie 267,20 zł. Do pełnej kwoty brakowało 3 zł W dniu 28 grudnia 2007 r. niezwłocznie po odnotowaniu wpływu należności wystawiono fakturę VAT o nr 1266/12/2007 dokumentującą kwotę 270,20 zł (na fakturze ujęto również 3 zł faktycznie nie opłacone przez Nabywcę, ponieważ wystawienie faktury VAT na kwotę o 3 zł mniejszą czyli na 267,20 uniemożliwiłoby wystawienie po uzupełnieniu wpłaty Faktury na kwotę 3 zł). Faktura VAT 1266/12/2007 stwierdzała jedynie wpływ należności, a nie wysyłkę towaru. Brakująca kwota wpłynęła na rachunek jeszcze w starym 2007 r. lecz ze względu na trwającą inwentaryzację i urlopy nie dokonano sprawdzania konta w tym czasie, nie wystawiono również żadnych faktur. W dniu 2 stycznia 2008 r. (w pierwszym dniu pracy) po sprawdzeniu stanu konta odnotowano wpłatę brakującej kwoty w wysokości 3 zł W tym samym dniu jednocześnie została (jak się później okazało) wystawiona faktura nr 1265/2008 na kwotę 270,20 zł Wysyłka nastąpiła w dniu wystawienia faktury VAT nr 1265/2008 tj. 2 stycznia 2008 r. firmą kurierską Siódemka. Do wysłanej w dniu 2 stycznia 2008 r. paczki dołączono fakturę VAT z dnia 2 stycznia 2008 r. o nr 1265/2008.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji przedstawionej w stanie faktycznym należy wystawić fakturę korygującą do faktury wystawionej w styczniu.

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, że prawidłowo wystawiona została faktura VAT z datą grudniową a faktura VAT wystawiona w styczniu zdublowała grudniową fakturę VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy Nabywca nie chce odesłać faktury VAT wystawionej w styczniu, należy do faktury styczniowej wystawić korektę i przesłać wraz z oryginałem faktury VAT wystawionej w grudniu listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jednym z podstawowych obowiązków, nałożonych przez ustawodawcę na podatników podatku od towarów i usług, jest zgodne z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy, dokumentowanie czynności dokonywanych w obrocie gospodarczym. Podstawowym dokumentem, potwierdzającym zaistnienie określonych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest faktura VAT wystawiana przez podatników podatku VAT w trybie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 3 ustawy o VAT, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.Zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jej zapłaty.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, art. 106 ust. 1 i 3 ustawy o VAT, podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi oraz w przypadku otrzymania zaliczki przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno - prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług lub też otrzymania zaliczki. Ze stanu faktycznego wynika, że w związku z otrzymaniem zaliczki Wnioskodawca wystawił fakturę VAT nr 1266/12/2007 z dnia 28 grudnia 2007 r.Ponadto Wnioskodawca wystawił drugą fakturę VAT w styczniu 2008 r. nr 1265/2008 obejmującą te same towary i koszt przesyłki i wraz z towarem wysłał ją kontrahentowi.

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.

W myśl ust. 2 § 14 ww. rozporządzenia fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).Zgodnie z § 16 ust. 4. ww. rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Stosownie do § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. fakturę korygującą wystawia się (...), gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.Zgodnie z § 17 ust. 6 ww. rozporządzenia przepisy § 9 ust. 5-7, § 11 i § 16 ust. 4 i 7 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

W świetle powyższych przepisów sprzedawca (wystawca faktury) jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Faktury korygujące są wystawiane przez podatników podatku VAT w sytuacji, kiedy faktura pierwotna została wprowadzona do obrotu prawnego - odebrana przez nabywcę danego towaru lub usługi.

Z przedstawionej we wniosku sytuacji wynika, iż pierwsza faktura potwierdza wpływ zaliczki na konto Wnioskodawcy druga natomiast stanowi dowód wysłania towaru (dostawę towaru) do kontrahenta. Wnioskodawca (sprzedawca towarów) nie wysłał do kontrahenta oryginału faktury potwierdzającej pobranie zaliczki. Do obrotu prawnego została wprowadzona druga faktura (wystawiona w styczniu 2008 r.)

Należy zauważyć, że art. 109 ust. 3 ustawy o VAT nakazuje podatnikom, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i art. 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, do prowadzenia ewidencji zawierającej: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Zauważa się również, iż ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie regulują kwestii dotyczącej anulowania wystawionych faktur lub zwrotu faktur. Jednakże w praktyce, w przypadku, gdy wystawiona faktura VAT nie została wprowadzona do obrotu prawnego czy dokumentuje transakcję, która nie doszła do skutku dopuszczalne jest anulowanie faktury.

Jednakże w przypadku wprowadzenia do obrotu prawnego faktur VAT, wystawionych przez Wnioskodawcę, brak jest podstaw do anulowania lub zwrotu takiej faktury. Jej zmiana możliwa jest jedynie poprzez wystawienie faktury korygującej do faktury VAT 1265/2008 z dnia 2 stycznia 2008 r. na zasadach określonych przepisami ww. § 16 - 17 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 25 maja 2005 r.

Reasumując, w przypadku wprowadzenia do obrotu prawnego faktury wystawionej po raz drugi w związku z tą samą sprzedażą, jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie, zasadnym jest dokonanie korekty na zasadach określonych przepisami ww. § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów i przesłanie jej kontrahentowi wraz z wystawioną pierwotnie fakturą VAT nr 1266/12/2007 z dnia 28 grudnia 2007 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl