IBPP2/443-303/11/UH - Stawka podatku przy sprzedaży deserów lodowych, lodów z automatu, lodów na gałki i kremówki roślinno-zwierzęcej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-303/11/UH Stawka podatku przy sprzedaży deserów lodowych, lodów z automatu, lodów na gałki i kremówki roślinno-zwierzęcej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania stawki podatku przy sprzedaży deserów lodowych, lodów z automatu, lodów na gałki i kremówki roślinno-zwierzęcej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania stawki podatku przy sprzedaży deserów lodowych, lodów z automatu, lodów na gałki i kremówki roślinno-zwierzęcej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca prowadzi zakład produkcyjno-gastronomiczny, gdzie rodzaj przeważającej działalności sklasyfikowany jest wg PKD z 2007 r. jako 1052. Wnioskodawca zajmuje się produkcją wyrobów cukierniczych, lodów, mas lodowych a także śmietany.

Do końca ubiegłego roku 2010 na sprzedaż wymienionych towarów stosował następujące symbole PKWiU:

* wyroby cukiernicze 10.71.12.0.

* lody i masy lodowe 10.52.10.0.

* śmietana czysta nie przetworzona (śmietana zwierzęca) 10.51.51.0.

Wnioskodawca nadmienia także, że posiada własne punkty gastronomiczne (lodziarnio-cukiernie), w których sprzedaje własne wyprodukowane wyroby cukiernicze, desery lodowe, lody na gałki, lody z automatu, gdzie można spożywać zarówno wewnątrz lokalu jak i na wynos. Do końca 2010 r. nie było wątpliwości co do zastosowania prawidłowych stawek podatku VAT.

Od 1 stycznia 2011 r. kiedy weszły w życie nowe przepisy podatku VAT powstał u Wnioskodawcy dylemat co do zastosowania właściwej stawki podatku VAT.

Pozycje które zostały wymienione w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT (stawka 8%), a jednocześnie zostały wymienione w załączniku nr 10 (stawka 5%), co oznacza opodatkowanie stawką 5%, a nie 8% podatku, co do zmian pytania Wnioskodawcy brzmią następująco:

* czy desery lodowe wydawane w lodziarni przez pracownika należy opodatkować stawką podatku VAT 8% wg PKWiU 56.10.1 jako usługę gastronomiczną czy stawką podatku VAT 5% jako sprzedaż lodów wg PKWiU 10.52.10.0. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 8%.

* czy lody z automatu i lody na gałki podawane w kubeczkach waflowych wydawane w lodziarni przez pracownika należy opodatkować stawką podatku VAT 8% wg PKWiU 56.10.1 jako usługę gastronomiczną czy stawką podatku VAT 5% jako sprzedaż lodów wg PKWiU 10.52.10.0. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 8%.

Wnioskodawca nadmienia także, że od roku bieżącego wprowadził na rynek sprzedaż wyprodukowanej przez siebie kremówki cukierniczej (roślinno-zwierzęcej). Jak dotąd na wyprodukowaną śmietanę tylko zwierzęcą stosował PKWiU 10.51.51.0. gdzie zastosował stawkę podatku VAT w 2010 r. 7%, a w roku 2011 stawkę podatku VAT 5%. Wnioskodawca ma dylemat co do kremówki roślinno-zwierzęcej, czy może także posłużyć się PKWiU 10.51.51.0 i zastosować stawkę podatku VAT 5% czy jednak zaklasyfikować kremówkę pod PKWiU 10.89.19.0 i zastosować stawkę podatku VAT 8%. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 8%.

W skład kremówki cukierniczej (roślinno-zwierzęcej) na worek 10 kilogramowy wchodzi:

* stabilizator 0,285 dg,

* tłuszcz roślinny 1,50 dg,

* śmietana 32% (tłuszcz zwierzęcy) 3,34 dg,

* mleko chude 4,875 dg.

Okres przydatności kremówki wynosi 60 dni, kremówka pakowana jest w worki aseptyczne 10 kg + karton. Produkt sprzedawany będzie w hurcie. Kremówka roślinno-zwierzęca jest 32%.

W dniu 21 kwietnia do tut. Organu podatkowego wpłynęło uzupełnienie wniosku w którym Wnioskodawca podał symbole PKWiU swojej sprzedaży:

* sprzedaż deserów lodowych PKWiU 56.10.11.0,

* sprzedaż lodów z automatu i lodów na gałki PKWiU 56.10.11.0,

* kremówka roślinno-zwierzęca PKWiU 10.89.19.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy desery lodowe wydawane w lodziarni przez pracownika należy opodatkować stawką podatku VAT 8% wg PKWiU 56.10.1 jako usługę gastronomiczną czy stawką podatku VAT 5% jako sprzedaż lodów wg PKWiU 10.52.10.0. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 8%.

2.

Czy lody z automatu i lody na gałki podawane w kubeczkach waflowych wydawane w lodziarni przez pracownika należy opodatkować stawką podatku VAT 8% wg PKWiU 56.10.1 jako usługę gastronomiczną czy stawką podatku VAT 5% jako sprzedaż lodów wg PKWiU 10.52.10.0. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca stosuje stawkę VAT 8%.

3.

Czy na wyprodukowaną kremówkę roślinno-zwierzęcą Wnioskodawca może posłużyć się PKWiU 10.51.51.0 i zastosować stawkę podatku VAT 5% czy jednak zaklasyfikować kremówkę pod PKWiU 10.89.19.0 i zastosować stawkę podatku VAT 8%. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe są stawki:

1.

desery lodowe 8% VAT wg PKWiU 56.10.1,

2.

lody na gałki, lody z automatu 8% VAT wg PKWiU 56.10.1,

3.

kremówka roślinno-zwierzęca 8% VAT wg PKWiU 10.89.19.0

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Wskazać jednak należy, iż zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (...).

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Ponadto, stosownie do przepisu § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż m.in. deserów lodowych, lodów z automatu i lodów na gałki oraz kremówki roślinno-zwierzęcej. Wnioskodawca zaklasyfikował ww. sprzedaż do grupowania:

* sprzedaż deserów lodowych PKWiU 56.10.11.0

* sprzedaż lodów z automatu i lodów na gałki PKWiU 56.10.11.0

* kremówka roślinno-zwierzęca PKWiU 10.89.19.0

W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zawierającym "listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%", ustawodawca zawarł w poz. 7 załącznika "Usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, zawierającym "wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", ustawodawca zawarł w poz. 48 załącznika "Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" - PKWiU ex 10.89.19.0

Zgodnie z pkt 1 objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Towar o symbolu PKWiU ex 10.89.19.0 nie został ujęty w wykazie towarów objętych stawką 5% ani też nie jest zwolniony z podatku.

Przez PKWiU ex - zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "Towar (grupa towarów)". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Z przedstawionych powyżej przepisów wynika, iż dla dostawy towarów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.89.19.0 należy zastosować stawkę VAT-u 8%, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, a dla usług związanych z wyżywieniem sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 56 należy zastosować stawkę VAT-u 8% z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży kremówki roślinno-zwierzęcej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 10.89.19.0 oraz deserów lodowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 56.10.11.0 i lodów z automatu i lodów na gałki sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 56.10.11.0 - właściwa stawka podatku od towarów i usług wynosi 8%.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, iż analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej czynności będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl