IBPP2/443-305/07/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-305/07/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Domu Pomocy Społecznej w P. z siedzibą w S. przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy istnieje możliwość zastosowania dwóch różnych stawek podatku VAT (7 % i 22 %) w odniesieniu do jednego budynku Domu Pomocy Społecznej, jeżeli istnieje możliwość szczegółowego rozdzielenia kosztów materiałów i robocizny na poszczególne segmenty - jest nieprawidłowa.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy istnieje możliwość zastosowania dwóch różnych stawek podatku VAT (7 % i 22 %) w odniesieniu do jednego budynku Domu Pomocy Społecznej, jeżeli istnieje możliwość szczegółowego rozdzielenia kosztów materiałów robocizny na poszczególne segmenty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dom Pomocy Społecznej w P. z/s w S., funkcjonuje jako jednostka samorządu terytorialnego przedmiotowo zwolniona z podatku VAT z racji świadczonych usług w zakresie opieki społecznej (PKWiU 85.3).Budynek DPS jest obiektem od niedawna adaptowanym po szkole rolniczej na potrzeby 90 mieszkańców z upośledzeniem umysłowym. W miesiącu październiku 2007 r. została zawarta umowa z firmą budowlaną na wykonanie prac rozbiórkowych wolno stojącego w sąsiedztwie DPS starego budynku gospodarczego oraz wybudowanie w tym miejscu nowego pn. "Budynek gospodarczo-mieszkalny".

Nowo budowany jednokondygnacyjny obiekt ze względu na przeznaczenie i zgodnie z projektem budowlanym można podzielić na 3 segmenty.Segment I - W wyniku którego ukończenia uzyska się 2 pokoje gościnne po 15,54m2 każdy, tj. 31,85m2, łazienkę - 4,41m2, przedsionek i korytarz 9,75m2 - łącznie 45,24m2. Pokoje te mają służyć mieszkańcom DPS do kontaktu z rodzinami w czasie ich odwiedzin a także do prowadzenia terapii zajęciowej, gdyż z przyczyn lokalowych nie można ich było uwzględnić w budynku głównym DPS (adaptowany po szkole). Do tych pomieszczeń przewidziano oddzielne niezależne wejście.Segment II - W środku budynku usytuowany jest warsztat. Jedno pomieszczenie o pow. 40,51m2, pomieszczenie socjalne - 8,03m2 oraz sanitariat - 3,81m2 - łącznie 52,35m2. Warsztat oraz pomieszczenia towarzyszące przeznaczone dla konserwatora celem dokonywania bieżących napraw w DPS oraz przechowywania narzędzi do usuwania ewentualnych awarii.Ponadto pomieszczenie socjalne (m.in. szatnia), mają być dostępne kierowcy i pracownikowi gospodarczemu zatrudnionemu na etacie w tutejszym Domu. Ta część budynku posiada również oddzielne niezależne wejście do warsztatu a następnie do pomieszczenia socjalnego i sanitariatów.III Segment - to 2 garaże o pow. 26m2 i 26,16m2 do garażowania samochodów osobowo-towarowych służących do przewozu mieszkańców DPS. Każdy z nich ma oddzielne drzwi garażowe.

Wszystkie te 3 segmenty stanowią jedną bryłę, usytuowane są w jednym ciągu, połączone wspólnymi ścianami i jednym wspólnym dachem, posiadają oddzielne niezależne wejścia.Aktualnie inwestycja jest realizowana - dokonano rozbiórki dotychczasowego obiektu, wywieziono gruz, prowadzone są prace przy fundamentach.Kosztorys inwestorski zawiera również wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, co., elektrycznej i gazowej.Na podstawie tego kosztorysu istnieje możliwość szczegółowego wydzielenia poszczególnych pomieszczeń i szczegółowe wyliczenia kosztów odnoszących się do poszczególnych segmentów na potrzeby zastosowania obniżonej 7 % stawki VAT. Firma budowlana zakłada naliczenie podatku VAT w wysokości 22 % od wartości netto całej inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle przedstawionego stanu istnieje możliwość zastosowania dwóch różnych stawek podatku VAT (7 % i 22 %) w odniesieniu do jednego budynku, jeżeli istnieje możliwość szczegółowego rozdzielenia przez Wnioskodawcę kosztów materiałów i robocizny na poszczególne segmenty.

Czy można w odniesieniu do segmentu I i II zastosować PKOB 1130 a tym samym obniżoną 7 % stawkę podatku VAT, zakładając że rozbiórka starego budynku, porządkowanie terenu i wykonanie garaży (Segment III) objęte będą podstawową stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy według nomenklatury Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wybudowany obiekt będzie posiadał symbol PKOB-1-11-113-1130.Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż całość inwestycji należy zakwalifikować do budynku zbiorowego zamieszkania, ponieważ uzyskane pomieszczenia związane są ściśle z prowadzoną działalnością podstawową i wynikają ze standaryzacji w domach pomocy społecznej. W związku z powyższym inwestycja zdaniem Wnioskodawcy winna być objęta stawką podatku VAT 7 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca składając w dniu 22 listopada 2007 r. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przedstawił zdarzenie przyszłe. Zatem niniejsza interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stawka ta ma zastosowanie wówczas, gdy ustawa w sposób wyraźny nie przewiduje zastosowania dla danej czynności innej (niższej) stawki podatku.

Zgodnie zaś z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę VAT w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.Przez roboty budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ww. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się, zgodnie z art. 146 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej, oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Mówiąc o obiektach budownictwa mieszkaniowego należy przez to rozumieć wymienione w art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.Ponadto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), przepisem § 5 ust. 1, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniżono do wysokości 7 % dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 20 tego załącznika wymieniono, jako opodatkowane według 7 % stawki podatku, budowę, remonty i bieżącą konserwację budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

* domy opieki społecznej, budynki internatów i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,

* budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych oraz aresztów śledczych.

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zostało zmienione rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 249, poz. 1861). Załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia został z dniem 1 stycznia 2008 r. zmieniony przez § 1 pkt 5 tego rozporządzenia w ten sposób, że została uchylona poz. 20 załącznika nr 1.Zatem z dniem 1 stycznia 2008 r. usługi w zakresie budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania, w tym m.in. domów pomocy społecznej zostały wyłączone z listy usług podlegających obniżonej stawce VAT w wysokości 7 %.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, iż przedmiotowa inwestycja winna być opodatkowana stawką 7 % zgodnie z przepisami prawa podatkowego wskazanymi w poz. 45 ORD-IN tj. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - załącznik Nr 1 poz. 20 należy uznać za nieprawidłowe.Nadmienia się, iż z dniem 1 stycznia 2008 r. został zmieniony art. 41 ust. 1 ustawy o VAT przez art. 1 pkt 9 lit. a), b), c), ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym z dnia 19 września 2007 r. (Dz. U. Nr 192, poz. 1382).

Zgodnie z ww. art. 41 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.W myśl art. 41 ust. 12a przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 -wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11;W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca stanął na stanowisku, iż całość inwestycji należy zakwalifikować do budynku zbiorowego zamieszkania (PKOB 1130).

Wobec powyższego budowa, remont modernizacja, termomodernizacja lub przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych (PKOB ex 1130) mieści się z dniem 1 stycznia 2008 r. w ustawie o VAT jako opodatkowana stawką VAT w wysokości 7%.Wykonanie prac rozbiórkowych wolnostojącego w sąsiedztwie Domu Pomocy Społecznej starego budynku gospodarczego i wybudowanie w tym miejscu nowego obiektu pod nazwą "Budynek gospodarczo-mieszkalny" zaklasyfikowany przez Wnioskodawcę do budynku zbiorowego zamieszkania (PKOB 1130), opodatkowane będą stawką w wysokości 7%.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, iż nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji kwestia prawidłowości zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę prowadzonej inwestycji związanej z budową budynku Domu Pomocy Społecznej do grupowania PKOB 1130, a jedynie problem stawki podatku przy wykonywaniu robót w budynku zakwalifikowanym do PKOB 1130.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż w myśl pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS. Nr 1 poz. 11) zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl