IBPP2/443-319/13/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-319/13/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2013 r. (data wpływu 11 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla usługi remontowej polegającej na wykonaniu kompleksowych prac budowlano-montażowych, w ramach której wykonuje: demontaż starej stolarki okiennej i drzwiowej, dopasowanie otworów (burzenie lub zamurowanie), montaż stolarki, montaż rolet zewnętrznych, montaż parapetów zewnętrznych i wewnętrznych, obróbka otworów okiennych i drzwiowych (tynkowanie, szpachlowanie, malowanie) (pyt. nr 1),

* nieprawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla usługi remontowej polegającej na wykonaniu kompleksowych prac budowlano-montażowych, w ramach której wykonuje montaż moskitier, markiz, rolet i żaluzji wewnętrznych montowanych zarówno do ścian obiektu jak i do ram okiennych, lub drzwiowych (pyt. nr 1),

* prawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla usługi wymiany pakietów szybowych, okuć oraz uszczelek w oknach i drzwiach, montaż elektrozaczepów, oraz powstania obowiązku podatkowego dla tych usług (pyt. nr 2),

* prawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla kompleksowej usługi budowy obiektu mieszkaniowego wraz z zakresem prac polegających na montażu podłóg, schodów, armatury, rolet i żaluzji zewnętrznych, gniazd i wyłączników elektrycznych (pyt. nr 3),

* nieprawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla kompleksowej usługi budowy obiektu mieszkaniowego wraz z zakresem prac polegających na montażu rolet i żaluzji wewnętrznych, lamp, karniszy, zabudowy kuchennej (pyt. nr 3),

* prawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla usługi montażu rolet i żaluzji zewnętrznych (pyt. nr 4),

* nieprawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla usługi montażu markiz, rolet i żaluzji wewnętrznych (pyt. nr 4).

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki VAT dla usług budowlanych oraz budowlano montażowych wykonywanych w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest produkcja stolarki okiennej i drzwiowej oraz świadczenie usług budowlanych oraz budowlano montażowych. W ramach świadczonych usług wykonuje:

1. kompleksowe prace budowlano-montażowe polegające na:

demontażu stolarki okiennej i drzwiowej,

dopasowaniu otworów (burzenie lub zamurowanie),

montaż stolarki własnej produkcji oraz kupowanej od innych producentów,

montaż rolet zewnętrznych, markiz, moskitier, rolet i żaluzji wewnętrznych montowanych zarówno do ścian obiektu jak i do ram okiennych lub drzwiowych

montaż parapetów zewnętrznych i wewnętrznych

obróbka otworów okiennych i drzwiowych (tynkowanie, szpachlowanie, malowanie)

2.

wymianę pakietów szybowych, okuć oraz uszczelek w oknach i drzwiach, montaż elektrozaczepów;

3.

kompleksową usługę budowy domów jednorodzinnych (zakres prac obejmuje od fundamentów aż po gotowy do zamieszkania obiekt, włącznie z montażem szaf wnękowych, armatury, rolet, markiz oraz żaluzji);

4.

montażu sprzedawanych markiz i rolet zewnętrznych, rolet i żaluzji wewnętrznych;

5.

ponadto prowadzi również sprzedaż bez usługi montażu, rolet, żaluzji, okien, drzwi, parapetów).

Usługi świadczone są w następujących obiektach budowlanych:

* domy jednorodzinne,

* domy wielorodzinne,

* garaże wolnostojące oraz połączone z domem mieszkalnym,

* budynki gospodarcze (firmy, szkoły, szpitale itp.).

W każdym przypadku przed przystąpieniem do prac następuje podpisanie umowy, która jest poprzedzona negocjacjami, podczas których uzgadnia się zakres prac, cenę (rabaty, świadczenia dodatkowe), terminy wykonania usługi oraz płatności. Cenę za wykonanie usługi ustala się jako całość, nie rozbija się jej na poszczególne elementy oferty.

W piśmie uzupełniającym z dnia 26 czerwca 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż prace dotyczące kompleksowej budowy obiektów mieszkaniowych dotyczą budynków sklasyfikowanych PKOB pod numerem 111.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy właściwe jest zastosowanie 8% stawki podatku VAT do usługi remontowej polegającej na wykonaniu kompleksowych prac budowlano-montażowych, w ramach której wykonuje: demontaż starej stolarki okiennej i drzwiowej, dopasowanie otworów (burzenie lub zamurowanie), montaż stolarki, montaż rolet zewnętrznych, markiz, moskitier, rolet i żaluzji wewnętrznych montowanych zarówno do ścian obiektu jak i do ram okiennych lub drzwiowych, montaż parapetów zewnętrznych i wewnętrznych, obróbka otworów okiennych i drzwiowych (tynkowanie, szpachlowanie, malowanie), przy czym prace wykonywane są w ramach jednej umowy w której usługa i wynagrodzenie za nią traktowane jest jako całość.

2. Czy właściwe jest zastosowanie 8% stawki podatku VAT do usług wymiany pakietów szybowych, okuć oraz uszczelek w oknach i drzwiach, montaż elektrozaczepów, oraz czy w przypadku tych usług obowiązek podatkowy powstaje w sposób przewidziany w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d stawy o podatku od towarów i usług.

3. Czy właściwe jest zastosowanie 8% stawki podatku VAT do usługi budowlanej polegającej na budowie obiektów mieszkaniowych (zakres prac obejmuje od fundamentów aż po gotowy do zamieszkania obiekt, włącznie z montażem, podłóg, schodów, szaf wnękowych, armatury, rolet, markiz oraz rolet i żaluzji zewnętrznych jak i wewnętrznych, lamp, gniazd i wyłączników elektrycznych, karniszy, zabudowy kuchennej), przy czym prace wykonywane są w ramach jednej umowy w której usługa i wynagrodzenie za nią traktowane jest jako całość.

4. Czy możliwe jest zastosowanie 8% stawki podatku VAT do usługi montażu markiz, rolet i żaluzji zewnętrznych, rolet i żaluzji wewnętrznych, jeżeli zakres prac nie obejmuje innych prac budowlanych, lecz umowa obejmuje wykonanie w ramach jednej usługi wszystkich wymienionych elementów łącznie.

Wszystkie pytanie dotyczą sytuacji, w której usługi świadczone są w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy (zmodyfikowane w piśmie z dnia 26 czerwca 2013 r.):

Ad 1, 3 i 4)

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku usługi polegającej na wykonaniu kompleksowych usług, o których mowa w pytaniu nr 1, 3 oraz 4), właściwą stawką podatku VAT będzie stawka 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ usługi te kwalifikują się do zakresu określonego w art. 41 ust. 12 tejże ustawy jako remont, budowa, modernizacja i termomodernizacja obiektu budowlanego objętego społecznym programem mieszkaniowym, w zakresie w jakim obiekt mieści się w limitach określonych w ust. 12b tego artykułu.

Ad 2)

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku usługi o której mowa w pytaniu nr 2) w zakresie w jakim obiekt mieści się w limitach określonych w ust. 12b tego artykułu właściwą stawką będzie 8% stawka podatku VAT zgodnie art. 41 ust. 2) w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ usługa ta kwalifikuje się zgodnie art. 41 ust. 12 ustawy jako remont obiektu budowlanego gdyż okna i drzwi stanowią nieodłączny element budynku. Natomiast obowiązek podatkowy z tytułu wykonania tych usług powstaje z dniem otrzymania całości lub części zapłaty nie później jednak niż 30 dnia licząc od dnia wykonania usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla usługi remontowej polegającej na wykonaniu kompleksowych prac budowlano-montażowych, w ramach której wykonuje: demontaż starej stolarki okiennej i drzwiowej, dopasowanie otworów (burzenie lub zamurowanie), montaż stolarki, montaż rolet zewnętrznych, montaż parapetów zewnętrznych i wewnętrznych, obróbka otworów okiennych i drzwiowych (tynkowanie, szpachlowanie, malowanie) (pyt. nr 1),

* nieprawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla usługi remontowej polegającej na wykonaniu kompleksowych prac budowlano-montażowych, w ramach której wykonuje montaż moskitier, markiz, rolet i żaluzji wewnętrznych montowanych zarówno do ścian obiektu jak i do ram okiennych, lub drzwiowych (pyt. nr 1),

* prawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla usługi wymiany pakietów szybowych, okuć oraz uszczelek w oknach i drzwiach, montaż elektrozaczepów, oraz powstania obowiązku podatkowego dla tych usług (pyt. nr 2),

* prawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla kompleksowej usługi budowy obiektu mieszkaniowego wraz z zakresem prac polegających na montażu podłóg, schodów, armatury, rolet i żaluzji zewnętrznych, gniazd i wyłączników elektrycznych (pyt. nr 3),

* nieprawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla kompleksowej usługi budowy obiektu mieszkaniowego wraz z zakresem prac polegających na montażu rolet i żaluzji wewnętrznych, lamp, karniszy, zabudowy kuchennej (pyt. nr 3),

* prawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla usługi montażu rolet i żaluzji zewnętrznych (pyt. nr 4),

* nieprawidłowe - w zakresie określenia stawki VAT dla usługi montażu markiz, rolet i żaluzji wewnętrznych (pyt. nr 4).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Montaż - wg internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość".

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest produkcja stolarki okiennej i drzwiowej oraz świadczenie usług budowlanych oraz budowlano montażowych. W ramach tych usług wykonuje kompleksowe prace budowlano-montażowe polegające na: demontażu stolarki okiennej i drzwiowej, dopasowaniu otworów (burzenie lub zamurowanie), montaż stolarki własnej produkcji oraz kupowanej od innych producentów, montaż rolet zewnętrznych, markiz, moskitier, rolet i żaluzji wewnętrznych montowanych zarówno do ścian obiektu jak i to ram okiennych, lub drzwiowych montaż parapetów zewnętrznych i wewnętrznych, obróbka otworów okiennych i drzwiowych (tynkowanie, szpachlowanie, malowanie), wymianę pakietów szybowych, okuć oraz uszczelek w oknach i drzwiach, montaż elektrozaczepów, kompleksową usługę budowy domów jednorodzinnych (zakres prac obejmuje od fundamentów aż po gotowy do zamieszkania obiekt, włącznie z montażem szaf wnękowych, armatury, rolet, markiz oraz żaluzji), montażu sprzedawanych markiz i rolet zewnętrznych, rolet i żaluzji wewnętrznych.

Wnioskodawca zaznaczył, iż wszystkie pytanie dotyczą sytuacji, w której usługi świadczone są w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opisane zdarzenie przyszłe należy podkreślić, iż z uwagi na fakt, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Odnosząc się zatem do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 (zgodnie z oznaczeniem we wniosku) należy zauważyć, że jeżeli przedmiotem sprzedaży wg umowy zawartej z klientem, jest usługa budowlano-montażowa, która obejmuje demontaż starej stolarki okiennej i drzwiowej, dopasowanie otworów (burzenie lub zamurowanie), montaż stolarki, montaż rolet zewnętrznych, montaż parapetów zewnętrznych i wewnętrznych, obróbkę otworów okiennych i drzwiowych (tynkowanie, szpachlowanie, malowanie) z wykorzystaniem własnych materiałów, wówczas nie należy z niej wyłączać poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, bowiem przedmiotem opodatkowania jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wobec powyższego preferencyjna stawka ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że usługi te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2, oraz że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

Zatem do usług budowlano-montażowych obejmujących demontaż starej stolarki okiennej i drzwiowej, dopasowanie otworów (burzenie lub zamurowanie), montaż stolarki, montaż rolet zewnętrznych, montaż parapetów zewnętrznych i wewnętrznych, obróbkę otworów okiennych i drzwiowych (tynkowanie, szpachlowanie, malowanie), w okolicznościach wskazanych we wniosku, zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Natomiast biorąc pod uwagę powołane przepisy, należy stwierdzić, iż w przypadku wykonywania usług budowlano-montażowych polegających na montażu markiz, rolet i żaluzji wewnętrznych oraz montażu moskitier, są one opodatkowane stawką 23% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podkreślenia wymaga fakt, iż markizy, rolety i żaluzje wewnętrzne oraz moskitiery, stanowią wyposażenie budynku (lokalu). W wyniku ich montażu nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku czy lokalu. Wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności w przedmiotowym zakresie nie dotyczą zatem budowy, modernizacji, obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem obiektu budownictwa mieszkaniowego lub jego części w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. A zatem czynności montażu tych elementów nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy podkreślić, iż z uwagi na fakt, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać trzeba, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów.

Czynności polegające na montażu moskitier, rolet i żaluzji wewnętrznych oraz markiz nie dotyczą substancji samego budynku (lokalu) lecz są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia - na indywidualne zamówienie klienta. Wyposażenie - w postaci markiz, rolet i żaluzji wewnętrznych oraz moskitier z pewnością nie stanowi elementów konstrukcyjnych budynku. Czynności montażu rolet i żaluzji wewnętrznych oraz moskitier nie można też zaliczyć do remontów. Byłoby to bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

* Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia stawki VAT dla usługi remontowej polegającej na wykonaniu kompleksowych prac budowlano-montażowych, w ramach której wykonuje demontaż starej stolarki okiennej i drzwiowej, dopasowanie otworów (burzenie lub zamurowanie), montaż stolarki, montaż rolet zewnętrznych montowanych zarówno do ścian obiektu jak i do ram okiennych lub drzwiowych, należało uznać za prawidłowe.

* Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia stawki VAT dla usługi polegającej na wykonaniu kompleksowych prac budowlano-montażowych, w ramach której wykonuje montaż markiz, moskitier, rolet i żaluzji wewnętrznych montowanych zarówno do ścian obiektu jak i do ram okiennych, lub drzwiowych, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 (zgodnie z oznaczeniem we wniosku) należy zauważyć, iż jeżeli przedmiotem sprzedaży wg umowy zawartej z klientem, jest usługa budowlano-montażowa obejmująca wymianę pakietów szybowych, okuć oraz uszczelek w oknach i drzwiach, montaż elektrozaczepów, wówczas nie należy z niej wyłączać poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, bowiem przedmiotem opodatkowania jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wobec powyższego preferencyjna stawka ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że usługi te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2, oraz że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

Zatem do przedmiotowej usługi budowlano-montażowej zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Tym samym w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W świetle art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych lub budowlano-montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tych usług.

Na mocy art. 19 ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 pkt 2 lit. d stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Oznacza to, iż w przypadku świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych, dla prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, istotne znaczenie ma uiszczenie zapłaty (całości lub części) za wykonaną usługę (lub wykonany etap robót), a także zidentyfikowanie momentu, w którym usługa została wykonana. Należy tutaj zauważyć, iż zakończenie świadczenia usługi jest drugim, po zapłacie, terminem mającym wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego. Na podatniku więc ciąży obowiązek rozpoznania obowiązku podatkowego, jeżeli przed wykonaniem usługi, albo też po jej zakończeniu (w terminie do 30 dni) otrzymał jakąkolwiek płatność na poczet jej wykonania. Zatem, jeżeli dana płatność nie stanowi całości ustalonej ceny, obowiązek podatkowy powstaje w takim przypadku tylko w odniesieniu do kwoty otrzymanej. Jeżeli jednak od wykonania usługi upłynęło 30 dni, a podatnik nie otrzymał pozostałej części zapłaty z tytułu jej świadczenia, obowiązek podatkowy, od nieuregulowanej części należności, powstaje zawsze 30. dnia, od dnia wykonania usługi, niezależnie od tego czy zapłata nastąpiła po upływie wskazanego przepisem terminu.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż dla usługi budowlano-montażowej obejmującej wymianę pakietów szybowych, okuć oraz uszczelek w oknach i drzwiach, montaż elektrozaczepów, w myśl art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania całości lub części wynagrodzenia za wykonaną usługę, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania tej usługi budowlanej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż obowiązek podatkowy z tytułu wykonania tych usług powstaje z dniem otrzymania całości lub części zapłaty nie później jednak niż 30 dnia licząc od dnia wykonania usługi, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 (zgodnie z oznaczeniem we wniosku) należy wskazać, iż ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowlanych. Należy jednakże zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest wyłącznie dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11.

Podkreślić jeszcze raz należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługi budowlane polegające na budowie obiektów mieszkaniowych (zakres prac obejmuje od fundamentów aż po gotowy do zamieszkania obiekt, włącznie z montażem podłóg, schodów, szaf wnękowych, armatury, rolet, markiz oraz rolet i żaluzji zewnętrznych jak i wewnętrznych, lamp, gniazd i wyłączników elektrycznych, karniszy, zabudowy kuchennej).

Mając zatem powyższe na uwadze wskazać należy, iż zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Montaż trwałej zabudowy meblowej, montaż markiz, żaluzji i rolet wewnętrznych, lamp, karniszy należy uznać za czynność związaną z zaopatrywaniem budynku mieszkalnego w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych lub części składowych.

Wyżej wymienione elementy nie są elementami konstrukcyjnymi obiektów mieszkalnych, podnoszą jedynie ich funkcjonalność i wartość. Wobec powyższego nie mogą korzystać z obniżonej stawki VAT jako element świadczenia kompleksowego.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę czynności, w ramach kompleksowej usługi budowlanej, polegające na montażu szaf wnękowych, markiz, rolet i żaluzji wewnętrznych, lamp, karniszy, zabudowy kuchennej, są opodatkowane stawką 23% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podkreślenia wymaga fakt, iż ww. elementy stanowią wyposażenie budynku.

* Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, uznające, iż właściwą stawką podatku VAT dla usługi kompleksowej budowy budynku mieszkalnego wraz z zakresem prac polegającym na montażu: szaf wnękowych, markiz, rolet i żaluzji wewnętrznych, lamp, karniszy, zabudowy kuchennej, będzie stawka 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, ponieważ usługi te kwalifikują się do zakresu określonego w art. 41 ust. 12 tejże ustawy jako remont, budowa, modernizacja i termomodernizacja obiektu budowlanego objętego społecznym programem mieszkaniowym, w zakresie w jakim obiekt mieści się w limitach określonych w ust. 12b tego artykułu, należało uznać za nieprawidłowe.

* Natomiast stanowisko Wnioskodawcy, uznające, iż właściwą stawką podatku VAT dla usługi kompleksowej budowy budynku mieszkalnego wraz z zakresem prac polegającym na montażu: podłóg, schodów, armatury, rolet i żaluzji zewnętrznych, gniazd i wyłączników elektrycznych, będzie stawka 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, ponieważ usługi te kwalifikują się do zakresu określonego w art. 41 ust. 12 tejże ustawy, w zakresie w jakim obiekt mieści się w limitach określonych w ust. 12b tego artykułu, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 (zgodnie z oznaczeniem we wniosku) należy zauważyć, że jeżeli przedmiotem sprzedaży wg umowy zawartej z klientem, jest usługa montażowa obejmująca montaż żaluzji i rolet zewnętrznych z wykorzystaniem własnych materiałów, wówczas nie należy z niej wyłączać poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, bowiem przedmiotem opodatkowania jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wobec powyższego preferencyjna stawka ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że usługi te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2, oraz że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

Zatem do usług montażowych obejmujących montaż żaluzji i rolet zewnętrznych zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Natomiast usługa montażu obejmująca montaż markiz, żaluzji i rolet wewnętrznych stanowiących wyposażenie budynku, podlega opodatkowaniu stawką 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie określenia stawki VAT dla usługi montażu rolet i żaluzji zewnętrznych, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie określenia stawki VAT dla usługi montażu markiz, rolet i żaluzji wewnętrznych należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl