IBPP2/443-319/14/BW - Odliczenie VAT naliczonego w fakturach za raty leasingowe oraz koszty eksploatacji samochodu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-319/14/BW Odliczenie VAT naliczonego w fakturach za raty leasingowe oraz koszty eksploatacji samochodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 8 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.), o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczania od 1 kwietnia 2014 r. 50% podatku VAT naliczonego w fakturach VAT za raty leasingowe oraz koszty eksploatacji samochodu, w tym za paliwo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie odliczania od 1 kwietnia 2014 r. 50% podatku VAT naliczonego w fakturach VAT za raty leasingowe oraz koszty eksploatacji samochodu, w tym za paliwo.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 20 czerwca 2014 r. znak: IBPP2/443-319/14/BW, IBPBI/1/415-429/14/ESz,

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W lipcu 2013 r. Wnioskodawca zawarł z salonem samochodowym umowę o leasing operacyjny samochodu osobowego, który jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca świadczy opodatkowane usługi prawne.

W związku z tym Wnioskodawca odliczył na podstawie pierwszej otrzymanej faktury:

a.

naliczony podatek VAT ograniczony do kwoty 6.000 zł - w deklaracji VAT-7

b.

w podatkowej księdze przychodów kwotę netto czynszu inicjalnego powiększoną o nieodliczony podatek VAT ponad możliwą do odliczenia kwotę 6.000 zł

W kolejnych miesiącach (do 31 marca 2014 r.) kosztem uzyskania przychodu były raty leasingowe wynikające z harmonogramu umowy w kwocie brutto.

W świetle zmienionych od 1 kwietnia 2014 r. przepisów dotyczących odliczania VAT naliczonego oraz kosztów uzyskania przychodów w zakresie zarówno rat leasingowych jak też innych kosztów eksploatacji samochodu osobowego wykorzystywanego w opodatkowanej działalności gospodarczej przy równoczesnej rezygnacji podatnika z rejestracji umowy leasingowej w Urzędzie Skarbowym oraz rezygnacji z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu Wnioskodawca prosi o potwierdzenie słuszności swojego stanowiska odnośnie rozliczania naliczonego podatku VAT oraz kosztów uzyskania przychodów.

W oparciu o obowiązujące od 1 kwietnia br. przepisy Wnioskodawca będzie mógł odliczać:

* 50% podatku VAT naliczonego w fakturach VAT za raty leasingowe i innych fakturach dotyczących kosztów eksploatacji samochodu takich jak naprawy, paliwo, oleje, przeglądy techniczne itp. - w deklaracjach VAT-7

* pozostałe 50% podatku VAT naliczonego w fakturach VAT wraz z kwotami netto faktur odnoszone byłoby w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast w piśmie z 7 lipca 2014 r. Wnioskodawca wyjaśnił że koszty eksploatacji samochodu obejmują:

1.

zakup opon, akumulatorów, części zamiennych, olei samochodowych, płynów do spryskiwaczy

2.

zakup środków do utrzymania czystości samochodu takich jak: szampony, ścierki, gąbki

3.

usługi wulkanizacyjne

4.

usługi remontowe,

5.

usługi myjni samochodowych, przeglądy techniczne

6.

zakup paliwa - 50% podatku VAT będzie możliwe do odliczenia od 1 lipca 2015 r.

Ponadto w związku z wezwaniem Wnioskodawca dokonał uiszczenia dodatkowej opłaty.

W związku z powyższym zadano, w zakresie podatku od towarów i usług, następujące pytanie:

Czy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odliczania od 1 kwietnia 50% podatku VAT naliczonego w fakturach VAT za raty leasingowe oraz koszty eksploatacji samochodu /w deklaracjach VAT-7 jest prawidłowe w świetle zmienionej Ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z późn. zm. wprowadzonymi Ustawą z 7 lutego 2014 - o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych ustaw powstała wątpliwość dotycząca zarówno odliczania podatku VAT zawartego w kolejnych ratach, począwszy od 1 kwietnia 2014 r. jak również w zakresie możliwości zaliczenia rat w kosztach uzyskania przychodu.

Leasingowany samochód osobowy będzie w dalszym ciągu wykorzystywany w opodatkowanej VAT działalności gospodarczej, jednak ze względu na charakter prowadzonej działalności, Wnioskodawca nie będzie zgłaszał umowy w Urzędzie Skarbowym w (...), nie będzie też prowadził szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu, której wzór podano w cyt. Ustawie.

Zdaniem Wnioskodawcy wprowadzone zmiany przepisów pozwolą mu na odliczanie 50% podatku VAT zawartego w kolejnych ratach leasingu operacyjnego jak również 50% podatku naliczonego w fakturach VAT dotyczących kosztów eksploatacji samochodu. Pozostałe 50% podatku VAT naliczonego jak również kwota netto z faktur stanowić będzie koszt uzyskania przychodu.

Natomiast w piśmie z 8 lipca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że od zakupu paliwa - 50% podatku VAT będzie możliwe do odliczenia od 1 lipca 2015 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z ww. przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto w treści art. 88 ustawy ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Od dnia 1 kwietnia 2014 r. mocą ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 312), zwanej dalej "ustawą nowelizującą", wprowadzono nowe zasady odliczania podatku od wydatków dotyczących samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony.

I tak, zgodnie z brzmieniem art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

W myśl art. 86a ust. 2 ww. ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Stosownie natomiast do art. 86a ust. 3 ww. ustawy przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2.

w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b.

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Z kolei, zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy o VAT ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

Jednocześnie należy zauważyć, że stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy nowelizującej, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

1.

samochodów osobowych;

2.

innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a.

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,

b.

2 - dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,

c.

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej (art. 12 ust. 2 ww. ustawy).

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5 tony (art. 2 pkt 34 ustawy o VAT).

I tak, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.) przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczająca 25 km/g, określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Natomiast art. 2 pkt 40 ww. ustawy wskazuje, że "samochodem osobowym" jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy opodatkowane usługi prawne. W lipcu 2013 r. Wnioskodawca zawarł z salonem samochodowym umowę o leasing operacyjny samochodu osobowego, który jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym Wnioskodawca odliczył:

* na podstawie pierwszej otrzymanej faktury naliczony podatek VAT ograniczony do kwoty 6.000 zł,

* w podatkowej księdze przychodów kwotę netto czynszu inicjalnego powiększoną o nieodliczony podatek VAT ponad możliwą do odliczenia kwotę 6.000 zł.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy przy równoczesnej rezygnacji podatnika z rejestracji umowy leasingowej w Urzędzie Skarbowym oraz rezygnacji z prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu Wnioskodawca, w związku ze zmianą przepisów od 1 kwietnia 2014 r. ma prawo do odliczania tylko 50% podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących raty leasingowe oraz koszty eksploatacji tego samochodu w tym paliwo.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy nowelizującej, w przypadku pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej przez dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w stosunku do których na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie niniejszej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowiła cała kwota podatku od towarów i usług wykazanego na fakturze nie stosuje się przepisu art. 86a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejsza ustawą, w odniesieniu do wydatków, o których mowa w art. 86a ust. 2 pkt 2 tej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Natomiast, w myśl art. 13 ust. 2 ww. ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowanie w odniesieniu do umów, o których mowa w tym przepisie:

1.

bez uwzględnienia zmian umowy dokonywanych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy oraz

2.

pod warunkiem, że:

a.

pojazdy samochodowe będące przedmiotem tych umów zostały wydane podatnikowi przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,

b.

umowa została zarejestrowana przez podatnika dokonującego odliczenia u właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej w terminie 30 dni od dnia wejścia życie niniejszej ustawy.

Z ww. przepisów wynika, że powyższe reguły przejściowe mają zastosowanie, kiedy zgodnie z przepisami dotychczasowymi podatek naliczony stanowiła cała kwota podatku naliczonego wynikającego z faktury za leasing. Nie dotyczą one natomiast sytuacji, w której podatek naliczony był równy tylko 60% kwoty podatku naliczonego.

Zatem, jeżeli podatnik wziął w leasing samochód objęty wówczas 60% odliczeniem, to po zmianie przepisów będą miały zastosowanie nowe regulacje dotyczące prawa do odliczenia obowiązujące od 1 kwietnia 2014 r.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie mają przepisy art. 86a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r.

W świetle tych przepisów podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem (w tym leasingiem operacyjnym) pojazdów samochodowych oraz wydatków związanych z ich eksploatacją tylko w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Dla celów pełnego odliczania VAT - fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, wyklucza ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Ponadto, w myśl art. 86a ust. 12 ww. ustawy podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Jak wynika z opisu sprawy w odniesieniu do samochodu osobowego, którego dotyczy pytanie, Wnioskodawca nie będzie prowadził ewidencji przebiegu pojazdu, ze względu na charakter prowadzonej działalności, co wskazuje na możliwość użycia samochodu osobowego do celów prywatnych niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Zatem, mając na uwadze powyższe okoliczności i przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, że od 1 kwietnia 2014 r. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingowe oraz wydatki eksploatacyjne dotyczące tego samochodu, tj. dokumentujące:

* zakup opon, akumulatorów, części zamiennych, olei samochodowych, płynów do spryskiwaczy.

* zakup środków do utrzymania czystości samochodu takich jak: szampony, ścierki, gąbki,

* usługi wulkanizacyjne,

* usługi remontowe,

* usługi myjni samochodowych, przeglądy techniczne.

Natomiast, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia 1 kwietnia 2014 r. r. do 30 czerwca 2015 r., Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, przeznaczonych do napędu tego samochodu osobowego.

Zatem, prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu do będącego przedmiotem zapytania samochodu osobowego, przysługiwać będzie Wnioskodawcy dopiero od dnia 1 lipca 2015 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ pragnie zauważyć, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl